Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door oud deelnemer 4 »

Een poosje geleden heeft b2b mij aangezet om eens na te denken over de 10 meest nuttige planten en de 10 meest nuttige bomen voor een bushcrafter om te kennen.
Daar was ik snel uit en de lijst is nog eens bekeken door Herman744 en hoppa daar was de definitieve lijst.
Naar aanleiding daarvan heb ik ook eens nagedacht over de 10 meest nuttigste zwammen voor een bushcrafter.
Hierbij wil ik het niet hebben over de eventuele geneeskrachtige eigenschappen of de eetbaarheid van de zwammen. ook schimmels voor kaas en dranken wil ik hier eventjes buitenbeschouwing laten.
Hier alvast een heel kort lijstje van mij... verder kom ik echter niet.

Tonderzwam vuur maken
Berkenzwam mes slijpen / nood pleister
Houtkoolkogelzwam vuur maken / anti muggen rookbom
Chaga / Berkenweerschijnzwam vuur maken / anti muggen rookbom

wie heeft hier aanvullingen op.. zowel in gebruik van bovenstaande voorbeelden of aanvullingen met nieuwe zwammen.
'ns kijken of we hier ook tot 10 zwammen kunnen komen :o


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door Trailtraveller »

Echte vuurzwam - hetzelfde als de tonderzwam.


Heel veel houtzwammen hebben echter in droge vorm deze eigenschap. Tonder, kogelhoutskool- en vuurzwam werken een stuk beter dan de rest.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door herman744 »

Jos,

Naast de Echte tonderzwam Horseshoe fungus, heb je ook de Platte tonderzwam. Werd vroeger tot poeder vermalen en gebruikt in de tondeldoos. Gedroogde Zwavelzwam pakt ook makkelijk de vonken van een firesteel. Best even opfluffen.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door Trailtraveller »

Doen mossen ook mee als half fungi ?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door herman744 »

Van de Kale inktzwam werd vroeger inkt gemaakt door de reeds druipende zwammen in een pannetje te koken. Er werden kruidnagelen aan toegevoegd. Hierdoor bleef de inkt jarenlang bruikbaar.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door madman73 »

Tonderzwam: meenemen/bewaren van vuur


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door CommonZense »

Als het begrip 'eetbaar' ook onder nuttig valt dan zou ik eekhoorntjesboord ook onder nuttige zwammen scharen.
Lekker, veel voorkomend en goed te identificeren. Geldt voor meerdere eetbare boleten natuurlijk.
Met Judasoor kan je ook niets mis doen. Is gedroogd goed te bewaren en na wat wellen weer smakelijk in gerechtjes te verwerken.

Off-topic:
Vorige week met een zelfverklaarde mycoloog gebabbeld, hij waarschuwde in het algemeen geen zwammen te consumeren in een potentieel vervuilde omgeving. Het mycelium kan enorm groot zijn en een zwam heeft naast de functie van sporenbom ook die van een lever. Afval (lees: zware metalen) dat in het mycelium is opgenomen wordt via de zwam uit het systeem gewerkt. Je snapt dat als de opgenomen vervuiling uit 25, 100 of meer m2 deze in een zwam erg geconcentreerd zal zijn. Uiteraard bloeit een mycelium systeem niet met enkel één zwam en kan een lijf ook wel wat hebben, dus er panisch mee omgaan zal overdreven zijn. Toch iets om rekening mee te houden in een industriële of stedelijke omgeving.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door herman744 »

Ik zag gisteren een filmpje waarin iemand rendiermos met een firesteel snel aan het branden had.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door MichelVH »

Chaga kun je ook thee van zetten, zie Sander's Zwedentripje topic.


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Nuttige zwammen voor een bushcrafter

Bericht door galemys »

Stuifzwammen zijn te gebruiken als bloedstelpend middel (vroeger algemeen in gebruik bij smeden volgens Ray Mears):
https://www.youtube.com/watch?v=vDkB8aYf_bU

Er worden nog een aantal zwammen behandeld in deze korte video.

Grt,

Tom


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”