Kydex sheath gemaakt

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Kydex sheath gemaakt

Bericht door michiel »

Ik heb m'n eerste kydex sheath gemaakt! De spullen zijn al een paar jaar in huis, maar ik was er nog niet aan toe gekomen.

Bij het dragen van messen is voor mij de hoes erg belangrijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een schede waarin ik het mes met 1 hand op kan bergen.

Leren pouch stijl en puukko hoezen vind ik erg mooi en praktisch. Toch trekt kydex mij ook enorm omdat het er modern uitziet en weerbestendig is zonder extra bewerkingen.
Ook het stugge materiaal en een teklok zorgen voor een hoes waar ik het mes makkelijk op kan bergen.

Anyways...

Erg veel plezier gehad tijdens het bedenken en maken. Veel geleerd en een paar fouten gemaakt om te verbeteren in een volgende hoes.

Excuses voor de donkere foto's van het eindresultaat. Binnenkort maar een paar nieuwe maken.

Kydex hoes

Afbeelding

Afbeelding

Twee ovens, erg praktisch. Het kan in de keuken, maar ik heb een klein oventje gekocht omdat heet kydex bij nader inzien erg stinkt. Reviews op internet geven aan dat een keukenover prima kan, maar de volgende keer toch in de garage bouwen.

Afbeelding

Voorbereidingen; de youtube tutorials geven allemaal aan dat je je goed moet voorbereiden. En nee, de nutrilon is geen onderdeel van het proces ;D. Wel de reden dat het maken op zich heeft laten wachten.

Afbeelding

Kydexpers; in de tutorials had iemand dunner hout gebruikt en die pers begon na verloop van tijd te buigen. Ik had nog teak hout liggen en dacht laat ik eens een bombproof pers maken.

Afbeelding

Afbeelding

Half fabrikaat

Afbeelding

Ik heb de hoes afgewerkt met een stanleymes, bandschuurmachine en schuurpapier.
Laatst gewijzigd door michiel op 06 jan 2015, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door Dabberty »

Leuk ! Maar.... ik snap hem nog niet...
- wat gebruik je tussen de pers, soort van schuim / matras materiaal ?
- waarom gaat het in de oven nadat je de vorm al hebt ?

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik ook 2 a4 'vellen' kydex gekocht met het idee om het eens te proberen...
Nu wakker jij dat weer aan... :-)


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door ger010 »

@Dabberty, denk dat het eerst in de oven moet
en daarna in de pers laten afkoelen/hard worden.

Zelf ook eens een poging gedaan, als foam heb ik
een yoga achtig matje gebruikt.

BTW, nutrilon, champagne glazen, wijn fles, uit gekookte
spenen, aardig gezellig daar hahaha

Ziet er top uit!


Afbeelding
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door michiel »

@ Dabberty: ik gebruik neopreen als persmateriaal. Mss komt het niet helemaal uit de verf maar de volgorde is: ovens aan, alles klaar zetten, kydex verwarmen, kydex uit de oven en op de pers leggen, mes op het kydex leggen (niet laten verschuiven  ::) ) en kydex dubbelvouwen, pers sluiten en lijmklemmen aandraaien. Daarna af laten koelen.

@ Ger: tja, zo ziet het er wel uit :-) De realiteit is een stuk vermoeiender hoor  :o


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
remban
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:32
Locatie: enkhuizen

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door remban »

Mooi gemaakt  michiel
gr remban


henkh
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 okt 2012, 00:25

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door henkh »

Hartstikke mooi gemaakt. Kun je ook vertellen wat er fout is gegaan voor ons die willen leren? Op wat voor temperatuur zet je de oven?


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door Sander2000 »

Leuk, ik heb me een tijd geleden verdiept in kydex maar nooit spullen gekocht. Bedankt voor het topic en je schede is goed gelukt !
Ik snap het proces maar waarom is het dan handig om 2 ovens te hebben? Of was dat gewoon algemene keukeninfo :-) ?


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door Waidmann »

Vakwerk!


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door madman73 »

Mooi gedaan! Heb er ook ooit een aantal gemaakt. Zit nu te broeden op kydex-leer combi naar voorbeeld van Ian Atkinson. Maar dat duurt nog wel even. Ik heb te veel plannen (valkuil).

Wat temperatuur betreft, geloof 150°C. Maar google is.gewillig. het mooie is dat als het mislukt is je het weer in de oven stopt en voila, je kydex is weer als nieuw en je kunt opnieuw beginnen.

Je hebt het over stank, maar heb je het dan niet te heet staan? Bij mij geen luchtjes voor zover ik kan herinneren.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door michiel »

@ Henkh:

Volgende keer aanpassen:

- Mes recht op het kydex leggen; nu zit het mes schuin in de schede. Maakt niet heel veel uit, maar als het mes schuin zit dan liever naar de andere kant.
- Rug en snede bedekken met 3 lagen blauw tape; op dit moment krast het kydex heel licht over de snede. Kydex krast altijd enigszins, maar de snede moet vrij zijn anders wordt het mes bot. Met drie lagen tape hoef ik later minder aan te passen.
- Manier vinden om de gaten op een betere manier te plaatsen; ik heb een mal gemaakt voor de teklok, maar dat luistert erg nauw. Ik moet nog eens zoeken naar een nauwkeurigere manier.

Kydex heeft een smelttemperatuur van 175 graden celcius. In de tutorials geven ze aan dat je het beste resultaat bereikt als je op die temperatuur zit of net een paar graden daarboven. Ik heb deze schede met 168 tot 171 graden gemaakt. Het idee is dat je met de ideale temperatuur de beste elasticiteit behaald waardoor de definitie in je project scherper wordt.

Tips zijn absoluut welkom!! Als er voldoende informatie is over het maken van kydex schedes, kunnen we er een apart topic van maken.

@ Sander: Grinnik, we hebben we een redelijk nieuwe keuken, maar de info is wel van praktische aard. In 1 oven gaat het kydex voor de schede en in de andere een rest stuk kydex om te zien wat het doet met verschillende temperaturen. De reden voor twee ovens dit keer was om te oefenen. Ik heb gister een kleine losstaande oven gekocht om in de garage te kunnen werken.

@ Madman: ik kan niet precies zeggen waar de stank vandaan kwam, maar ik vermoed dat de hogere temperatuur gassen vrij laat komen. Daarnaast leek het me om gezondheidsredenen wel raadzaam om die chemische spullen niet verder in de keuken te bouwen  ;D In de meeste tutorials zeggen ze ook dat keukenovens prima werken.

Ik had een paar zwarte test diktes kydex en binnenkort ga ik ook coyote aanschaffen. Het maken vind ik erg leuk en als ik een paar mooie schedes heb gemaakt, kan ik voor de geïnteresseerde ook eens een schede op maat maken.
Laatst gewijzigd door michiel op 08 jan 2015, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
henkh
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 okt 2012, 00:25

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door henkh »

@Michiel: bedankt voor de aanvulling. Erg leerzaam.


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door HJ »

Ik maak zelf (soms) ook een kydex schede.

Mocht een keer iets scheef gaan, doe ik het ding terug in de oven.
Het wordt vanzelf weer plat en slap.

Mijn ervaring is dat je het niet te heet moet maken want dan is het zo slap dat het niet normaal te verwerken is.

HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door michiel »

@HJ: hoe slapper het kydex des te scherper wordt de definitie van de contouren van het project. Vandaar de hogere temp.

Ik zal eens op 150 graden bakken om te zien of je zo hetzelfde resultaat te bereiken is.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door MichelVH »

Hier ook kydex gekocht, heb het allergoedkoopste van Aliexpress gehaald ::) . De Tek-Lok nepperts zijn al binnen, zien er super uit, klikken stevig en voelt decent. De eyelet en punch is ook binnen, als je in de bankschroef puncht gaat het super, met een hamer splijten ze denk ik wel. Zal tzt wel een topicje maken, heb van Sander en Maarten al 3 in opdracht gekregen ;D .


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Kydex sheath gemaakt

Bericht door jenniskens »

Dabberty schreef:Leuk ! Maar.... ik snap hem nog niet...
- wat gebruik je tussen de pers, soort van schuim / matras materiaal ?
- waarom gaat het in de oven nadat je de vorm al hebt ?

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik ook 2 a4 'vellen' kydex gekocht met het idee om het eens te proberen...
Nu wakker jij dat weer aan... :-)
Van die NL leger slaap matjes zijn zeer geschikt.
Dat schuim is stevig en zorgt voor goede contouren.


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”