Genaaid

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Genaaid

Bericht door Dabberty »

Thanks ! Binnenkort ook eens proberen


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Genaaid

Bericht door MichelVH »

@Jenniskes
Ook kaarsvet (ik geloof parrafine kaarsen) en bijenwas op 10:1 naar gewicht is een optie. Zo ga ik m maken voor mijn katoen dat ik nu heb gekocht.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Genaaid

Bericht door Tim »

jenniskens schreef:@dabberty, ik heb het in verschillen de mengsels gemaakt.
Volgens mij is elke natuurlijke olie geen probleem.
Gekookte (lijn) olie droogt sneller. Gewone olie kan ranzig worden als het niet goed droogt of als dit te lang duurt.

Heb je al eens bij een schilder gevraagd voor gek. lijnolie?

Btw: De eerste laag zit erop en ingewerkt. Morgen de tweede aansmeren.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Genaaid

Bericht door Dabberty »

Yep, schilders gebruiken aan deze kant van Europa een ander goedje dat google niet vertalen kan.
Enige lijnzaadolie beschikbaar is niet de chemisch bewerkte (gekookte) versie in de supermarkt.

Over andere olien die ranzig worden, ik kan me voorstellen dat het zou kunnen gebeuren bij de goedkoopste zonnebloem olie, maar ik heb een paar jaar een paar muren volhangen met bijlen waarvan de stelen allemaal verzadigd zijn met olijf olie, en ook wat messen, dus olijf olie vertrouw ik wel.
Ik moet nog iemand tegen komen waarbij dat ranzige gebeuren echt gebeurt is. Volgens mij is 1 van die internet bushcraft mythes :-)

Hoeveel lagen ga je op je tarp doen ? En dan een soort van test ? Paar dagen opzetten in de tuin oid met enkele rollen wc papier eronder om te zien of het vochtig wordt ?
Ben echt benieuwd, wil zoiets al heel lang doen, maar ben nooit zeker over de samen stelling, en het resultaat. Als het bij jouw allemaal goed gaat, ben ik overtuigd en ga ik mij tarpje ook eindelijk doen. Dat plastiscke tarpje wat ik nu gebruik is erg vonk gevoelig. Na afloop van de vorige keer naast het long fire, heb ik behoorlijk wat ducttape gebruikt om alle gaten te dichten :-)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Genaaid

Bericht door Martin Outdoors »

Interessant heur ! ^-^
Ik volg dit auf der fuss ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Genaaid

Bericht door michiel »

@ Carpy: ben jaloers op je stuffzak :-) Mooi gemaakt.

Post je ook foto's van je tarp zodra hij klaar is?


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Genaaid

Bericht door Tim »

Hey,

Bedankt!

2e cq afwerk laag erop. Na het verwarmen (ik gebruik een verfbrander) zie je het in de stof trekken. Na 1 laag nog veel "droge" plekken. De 2e laag wat dikker opgezet en nu is alles verzadigd. Sommige plekken korrelt de bijenwas zelfs een beetje.

Ik denk dat ie mee naar Borger gaat als test. Misschien inderdaad thuis nog even een uur de sproeier erop, maar ik heb vol vertrouwen.

Er komen toch nog 6 lussen aan, elke hoek en 2 bovenop. Dan her en der nog een zeil oog. Hij is nu 1800 gram en ruikt heel lekker. Fotos komen wel.

Carpy
Bijlagen
Inwrijven
Inwrijven
20160107_201409_resized.jpg (60.39 KiB) 11284 keer bekeken
Ingevet
Ingevet
20160107_203713_resized.jpg (68.58 KiB) 11284 keer bekeken
Opgerold
Opgerold
20160108_205016_resized.jpg (68.8 KiB) 11284 keer bekeken
Klaargaren
Klaargaren
20160108_205152_resized.jpg (60.01 KiB) 11284 keer bekeken


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Genaaid

Bericht door Martin Outdoors »

Mooi man !!!!
Lekker snurken onder dat mooie tarpje tijdens de bush bush meeting ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Genaaid

Bericht door Tim »

Tarpje getest tijdens het weekeinde.

Het is voor mij net te kort. Omdat ik één punt omsla tegen de boom, staken mijn voeten net uit. Ook was ie niet waterdicht. Het lekte niet, maar zweette er door heen. Ik denk dat de stof te grof geweven is.

Ook stinkt hij serieus, zondag werd ik wakker, bijna kotsend. Het is een beetje een melkzuur lucht. Ik vermoed dat het iets met de lijnolie te maken heeft. De terpentijn geur was na 2 weken weg en bijenwas stink niet.

Wat mij betreft: Mission failed. Wie de verzendkosten betaald mag hem hebben :-[

Op mijn schoenen werkt de waterproofing perfect en stinkt niet.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Genaaid

Bericht door Dabberty »

Aj, das jammer.. En wil je geen tweede keer proberen ? Zag een hele tijd geleden een videootje van een kerel genaamd "cheap bastard" oid die zelf sylicone achtige meuk maakte, van een fles syliconen voor in de badkamer dingen te dichten, en terpentine oid, en dat werkte prima volgens hem.
Misschien een idee'tje ?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Genaaid

Bericht door MichelVH »

Misschien de stank en de waterproofing eruit wassen en een hangmat van naaien. Het formaat is er perfect voor. Heb zelf laatst een hangmat genaaid (bij onderkomen-hangmat staat ie), en het is eigenlijk supermakkelijk.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Genaaid

Bericht door Tim »

Hey,

Ja, ik laat hem eerst wel een tijdje hangen. Dan het resterende blok erop smeren en met de eerste voorjaarszon laten indrogen. Of in de oven.

Hangmat heb ik al wel, maar een zithangmat is wellicht een idee.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Maurice

Re: Genaaid

Bericht door Maurice »

wat een leuk draadje

goed bezig!

ik heb afgelopen jaar ook voor het eerst achter de naaimachine gezeten; ik had wat flecktarn broeken opgekort.
Maar ik heb alles maar naar de Kringloop gebracht aangezien ik niet meer in camo ga lopen na al die toestanden met aanslagen enzo
Ik vond het wel lekker om te doen, dat ding ratelt lekker weg en je kan je eigen touch geven :)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Genaaid

Bericht door Tim »

Hey,

Afgelopen weken weer een projectje afgerond. Ik wou zelf een hangmat maken, na de filmpjes van Dabberty. Ik heb het niet gefilmd, wel wat foto's gemaakt.

Het is een 140x270, Ripstop parachute nylon, calendered, 47g/sqm. Geïntegreerd mozzie net, met rits. Eindgewicht verbaasde mij. Geen idee wat dat kan dragen, maar ben er nog niet door gegaan. Gathered end, fixed ridgeline. Ik heb eerder al whoopies gemaakt, die komen er nog bij. Plus een paar leuke haakjes uit Yankee land.

Van de week wat actie foto's, nu eerst een opgerolde. Ik heb al stof liggen en een oud dekbed voor een Underquilt.

Carpy
Bijlagen
20160416_222316_resized.jpg
20160416_222316_resized.jpg (220.24 KiB) 10956 keer bekeken


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Genaaid

Bericht door b2b »

netjes, ben inderdaad benieuwd.
ook foto van totale opzetje lijkt me leuk.
vel plezier er mee.
gr
Cees


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”