Botten verzamelen

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Botten verzamelen

Bericht door Thomas H »

Hoi iedereen,

Ik had een vraagje. Laatst tijdens een wandeling een hoopje botten gevonden en het lijkt mij heel leuk om een keer te proberen hier iets mee te maken.
Alleen vroeg ik mij af of je die botten zomaar kunt oppakken, mij lijkt niet en als dat niet zo is. Hoe zou je ze "schoon" kunnen maken zodat je ze zonder gezondheidsrisico's op kunt pakken. En heeft er iemand tips over het bewerken van bot. Zoals wat voor gereedschap er handig voor is.

Alvast bedankt! Thomas H


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Botten verzamelen

Bericht door Tim »

Thomas,

Botten die al een tijdje liggen zijn kaal gegeten door de natuur. Als iets nog ligt te rotten moet je oppassen. Je kan het nog steeds wel meenemen, maar ik zou dan wel even handschoenen en een plastic zak erom doen. Thuis begraven in de tuin, half jaar later heb je een prachtig schoon stel botten.

Wil je ze echt schoon, dan de kale botten een paar dagen in een emmer met wat peroxide of bv Vanish Oxi action wasmiddel.

Sr had vroeger een vitrine kast met vogel schedels. Menig vriendje heeft er staan gapen....

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Botten verzamelen

Bericht door Thomas H »

Hoi Carpy,

Bedankt voor de reactie! Ik ga binnenkort de botten eens meenemen en het uitproberen.

Groeten Thomas.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Botten verzamelen

Bericht door Alder »

Ik ken een biologie-docent met de gewoonte een ijsje te kopen voor leerlingen die een schedel voor hem vinden. Leek me ook een goed idee, maar vindt het wel wat dubieus om die kinderen met dode dieren te laten leuren. Maar misschien dat ik het eens in de hogere klassen voorstel.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Botten verzamelen

Bericht door Waidmann »

Je kunt ze bleken met waterstof peroxide (apotheek verkoopt het), dan zijn ze mooi wit. Als er nog vlees aan ligt en je wilt ze perse meenemen is uitkoken een optie. Of gewoon bij een mierenhol leggen, die vreten het kaal in no-time :)

Qua gezondheis risico, een schoongevreten bot dat al een tijdje buiten ligt heeft niet meer risico dan een takje meenemen uit het bos.


Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Botten verzamelen

Bericht door Thomas H »

Hallo!

Ik dacht ik geef even een kleine update, De botten waren heel schoon. Ik heb ze dus in de bleek gelegd, dit heeft bijna alle aanslag eraf gehaald. Ik heb nu 4 rechte botten waarmee ik kan gaan werken. Iedereen bedankt voor de tips!

groetjes, Thomas.


Gebruikersavatar
BakkeR
Berichten: 457
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:54
Locatie: Vollenhove,

Re: Botten verzamelen

Bericht door BakkeR »

Thomas H schreef:Hallo!

Ik dacht ik geef even een kleine update, De botten waren heel schoon. Ik heb ze dus in de bleek gelegd, dit heeft bijna alle aanslag eraf gehaald. Ik heb nu 4 rechte botten waarmee ik kan gaan werken. Iedereen bedankt voor de tips!

groetjes, Thomas.
Hallo Thomas,

Ik ben benieuwd wat je er mee gaat maken, zou je dat t.z.t. willen laten weten?
Al vast dank, (ps; adem het stof niet te veel in)

Groeten Bakker


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”