viking tent gemaakt van een oud dekkleed

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: viking tent gemaakt van een oud dekkleed

Bericht door bourgeois »

Nee, deze tenten zijn niet "zo gevonden". Er is geen enkele tent of herkenbare tentresten bewaard gebleven uit de vroege middeleeuwen. Het enige bewijs voor dergelijke tenten zijn contemporaine afbeeldingen in psalters en dergelijke geschriften. Deze varieren van enigszins realistisch tot grotesk en belachelijk. We zullen dus nooit weten wat de werkelijke verhoudingen en afmetingen waren van deze tenten, en van die "armpjes". Dus ook de functie en juiste constructie van die "armpjes" zal waarschijnlijk altijd onbekend blijven. Ik kan me hoogstens voorstellen dat ze het gebruik van een lokaal gekapte nokbalk mogelijk maakten waarbij je dus niet al te zeer hoefde te letten op de precieze lengte, zonder tegelijk een punt van inregenen te veroorzaken. Overigens staan deze tenten bij de meeste makers van historische tenten bekend als "anglo-saxon" en niet als vikingtent. Deze term is meestal voorbehouden aan tenten met buitenliggend driehoekig frame, frames die gevonden zijn bij opgravingen van vikingschepen.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: viking tent gemaakt van een oud dekkleed

Bericht door Trailtraveller »

Dank je voor de toelichting Jan.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: viking tent gemaakt van een oud dekkleed

Bericht door arjuna »

Mooie tent goed gemaakt en vermoedelijk prima in gebruik

De argeologen weten ook niet alles ,en zoals altijd is geschiedenis voor meerdere reden op diversen manieren uitlegbaar
Wat ik in de loop der tijd heb geleerd is dat de eerste de beste niet exact wetenschapper met een goede theorie komt
deze altijd als uitgangspunt gebruikt wordt en dan model staat voor alles wat daar na komt

Alleen overlevering van kennis is wat bijna altijd klopt , de rest is koffie dik kijken en de juiste mensen kennen.
Dus ik sluit mij aan bij Jan

Koen


Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: viking tent gemaakt van een oud dekkleed

Bericht door cjhage »

Mij interesseert het ook voor de rest niet
Vond het een leuk modelletje en makkelijk te maken


Thornack
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jun 2017, 19:25

Re: viking tent gemaakt van een oud dekkleed

Bericht door Thornack »

gaaf ding!


ᛊ:ᛟ:ᛉ:ᛏ:
Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”