Heft op vijl herplaatsen

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Heft op vijl herplaatsen

Bericht door Sander2000 »

Vandaag tijdens het vijlen brak mijn vijl, en ik heb het handvat er opnieuw opgezet. Ik had ook een nieuw handvat kunnen maken, maar de redenen waarom ik dat niet heb gedaan zijn: het handvat zag er nog goed uit, het was minder werk, en ik wilde de vijl snel weer kunnen gebruiken. Ook wilde ik hem niet teveel veranderen.

Zo zag het eruit:
Afbeelding

Het stalen kapje eraf slaan
Afbeelding

Stukje afgezaagd, en geschuurd. Ook de tang van de vijl ontroest.
Afbeelding

Gat weer op maat gemaakt:
Afbeelding

Epoxy klaar om te mixen:
Afbeelding

In elkaar gezet:
Afbeelding

Zo te drogen gelegd:
Afbeelding

Als het droog is ga ik het handvat nog wat meer schuren en weer opnieuw olieën.

Mijn vraag aan jullie allemaal:
Hebben jullie oude handgereepschappen die jullie hebben 'gerestaureerd'/gerepareerd? Lijkt me leuk om meer van dit soort dingen te zien. Ik weet al dat Dabberty veel bijlen restaureert. Dus als je wat hebt, maak een topic aan of post ze hier :-)

Gr, Sander


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door herman744 »

Sander,

Je had ook een paar natte lucifers in het gat kunnen stoppen en dan de vijl er weer in slaan. De ring dient ervoor dat het hout niet splijt. Maar jouw manier is definitiever dan de mijne.
Ik heb vast en zeker oude handgereedschappen gerepareerd maar heb zo gauw geen voorbeelden bij de hand. Trouwens, vanaf morgen heeft Aldi diverse elektrische gereedschappen in de "aanbieding". Kijk je vader eens lief aan of maak een mes voor hem in ruil voor..........
www.aldi.nl/print/kw132014/

Herman744
Laatst gewijzigd door herman744 op 25 mar 2014, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.


J.deVries
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:55
Locatie: Noordoostpolder

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door J.deVries »

Ik heb een zaagtafeltje waarvan het zaagblad niet meer haaks stond ten opzichte van het tafelblad (heet dit wel zo?) Na wat boren , tappen en het plaatsen van vijzels was de boel weer haaks. Het machientje is ook gelijk 2kg aangekomen.

Bedoel je zoiets Sander?


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door Sander2000 »

Daar heb ik nog nooit van gehoord Herman. Wil dat ook weleens proberen.
Dit is iig wel stevig. Die ring heb ik weggehaald omdat het hout daar er niet meer helemaal goed uitzag.
Ik denk dat dit wel blijft zitten. Al zou ik dit niet voor een gereedschap doen waarbij er heel veel kracht op komt te staan.
Als je nog wat foto's vind ergens, wil ik ze graag zien.
Die aanbiedingen van de aldi zijn goed om te weten. Ga daar eens kijken. Staan ze ook in de winkel opgezet of alleen de dozen?
Bedankt voor de tip.

Johan, ja leuk om te horen. Ik bedoelde eigenlijk wat meer ouderwets, hamers bijlen vijlen etc, maar dit is okk leuk en zeker nodig.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door herman744 »

Sander,

De apparaten zitten inderdaad in dozen. Ik heb 2 kleine slijptolletjes van de Aldi.
Ze lopen al jaren en worden intensief gebruikt. Heb nog even wat fotootjes gemaakt. Nieuwe stelen in hamer en bijlen. Zaag machine zelfgebouwd van wat hoekijzer en een slee die ik vond bij de oudijzerboer. Motorzaagje, inmiddels ruim 30 jaar oud zit bijna geen originele schroef meer in. In het gietaluminum komen de schroeven op den duur los te zitten en vreten alu. uit. Veilgheidsbeugel is ook niet origineel, maar een stuk draadeind in vorm gebogen en van een rubber slang voorzien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Herman744


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door Dabberty »

Hoi, wat oud gereedschap betrefd heb ik wel het 1 en ander aan de muur hangen nadat ik gerestaureerd heb, maar ben nog niet klaar..
En zijn nog enkele dingetje die ik wil af hebben voordat ik m'n 'man cave' wil laten zien... :-)

Verder goed bezig sander, oud gereedschap herstellen is een mooi iets om te doen, 9 van de 10 keer is het beter kwaliteit dan dat je nu kan vinden in de winkels, en met enkele kleine reparaties, kan dat gereedschap nog jaren mee, plus soms heeft het een mooie geschiedenis waaraan jij nog kan bijdragen.


Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door leo »

echt veel gerestaureerd heb ik nog niet, 2 bijltjes tot nu toe. maar ik gebruik wel ouder gereedschap. zoek bij kringloopwinkels altijd wel naar bruikbare hamers etc.
ik vind vooral de uitstraling van ouder gereedschap erg mooi.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door Sander2000 »

Leuk om jullie projecten te zien Herman en Leo. En Dabberty, ik wist al wel dat jij aardig wat van dit werk hebt gedaan en doet. Ben heel benieuwd naar je man cave, lijkt me erg gaaf.
En wat jij allemaal opnoemt over oud gereedschap, vind ik ook helemaal waar en daarom probeer ik het ook te doen.
In kringlopen zoals Leo zegt hebben ze vaak oud handgereedschap.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door Sander2000 »

Lijm gedroogd:
Afbeelding

Afbeelding

Geschuurd en geolieed:
Afbeelding

Afbeelding

Gr, Sander


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door Sander2000 »

Ik heb ook het handvat van een oud kapzaagje geschuurd en geolieed. Ook het blad grotendeels ontroest.
Afbeelding

Afbeelding

Gr, Sander


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door Sander2000 »

Hier nog twee 'reparaties' aan gereedschap.

Dit heb ik al een tijd geleden gedaan, een oude bahco van de rommelmarkt helemaal ontroest, schoongemaakt en geolieed.
Afbeelding

Dit is niet echt een ouderwetse, maar wel nodig.
En vandaag brak het handvat van een lijmklem, dus die heb ik gemaakt.
Een pinnetje en het plastic eromheen was gebroken, dus heb ik een groter gat gemaakt dwars door de buitenkanten heen. Daar een boutje door met het handvat en nu doet hij het weer :)
Afbeelding

Gr, Sander


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Heft op vijl herplaatsen

Bericht door Sander2000 »

Gister dit schroevendraaiertje bij de kringloop meegenomen en vandaag moest het handvat mooi gemaakt worden :-)

Van dit:

AfbeeldingIMG_2563 by sanderbushcraft, on Flickr

Via dit:

AfbeeldingIMG_2568 by sanderbushcraft, on Flickr

Naar dit:

AfbeeldingIMG_2583 by sanderbushcraft, on Flickr

Ik heb de ferrule(toch?) eraf gehaald, het handvat weer mooi gemaakt, ferrule er op geepoxied en geolieed. Oja ook nog het staal een beetje ontroest.

Gr, Sander


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”