Berkenbast sheath voor keukenmes

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door Alder »

Ik ben een tijdje terug bezig geweest met het maken van een sheath voor een keukenmes.
Ik had een sheath uit berkenbast nog nooit eerder gezien, alleen met geweven berkenbast, vaak om een stuk hout. Ik dacht dat het wel zou moeten kunnen, daarom ben ik al een aantal keer aan het experimenteren geweest, maar zonder succes... Deze keer ben ik tevreden met het resultaat, dus hier de foto's met toelichting.
Het zit vooral in het gebruik van berkenbast die voldoende dik is, en het warm en nat maken voor het buigen (het stuk was niet vers, maar al best oud).

Afbeelding by Alderphotos
Rol berkenbast en het mes.

Afbeelding2015-02-15 07.01.54 by Alderphotos
Heet en nat maken voor het vouwen.

Afbeelding2015-02-15 07.03.41 by Alderphotos
Dubbel vouwen (buitenkant van de boom naar binnen). Ik heb hem toen een nacht onder gewicht laten drogen.

Afbeelding2015-02-15 07.14.46 by Alderphotos
Afmeten.

Afbeelding2015-02-15 07.32.41 by Alderphotos
Ruwe vorm uitsnijden.

Afbeelding2015-02-15 07.48.32 by Alderphotos
Binnenstrook afmeten.

Afbeelding2015-02-15 08.04.48 by Alderphotos
Binnenstrook vastlijmen.

Afbeelding2015-02-15 08.23.50 by Alderphotos
Bijsnijden en schuren.

Afbeelding2015-02-15 08.52.38 by Alderphotos
Draadje door de hoek.

Afbeelding2015-02-15 09.21.58 by Alderphotos
Het resultaat.


Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door yöpyä »

Heel mooi


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door Sander2000 »

Leuk project idd, goed gedaan. Nog nooit eerder gezien, ben je niet bang om er doorheen te snijden?
En hoe kom jij aan dat grote dikke stuk berkenbast, ik heb altijd  hele dunne stukken, niet echt geschikt om iets mee te maken.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door madman73 »

Erg mooi gemaakt! Ook hier de vraag, oogst je deze bast zelf?


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door CommonZense »

Mooi Ruben  :-). Ziet er goed uit.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door galemys »

Vakmanschap! Heel mooi gemaakt Alder.
Ik heb een paar jaar geleden iets soortgelijks gemaakt voor mijn mes, helaas is de schede in tweeën gescheurd. Ik zal vanmiddag eens kijken of ik nog foto's heb. Mijn redelijk dikke berkenbast had ik gekregen op een bushcraftweekend & kwam van een vers door de gemeente gevelde boom.
Bij een volgende poging zal ik twee lagen berkenbast dwars op elkaar gebruiken om het scheuren te voorkomen.

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door galemys »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier mijn schede van berkenbast voor mijn Mora, gescheurd op de richting van de ´nerf´ in de bast. Ik had twee stukjes vlierhout gebruikt om het mesblad te geleiden zodat er geen risico was om de berkenbast stuk te snijden of prikken.

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door herman744 »

Er zijn zo'n  60 soorten berk in de wereld. Ik heb vorig jaar ook zo'n mooi stuk bast gekregen. De mensen waar ik de schors van kreeg noemden de berken soort: Zilverberk.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door Alder »

Ha Tom, zonde van die schede! Ik wil nog eens een aantal gelijke stukken berkenschors bewaren voor een breekbaarheidsonderzoekje, een paar droog, een paar af en toe nat maken, een paar inoliën van tevoren, en een paar regelmatig inoliën.

@Sander - Ik heb om te voorkomen dat je hem open snijd dus zo'n extra strook gebruikt in het midden, net zoals je bij een leren schede doet. Dat lijkt tot nu toe voldoende te werken.

@ Sander en Martijn - Dit stuk heb ik van een boom in Nederland, maar die is waarschijnlijk aangeplant. Het kan dus wel, maar is niet zo snel ik de natuur te vinden. In Nederland komt eigenlijk vooral ruwe berk en zachte berk voor.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door CommonZense »

Hier is dikke berkenbast verkrijgbaar, plat of op rol. Ze hebben ook stroken, mocht je manden of iets willen vlechten. Natuurlijk niet zo hard-core als het zelf te hebben verzameld... maar je kan al wel aan je skills werken.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door madman73 »

Bedankt voor het delen van deze link!


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door Alder »

Mooi dat het ook te koop is Bas, alleen wel duur voor zo'n stuk.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door oud deelnemer 4 »

Je had  het er al over op de lente hang,  leuk om nu je project ook te kunnen zien.
leuk projectie en het is mooi geworden.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door CommonZense »

[quote="Alder"]
Mooi dat het ook te koop is Bas, alleen wel duur voor zo'n stuk.[/quote]

Klopt  ::). Heb je tijd en zin om morgen- of overmorgenavond langs te gaan bij de berk... mocht er nog wat op zitten? Ik ben dan als het een beetje mee zit in Utrecht...
Ik heb een burl achter in de auto liggen die ik er niet durf uit te halen omdat ik bang ben hem er dan niet meer in te krijgen...  ;D Dus ik ga Han zo vragen of hij tijd en zin heeft deze morgen- of overmorgenavond in hap-/droogklare stukken te zagen zodat ze hanteerbaar wordt en klaar om hem te laten drogen...
Laatst gewijzigd door CommonZense op 06 apr 2015, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Berkenbast sheath voor keukenmes

Bericht door Alder »

Ik heb wel tijd en zin om even bij de boom langs te gaan, dinsdagavond of woensdag middag/avond is prima, leuk.

Ik weet niet of we er echt een stuk af kunnen nemen, meestal wordt dat in juni/juli gedaan. Probleem is dat we deze papierberken bijna niet hebben in Nederland. En dode exemplaren dus al helemaal niet, waardoor je een levende boom moet gebruiken.

Ik heb best wat naar informatie gezocht op internet over de effecten op de boom. Veel mensen roepen meteen dat je gewoon een dode boom moet gebruiken, en dat de boom dood gaat zonder bast. Ook wordt vaak genoemd dat de boom een litteken krijgt van zwarte ribbelige bast.
Dat de boom ervan dood gaat blijkt niet te kloppen, al mist de boom wel zijn beschermlaag en is dus meer kwetsbaar. Wel moet je alleen een verticale snede maken, en niet rondom, anders snijd te het cambium van de hele boom door.
Het zwarte litteken ontstaat volgens mij als je op het verkeerde tijdstip oogst. Ook in Noorwegen heb ik dit bij veel wildkampeer plekken gezien. En ook dan zou bij een gezonde papierberk elk jaar een nieuw laagje onder het litteken ontstaan, en na ongeveer twee jaar zou het litteken afbrokkelen waarna de nieuwe bast zichtbaar wordt.
Anderen zeggen dat het geen probleem is als je het eind juni/begin juli doet, en gezien de grote hoeveelheden die zij oogsten van eigen land (voor kano projecten) zullen zij weten waar ze over spreken.

Aangezien ik nog niet overtuigd genoeg ben dat ik geen grote schade doe aan de boom, wil ik nog geen andere bomen gebruiken. Eerst geduldig wachten wat het effect is. We kunnen dezelfde boom proberen. Anders heb ik hier nog twee flinke stukken liggen, heb ik liever dat je dat gebruikt. Je hebt voor 1 mes nodig denk ik?

En je gaat wel een werk maken van die burl, mooi! Is toch een aardig stuk rijden voor je, of ben je al in Nederland dan?


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”