Zelf kleding maken

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bio-erwin
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2014, 08:15

Zelf kleding maken

Bericht door bio-erwin »

Een tijdje terug werd ik geinspireerd door deze video van Dave Canterbury:

https://www.youtube.com/watch?v=LshIne4JAm8

Aan de hand daarvan heb ik zelf een wollen vest met capuchon gemaakt van een deken (100% wol). Hij is makkelijk vast te maken met een touw en voor de knopen heb ik stukjes bewerkt bot gebruikt. Aan het touw om je middel kun je makkelijk een mes, tas of bijl hangen. Volgende keer met kamperen alleen nog uitproberen hoe warm hij is.

Zijn er nog mensen die projecten qua zelfgemaakte kleding hebben? Ik doe graag wat inspiratie op. Het leukste is wat mij betreft om zo veel mogelijk "in stijl" te bushcraften en kamperen waarbij die spullen natuurlijk wel net zo goed of beter moeten werken dan wat je in de winkel koopt.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Mick
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 feb 2013, 04:02
Locatie: Vessem, Noord Brabant

Re: Zelf kleding maken

Bericht door Mick »

Hoi Erwin,

Gaaf! Het idee van een wollen (bushcraft) anorak sprak mij ook erg aan; warm, min of meer winddicht, waterafstotend maar nog beter ademend dan G1000. Daarom eind november een oude naaimachine en Amerikaanse deken gekocht en er zelf één in elkaar geprutst.

Afbeelding

Heb me onder anderen door dezelfde video laten inspireren. Wel het ontwerp wat 'verfijnd'. Leuk project, hoop geleerd.

Afbeelding

De afgelopen anderhalve maand heb ik deze anorak zeer intensief gedragen, bevalt goed maar heeft nog wel veel beginnersfouten. Daarom een iets dikkere (Tsjechische) deken gekocht, ben gisteren begonnen en ook vandaag nog bezig met de definitieve versie. Zal hier binnenkort een uitgebreider verslag met de foto's van de nieuwe anorak plaatsen.

Heb hierna ook nog plannen voor een lichtere zomerversie  ;D.

Hartelijke groeten,

Mick


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Zelf kleding maken

Bericht door ger010 »

jammer kan part 2 niet vinden :( wel handig die uitleg zo!


Afbeelding
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Zelf kleding maken

Bericht door yuno »

Ziet er goed uit! Ben momenteel bezig aan een Bivy maar "kleding" staat zeker op de lijst. Mooi om te zien dat iedereen toch in een bepaalde stijl denkt.

Hou ons op de hoogte, doe ik het zelfde ;)

PS: Even mijn wolle hoodie terug opgedoken (topic, de trui draag ik regelmatig ;) )


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zelf kleding maken

Bericht door jaspertimm »

Toevallig van de week begonnen met een jas!

Ik ben er nog mee bezig maar hij zit voor grote delen al in elkaar.

Ik had een super mooie wille jas gevonden in een kringloop winkel hier in utrecht maar de mouwen waren 10cm te kort voor mijn armen!
Dus toen dacht ik. Naja dan moet ik hem zelf maar maken van een wollen deken!

Na een hele tijd zoeken patronen gemaakt een wollen deken gevonden goed/dik en mooi genoeg voor een jas en toen ben ik van start gegaan!

Hij zit dus al in elkaar maar nu moet ik alle randen nog afstikken!


Ik heb hem helemaal met de hand genaaid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de capuchon heb ik de franjes nu beter vast gemaakt aan de capuchon zelf dus die zitten nu meer om de capuchon dan iets anders.
Vroeger werd deze capote gemaakt van de wel bekende hudson bay blanket (die dekens jah).

Hij is echt mega warm en ik kan niet wachten tot hij helemaal af is.
Morgen hopelijk heb ik hem helemaal afgemaakt!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Zelf kleding maken

Bericht door Dabberty »

Hey Jasper, is die jas uit 1 deken gehaald ? Wat waren de afmetingen van die deken ongeveer ?
Soms lees je dat je 2 dekens nodig hebt, soms maar 1, maar er zijn zo veel verschillende maten dekens, ben nieuwsgierig naar de jouwe dus.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Zelf kleding maken

Bericht door Sander2000 »

Gave truien, ik heb een keer een fleece trui gemaakt maar die is inmiddels een beetje te klein..


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zelf kleding maken

Bericht door jaspertimm »

[quote="Dabberty"]
Hey Jasper, is die jas uit 1 deken gehaald ? Wat waren de afmetingen van die deken ongeveer ?
Soms lees je dat je 2 dekens nodig hebt, soms maar 1, maar er zijn zo veel verschillende maten dekens, ben nieuwsgierig naar de jouwe dus.
[/quote]

Het was een flinke 2 persoons deken.

150 breed en 2 meter hoog denk ik zeker wel.


Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: Zelf kleding maken

Bericht door leo »

wilde dit ook al een lange tijd (laten) maken. nu heb ik een voorbeeld en patroon top!!!!!


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Zelf kleding maken

Bericht door Een pan's hobby kok »

Kei gaaf Jasper en gelukkig ook een beetje apart dat hoort bij jou :)


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
bio-erwin
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2014, 08:15

Re: Zelf kleding maken

Bericht door bio-erwin »

Mooi vest Mick! Netjes afgewerkt. Bedankt voor het patroon. Daar kan ik wel wat mee.

Aparte stijl Jasper. Hij ziet er warm uit. Heb je hem al geprobeerd buiten?


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Zelf kleding maken

Bericht door bourgeois »

Probleem bij bijna alle dekens is dat ze relatief los geweven zijn (i.t.t. b.v. duffel of loden wol) en dus eigenlijk niet geschikt zijn om kleding van te maken voor ons relatief natte klimaat. Been there, done that.


Gebruikersavatar
Mick
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 feb 2013, 04:02
Locatie: Vessem, Noord Brabant

Re: Zelf kleding maken

Bericht door Mick »

Hey Jasper,

Gaaf man, echt creatief!

Groet,

Mick


Gebruikersavatar
Mick
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 feb 2013, 04:02
Locatie: Vessem, Noord Brabant

Re: Zelf kleding maken

Bericht door Mick »

[quote="bourgeois"]
Probleem bij bijna alle dekens is dat ze relatief los geweven zijn (i.t.t. b.v. duffel of loden wol) en dus eigenlijk niet geschikt zijn om kleding van te maken voor ons relatief natte klimaat. Been there, done that.
[/quote]

Dit soort anoraks zijn m.i.  ook geen vervanging van een overjas maar een alternatief voor een Fleece.

Heb mijn eerste anorak de afgelopen anderhalve maand zeer intensief  in tuin, veld en bos gedragen (praktisch dagelijks, had vakantie, heel veel in het bos geweest);  Zonnetje, mist, storm, sneeuw en vooral heel veel regen, alleen de anorak of in combinatie met G1000 jas (Fjall Tur) en/of Hydratic poncho, mijn ervaring:

Thermohemd als basis, in combinatie met alleen de wollen anorak (geimpregneerd met lanoline) blijf ik droog, ook in mist of motregen. Met harde wind en koude is combinatie G1000 jas voldoende en blijf ik bij inspanning droger dan in combinatie met fleece. Bij voortdurende (harde) regen geef ik de voorkeur aan anorak met de poncho. Ondanks het membraan wordt ik (en de anorak) bij inspanning toch vochtig van transpiratie maar in tegenstelling tot combinatie met fleece blijf ik toch comfortabel en krijg het niet koud (hemd lijkt droger), ook niet als ik stil sta.
Daarbij past een handgemaakte wollen anorak in 'olivedrab' mij in alle opzichten beter dan bijvoorbeeld een Fleece trui en is wol bovendien wel brandveilig. 

Mijn persoonlijke ervaring en mening voor wat die waard zijn. Daarbij opgemerkt dat ik bij inspanning snel transpireer en zelfs mijn jas met GTX membraan bij gewoon wandelen al snel te benauwd, nat/warm vind.


Groeten,

Mick
Laatst gewijzigd door Mick op 23 jan 2015, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Mir
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2016, 13:21

Re: Zelf kleding maken

Bericht door Mir »

Hi mensen! Ik ga met alle info in deze post proberen een anorak te maken van een loden jas die ik via marktplaats kocht maar veel groter bleek te zijn dan genoemd werd in de adv >:(
Hoop dat ik er wat moois van kan maken! ^-^


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”