Knutselen met veren.

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakkeR
Berichten: 457
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:54
Locatie: Vollenhove,

Knutselen met veren.

Bericht door BakkeR »

Hee hallo,

Ik ben aan het knutselen geweest met wat veren. Het is decoratief en dus niet functioneel. Ik heb geprobeerd er mee te schijven maar dat gaat niet van harte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes BakkeR.


RJB.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Knutselen met veren.

Bericht door Anneke »

Heb de de punt wel bijgesneden? Hij moet er zo ongeveer uitzien als een kroontjespen. Verder hangt het ook van de vogelsoort af. Van welke vogels heb je de veren gebruikt?


Gebruikersavatar
BakkeR
Berichten: 457
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:54
Locatie: Vollenhove,

Re: Knutselen met veren.

Bericht door BakkeR »

[quote="Anneke"]
Heb de de punt wel bijgesneden? Hij moet er zo ongeveer uitzien als een kroontjespen. Verder hangt het ook van de vogelsoort af. Van welke vogels heb je de veren gebruikt?
[/quote]

Ik heb wel van alles geprobeerd maar mocht niet baten. Het zijn gevonden veren van allerlei vogels. Het mooiste zou ganse veer zijn maar die heb ik niet.


RJB.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Knutselen met veren.

Bericht door MichelVH »

Om te schrijven moet je 'm schuin afsnijden, ongeveer 1cm vanaf de punt tot de punt. Dan een spleetje erin van 0,5 cm, en heel belangrijk: snij alle "haartjes" eraf! In historische films zie je mensen altijd met zo'n mooie, donzige veer schrijven, maar dat klopt niet. Ze schreven met het buisje, zonder de haartjes. Ik heb een keer met een pauwenveer zoiets gemaakt, gaat snel leeg maar is echt superleuk.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Knutselen met veren.

Bericht door Anneke »

[quote="BakkeR"]
[quote="Anneke"]
Heb de de punt wel bijgesneden? Hij moet er zo ongeveer uitzien als een kroontjespen. Verder hangt het ook van de vogelsoort af. Van welke vogels heb je de veren gebruikt?
[/quote]

Ik heb wel van alles geprobeerd maar mocht niet baten. Het zijn gevonden veren van allerlei vogels. Het mooiste zou ganse veer zijn maar die heb ik niet.
[/quote]

Wat is "van alles"? Heb je de punten bijgesneden of niet? En zo ja, hoe? (detailfoto?)
En welke "allerlei vogels" denk je dat het zijn? Als er geen ganzeveer bij zit, dan wellicht iets wat een beetje familie ervan is?
En verder zal het ook wel uitmaken wat voor veren het zijn: staart- of vleugelpennen, of dekveren wellicht?


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Knutselen met veren.

Bericht door b2b »

@BakkeR Als er interesse is voor je heb ik nog een stuk in takte vleugel liggen van Noorse gans.
Misschien dat Anneke dit bedoelt?

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Knutselen met veren.

Bericht door Anneke »

[quote="b2b"]
@BakkeR Als er interesse is voor je heb ik nog een stuk in takte vleugel liggen van Noorse gans.
Misschien dat Anneke dit bedoelt?
[/quote]

Ach, ik bedoelde niet méér dan dat ik nieuwsgierig was naar de antwoorden op mijn vragen...

...en daarnaast heb ik wat zitten neuzen op internet met zoektermen als "ganzeveer snijden" en dan kom je via via tot de conclusie dat het toch zonde is dat we vorig jaar een aangereden marter in de composthoop hebben gestopt... marterhaar schijnt buitengewoon geschikt te zijn om penselen van te maken!


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Knutselen met veren.

Bericht door b2b »

Inderdaad Anneke,

Heb in het verleden een klein vermogen betaald voor de (marterharen) kwast voor mijn lieve echtgenote.
Maar goed off-topic.
gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
BakkeR
Berichten: 457
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:54
Locatie: Vollenhove,

Re: Knutselen met veren.

Bericht door BakkeR »

[quote="b2b"]
@BakkeR Als er interesse is voor je heb ik nog een stuk in takte vleugel liggen van Noorse gans.
Misschien dat Anneke dit bedoelt?

gr
Cees
[/quote]

Hee Cees en rest :)

Leuk en aardig aangeboden voor de Noorse ganse veer, maar ik ben er achter dat schrijven met een pen mij makkelijker af gaat.  :-X

Zeker heb ik dit even geprobeerd en kwam thuis nog een kroontjes pen tegen dus die ook maar geprobeerd. Hier onder een impressie van hoe dat ging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes en leuk dat er zo veel mensen mee denken (TOP!)

BakkeR


RJB.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Knutselen met veren.

Bericht door MichelVH »

Leuk, heb ik bij tekenen een keer gedaan, echt anders dan een balpen.
Ik zou een velletje kalligrafie letters uitprinten, kun je die proberen na te tekenen  :)


Vollgas Voraus!
Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”