Bomen

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Bomen

Bericht door J@siu »

Ik weet niet of het terecht in dit topic staat , anders graag in het goede topic plaatsen  ;-)

ik (wij) zijn van plan om een paar bomen te gaan planten in onze tuin (plaats)  ;-)
voor de vrouw in ieder geval,  moeten de bomen voor schaduw gaan zorgen ..
en voor mij  gaan ze dienen voor de Hammock en daarboven de Tarp 3 x 3

mijn vraag:
welke snelgroeiende bomen komen daarvoor in aanmerking ?
en wanneer kan/moet/ mag je de bomen planten ?

alvast dank voor jullie input en meedenken  :D


"Dont copy me, by yourself"
qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Bomen

Bericht door qjmb »

Snel groeiende bomen zijn wilg, es en spar. Als je de wilg knot heb je in de zomer veel schaduw en snel bomen om te hangen. Es' laat zich redelijk knotten, en jr. Hebt mooi hout voor stelen en dergelijke. Spar groeit snel, maar ook hoog, dus ik wet niet wat buren ervan vinden.
Qua kosten kun je dennen goed vinden na de kerst met kluit. Wilgen kun je planten door een paar tenen in de grond te steken.
T planten gebeurt in de lente, april ofso, als de sapstroom weer op gang komt;)

Je kan ook voor kant en klare leifruit bomen gaan, dan heb je ook fruit van je bomen, dus weer een extra functie;)

Succes ermee!
Gr Q


Sgt_Bear

Re: Bomen

Bericht door Sgt_Bear »

Bomen planten in het voorjaar.

Nadeel van snelgroeiende soorten is dat het doorgaans zacht hout is waardoor de bomen heel flexibel zijn. Het duurt dus ff voor ze de juiste dikte hebben om je hammock aan te hangen zonder dat ze naar elkaar toe buigen.

Je zou ook es kunnen denken aan een Quercus Rubra (amerikaanse of rode eik), het is een redelijk rap groeiende eikensoort. Nadeel is wel dat deze soort zich als een tierelier uitzaait.
De amerikaanse eik is overigens een prachtige boom die met name in de herfst prachtig van kleur wordt.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Bomen

Bericht door maartieboy »

Prunus serotina #025#


GJB
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 nov 2013, 01:45
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bomen

Bericht door GJB »

op nr. 1: paulownia tomentosa
zijn groeisnelheid valt amper te onderschatten: in ideale omstandigheden tot 5 meter per jaar. Boom wordt tot 12 meter hoog. Het enige minpunt, de bloemen verschijnen pas na enkele jaren, soms is het 10-15jaar wachten, maar ze zijn beeldschoon.
De bomen hebben geweldig grote bladeren, wat nog een extra sierwaarde geef

op nr. 2: salix kruising (salix matsudana x salix alba)
de snelstgroeiende wilg, 3-4 meter per jaar. Tot 25 meter hoogte. Voor je het weet heb je een reus! Denk tweemaal na, voor je zo'n monster in huis haalt!!

op nr. 3: populus deltoides (Amerikaanse populier)
kan tot 3 meter per jaar groeien, en wordt iets groter dan de populus nigra "Italica". Stelt dezelfde eisen aan de bodem als de Italiaanse.
De boom is tweehuizig (dus er bestaan mannelijke en vrouwelijke bomen)

op nr.4: populus nigra "Italica" (Italiaanse populier)
kan tot 3 meter per jaar groeien, en wordt ongeveer 20 meter hoog. Geen boom voor een stadstuin dus. Doet niet moeilijk over het bodemtype, wel belangrijk is dat de bodem voldoende vochthoudend is.

op nr. 5: salix babylonica (treurwilg)
kan in ideale omstandigheden meer dan 2 meter per jaar groeien en wordt ongeveer 12 meter hoog. Bodemtype speelt weinig rol bij deze boom.


Leave nothing but footprints, take nothing but memories (pictures)
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Bomen

Bericht door maartieboy »

ik weet niet hoe het met de grondwaterstand zit in Eindhoven. maar voor een wilg mag het water niet te diep liggen anders istie in een goede zomer verschrompeld.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Bomen

Bericht door J@siu »

Dank allemaal voor de reacties ...  ;-)
het meeste denk ik zelf aan de reactie van Bear ..

Amerikaanse eik ...
dan nu mijn vervolgvraag ..

kan je deze eik zodanig toppen dat ie wat kleiner blijft, of ga ik daarmee de boom "misvormen"


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Bomen

Bericht door maartieboy »

Wat je ook kan doen is je boom beheren als 'hakhout' je zaagt de boom om als hij te hoog wordt. vervolgens krijg je naa tijdje een beeld als dit:

Afbeelding

dat kan ook goed met Amerikaanse eik (dat loopt zelfs makkelijker en sneller weer uit).

Toppen van een eik zou ik alleen doen als hij nog jong is anders raakt hij uit proportie.
Je kan hem dan sturen in zijn groei zoals je dat met en bonzaii zou doen.
Maar ik zeg dit niet met zekerheid.

ps. vergis je niet, voor je een goede boom hebt voor je hangmat die tevens niet te hoog is ben je een aantal jaren verder.
Tenzij je natuurlijk een grote boom koopt :) @ hijskraantje huren en dan gaat het flink in de kosten lopen.

toch is dit ook leuk ik denk dat als je deze een jaartje goed laat wortelen je er in kan gaan hangen + genoeg schaduw voor je tuinstoeltje
http://www.bomenkopen.nl/shop/catalog/product_info.php?cPath=538&products_id=712
http://www.bomenkopen.nl/shop/catalog/product_info.php?cPath=538&products_id=926
Laatst gewijzigd door maartieboy op 18 jan 2014, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.


sentron
Berichten: 179
Lid geworden op: 27 aug 2013, 21:16

Re: Bomen

Bericht door sentron »

@J@siu Om te beginnen is het misschien handig om te zeggen hoe groot je tuin is zodat we een idee kunnen hebben hoe groot de boom kan worden.

Als het een kleine tuin is, is een knotboom wel aangeraden. Knotten kan je met bijna alle bomen doen, buiten beuk en berk (en nog enkele andere). De meest gebruikte soorten zijn wilg, es, zwarte els en eik (Tamme kastanje kan ook, groeit best snel, en is een stevig boom).

Amerikaanse eik knotte zal geen probleem zijn. Wel op tijd mee beginnen, zeker bij eikensoorten, anders heb je teveel kernhout en dus weinig kans dat de boom opnieuw uitschiet + dat de boom dan snel zal inrotten.


Mvg

Simon

The outdoors are great, but it's even greater to be in the outdoors

Better to know a knot and not need it, than need a knot and not know it.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Bomen

Bericht door maartieboy »

[quote="sentron"]

Amerikaanse eik knotte zal geen probleem zijn. Wel op tijd mee beginnen, zeker bij eikensoorten, anders heb je teveel kernhout en dus weinig kans dat de boom opnieuw uitschiet + dat de boom dan snel zal inrotten.
[/quote]

amerikaanse eik loopt wel weer uit :) wij hebben een boom van +- 20 meter met een stamdikte van +-1m doorsnee omgelegd en die heeft het jaar erop weer vrolijk scheuten geschoten.


sentron
Berichten: 179
Lid geworden op: 27 aug 2013, 21:16

Re: Bomen

Bericht door sentron »

@maartieboy uitlopen zal geen probleem zijn bij amerikaanse eik. Maar qua inrotten heeft de dikte van stam wel invloed, en amerikaanse eik staat er om gekend dat ze snel holtes krijgen.


Mvg

Simon

The outdoors are great, but it's even greater to be in the outdoors

Better to know a knot and not need it, than need a knot and not know it.
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Bomen

Bericht door J@siu »

@Sentron ,
tuin/ plaats is 6 x 18 meter + 4 meter veranda , niet echt heel groot
maar vlgs. mij groot genoeg om een tweetal boom(pjes) te planten

Afbeelding

op foto klikken voor vergroting


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Bomen

Bericht door maartieboy »

In jouw geval zou ik zeker geen amerikaanse eik nemen die wordt snel hoog en als de top ontplooid gaan de buren zeuren.
Wat je kan doen is 2 middelmaat boompjes kopen bij de kweker en vervolgens naast het boompje 2 palen diep de grond in slaan.
dan hang je je hangmat aan de houten palen en lig je toch onde je 2 boompjes :)


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Bomen

Bericht door J@siu »

;D jaja maarten ... ;-)
ik heb al twee "ophang" punten voor mijn Hammock en daarboven de Tarp , maar die gaat diagonaal over de plaats  ;D
en daar is t vrouwtje niet blij mee, die moet dan onder het hangsel door om haar fiets te kunnen pakken vanuit het BC hok(je) die ik achter op de plaats gebasteld heb ..

kan ook twee betonpalen plaatsen, maar daar vind ik niks aan ... bomen genieten de voorkeur , vandaar mijn vraag bij jullie ..
tot nu toe aardige reacties en eigg. maar een die echt bruikbaar is (voor mij dan he)  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Mors

Re: Bomen

Bericht door Mors »

Exoten zijn er al zat, niet goed voor ecosysteem
Beter inheemse eik, maar Linde groeit lekker snel
Of een inheemse esdoorn?


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”