Moccassins maken

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Ron

Re: Moccassins maken

Bericht door Ron »

Bedankt voor de complimenten, heren!

't Was een heerlijk project om te doen en ik ga dit zeker vaker doen!


Jozolph
Berichten: 1081
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:34

Re: Moccassins maken

Bericht door Jozolph »

Erg mooi inderdaad!!  #032#


Ron

Re: Moccassins maken

Bericht door Ron »

Ik heb ze eindelijk eens "in het wild" kunnen uitproberen en wat een ervaring!!
Het eerste wat opviel, was de zware manier van mijn lopen. Ik knalde de hakken echt tegen de grond aan, hetgeen ik met schoenen niet/nauwelijks in de gaten had. Al heel snel moest ik over gaan op een andere manier van lopen; meer op de buitenkant van de voet en de voetballen en veel meer de voet laten rollen. Was in het begin erg onwennig en pijnlijk (spieren), maar wende al binnen een half uur.
Toen had ik de harde, door mensen gemaakte ondergrond verlaten en liep ik over bospaden.
Ongelofelijk hoe je het bos aanvoelt, je de ondergrond waarneemt en hoe stil je je verplaatsen kunt!!
Ik voelde de warmte van de blote aarde in de zon, de zachte humus onder de bladeren en er knapte nauwelijks een takje bij het "offroad" (buiten de paden)- lopen. Hiermee kun je, qua lopen, perfect vee besluipen. Nu alleen de andere vaardigheden nog... ::)
Zelfs vochtige grond in de omgeving van water was geen probleem.

Afbeelding

Ik heb mijn oude plekje van afgelopen winter op gezocht en *schrik*, dit trof ik aan;
Afbeelding

Dan maar een nieuw plekkie zoeken..... en gevonden,
Afbeelding

Hier heb ik een aantal uurtjes doorgebracht. Een koppeltje buizerd bekijken, terwijl ze elkaar riepen en door de nog kale boomtoppen vlogen. Ik ga ervan uit dat ze daarboven ergens een nestplek zochten/vonden, want ze bleven rondcirkelen en kwamen geregeld terug.
In "alle rust" maar een wandelstok gesneden, want echt rustig was het er niet met al dat rondwandelend volk, schreeuwende kinderen en blaffende honden, maar geen mens die in de gaten had, dat ik er zat.
Afbeelding

Afbeelding

Hoewel het midden in de stad ligt, heeft het "bos" ook z'n mooie kanten;
Afbeelding

Het water welt op uit de grond en is kraakhelder..... maar drinken durf ik het eigenlijk niet, zo zonder filter... :-\
Ik kreeg wel vreemde blikken als ik mensen tegen kwam op het pad. Eerst dacht men standaard aan een boswachter of zo, totdat ze m'n schoeisel zagen.... ;D


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Moccassins maken

Bericht door Een pan's hobby kok »

#004# ziet er goed uit .

zelf heb ik aan een body warmer zitten denken van schappen vacht .
Bij de Ik Koop Er Alles vandaan.  ;D

Gr.Herman


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Nick M
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 mar 2011, 15:13
Locatie: Haaksbergen

Re: Moccassins maken

Bericht door Nick M »

Mooi hoor, het resultaat en de ervaring is zo te zien de moeite waard geweest !


Strieminne
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 nov 2010, 19:48

Re: Moccassins maken

Bericht door Strieminne »

Hey Ron, dat is pas motivatie. Ik zit al geruime tijd te denken over 'stille' laarzen voor buiten, en dit ziet er ECHT uit als wat ik in gedachten heb. Welk boek is dat, waar je je info uit hebt? Het is ook wel eens goed om ander schoeisel te dragen, dan pas merk je hoe 'fout' je loopt he. Ik heb zelf een paar Vibram Five Fingers, daar merk je ook heel goed op hoe je loopt. Als je bovenaan de rand omstikt en er een draad doorheen haalt kan je ook meteen Gators er van maken (om tegen teken oa. te beschermen).

Nogmaals, mooi werk geleverd. Ben gister zelf begonnen met de basis van leerwerk (oersimpele messchede gemaakt) maar ik proef iets waar ik meer van wil weten, dus een paar mocassins in de toekomst, sluit ik niet uit.


Gebruikersavatar
PascalTC
Berichten: 450
Lid geworden op: 22 jun 2010, 22:41
Locatie: Vught

Re: Moccassins maken

Bericht door PascalTC »

Ziet er erg mooi uit  #032#, ook een nette afwerking waardoor het professioneel overkomt.
Leuk te lezen dat je op deze manier merkt dat je 'verkeerd' loopt op gewoon schoeisel en je jezelf nu helemaal stil kan verplaatsen.
Ik sta steeds weer versteld over wat jij met leer/stof kan maken.


Nil volentibus arduum - Aut viam inveniam, aut faciam
Ron

Re: Moccassins maken

Bericht door Ron »

Bedankt Nick! Ik ben er inderdaad erg happy mee.

@ Strieminne; ik ben zelf ook net pas een maandje of 2 bezig met het werken met leer, maar het geeft heel veel voldoening! De basis is gebaseerd op een ruwe schets en die staat in m'n eerste post van dit draadje; het boek "North" van Nicolas Vanier.
Vwb de teken; dan gaat de broek over de laars heen en wordt dan aan de onderkant dicht gemaakt, hetzij door een snoer onder in de broekspijp, hetzij door een elastiek en dan de broek naar binnen toe vouwen.

Tja Pascal, kwestie van je koppie gebruiken en je laten inspireren. Daarna gewoon uitproberen en zelf doen! Daarbij niet schuwen hulp en advies te vragen.
Ik begin steeds met een inspirerend voorwerp, laat daar m'n eigen wensen en fantasie op los, vraag advies en/of hulp van degenen die een soortgelijk voorwerp al eens gemaakt hebben en ga aan de slag. Al doende leer ik.....
Geloof 't of niet, maar ik heb voorheen nog nooit iets als mocassins of een schede gemaakt en ook mijn tasjes/hoezen waren een eerste keer.


Strieminne
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 nov 2010, 19:48

Re: Moccassins maken

Bericht door Strieminne »

Ik heb nog eens aan je mocassins zitten denken Ron, en ik vraag me af (je had lamsvacht gebruikt) of we (ja, 'we') ook bv. zoiets kunnen gebruiken.

Ik had hier ook gelezen van iemand die zo'n soort vacht bij deze zaak vandaan had gehaald en denk nu op deze manier  beide ideeen te kunnen combineren. Ik wil graag weten, van de mensen die hier meer ervaring mee hebben, of zo'n soort vacht hier goed voor te gebruiken is? Mijn idee is dan de wolkant aan de binnenkant te hebben (zal eerder een winter moccasin dan een zomer versie zijn) en de andere kant natuurlijk buiten. Dan kan je, zoals op 1 van Ron zn foto's te zien is, de hals omslaan en heb je een hele mooie bontkraag bovenaan.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Moccassins maken

Bericht door Anneke »

[quote="Strieminne"]
Ik heb nog eens aan je mocassins zitten denken Ron, en ik vraag me af (je had lamsvacht gebruikt) of we (ja, 'we') ook bv. zoiets kunnen gebruiken.
[/quote]

Natuurlijk kan dat... je kunt ook in de kringloopwinkel een jasje met lamsvoering halen... soms vind je daar leren kleding voor bijna niets...


Ron

Re: Moccassins maken

Bericht door Ron »

Ik ben blij dat mijn moc'jes tot inspiratie leiden!
Maar vergeet even niet dat het materiaal door mij gebruikt is, gratis ter beschikking is gesteld  en ik zelf zou zijn gegaan voor een stuk rundleer.

Ik ken de schapenvacht van IKEA; Heb er bijna 10 jaar vertoeft.
Deze vachten zijn, volgens mij, veel van hun natuurlijke kwaliteiten verloren door het produktieproces. Ze zijn meer voor de sier.
Het haar is veel fijner dan de door mij gebruikte vacht en ik vrees dat het gaat klitten/vervilten tijdens het lopen, waardoor er knopen of rollen kunnen ontstaan. Zou het loopcomfort negatief kunnen beïnvloeden.
Daarbij komt dat de huid van die vacht in mijn beleving nogal kartonnerig aanvoelde. Geen idee of het makkelijk scheurt als er spanning op het stiksel komt te staan.
Daarbij zijn de vachten ook nog eens best prijzig voor een dergelijk experiment.
Het zouden waarschijnlijk wel heerlijke voetenwarmers opleveren in de winter!

Ik denk dat je beter kunt gaan voor een natuurlijke, "verse" vacht, mocht je al een schapenvacht gaan gebruiken.
Mijn suggestie is echter om te proberen ergens eens stuk rest leer te pakken zien te krijgen (een oude bank of zo) en daarmee je eerste schoeisel te maken. Als dat past, dan pas over gaan op beter materiaal.
Als ik straks beter leer krijg (en ik loop een kans op een paar stevige stukken buffelleer!! Woehoee!!), dat haal ik mijn moc'jes weer voorzichtig uit elkaar en gebruik ze als patroon voor 't echte werk.....


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Moccassins maken

Bericht door Een pan's hobby kok »

Ik zat te denken om een lekker warme vest van IKEA schapenvacht te maken zou het daar wel geschikt voor zijn??

Ook weet ik dat moosekamp rendieren vacht verkoopt.

Gr.Herman


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 apr 2011, 13:16
Locatie: Enkhuizen

Re: Moccassins maken

Bericht door Jaco »

Mooi ''verslag'' zo Ron!

(Stukje da je ze in het wild hebt getest)


''Bushcrafter'' under construction :D
Gebruikersavatar
marcus
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jan 2010, 22:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Moccassins maken

Bericht door marcus »

Ik ben sinds een jaar of twee ook aan het experimenteren met zelfgemaakt schoeisel. Mijn eerste paar moccasins maakte ik van het leer van een oude Ikea-stoel van m'n oma. Zie onderstaande foto's:

Afbeelding
De mocs in de huiskamer

Afbeelding
De mocs in het bos

Afbeelding
Afbeelding
De mocs op het 11e Bushcraft Weekend in Austerlitz (jan. 2010)

Het maken van de moccasins kostte ongeveer één weekend en ik gebruikte de Amerikaanse DVD 'Constructing Woodland Moccasins' van Michael Galban als handleiding. (Ik maakte wat hij noemt de 'wide vamp pucker toe woodland Indian style moccasin'). Ik kocht de DVD toentertijd online bij het Amerikaanse bedrijf Traditional Tanners (http://www.braintan.com/) voor zo'n € 20 (excl. shipping).

De moccasins lopen heerlijk in het bos en in de sneeuw en het is echt een andere ervaring dan het lopen op bijv. bergschoenen. Ik draag er meestal wollen sokken in en soms ook stoffen binnenslofjes (gekocht in een legerdumpwinkel in Amsterdam).

Het leer is niet waterdicht maar ik kan in natte omstandigheden redelijk droge voeten houden als ik plastic tassen om m'n voeten doe of mijn Sealskins waterdichte sokken draag.

Ik heb in de winter ook met de moccasins een keer 8 km hardgelopen in de sneeuw in een park in Amsterdam en dat ging ook goed.

Het leer van de zool slijt overigens behoorlijk snel (helemaal op een harde ondergrond) dus je moet ze wel vrij snel weer repareren.

Tot slot is hier nog een link naar een aardige tutorial op Paleoplanet hoe moccasins te maken (iets ander model dan ik had gemaakt):
http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/14813

Groet, Marc.


Gebruikersavatar
marcus
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jan 2010, 22:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Moccassins maken

Bericht door marcus »

Begin 2010 heb ik ook een paar snowshoeing moccasins gemaakt (mukluks). Ik gebruikte hiervoor het patroon uit het boek 'Snow Walker's Companion' van Garrett & Alexandra Conover. Dit boek is overigens een echte aanrader als je geïnteresseerd bent in winterkamperen met een 'primitieve' inslag.

Het maken van de moccasins kostte mij redelijk wat tijd en geld (denk aan een paar weken materialen zoeken en bestellen, ca. twee weekends naaien, totale materiaalkosten een kleine € 200) maar het was erg leuk om te doen.

Ik heb de moccasins in februari van dat jaar ook een week getest in Zweden tijdens een winter survival training met Rob H. en Johan H. (bekend van het Bushcraft Weekend). Hieronder wat foto's van de moccasins op deze trip.

Afbeelding
De mocs vlak voor vertrek

Afbeelding
De mocs vastbinden op mijn Roycraft sneeuwschoenen

Afbeelding
De mocs in het kamp 1

Afbeelding
De mocs in het kamp 2

Afbeelding
De mocs in diepe sneeuw (zonder sneeuwschoenen)

Afbeelding
Het drogen van de Zweedse legerdumplaarzen bij het vuur

Voor meer foto's van onze trip, zie mijn Picasa-webalbum: https://picasaweb.google.com/marcsmee/WinterSurvivalTrainingZweden#

Iets meer over winterschoeisel
Als je meerdere dagen in de bush zit bij strenge kou, dan is schoeisel waarschijnlijk het lastigste kledingstuk om goed voor elkaar te krijgen. Een van de zaken waar je o.a. rekening mee moet houden is het verschil tussen natte en droge kou. Het blijkt dat wanneer het kouder wordt dan ca. -7 C, de sneeuw niet meer op je kleding en schoenen smelt en je kan dan spreken van droge kou. Je schoenen (en je kleding in het algemeen) hoeft dan niet meer waterdicht te zijn, wat goed uitkomt, want daardoor kan het meer ademend zijn. Hoe meer ademend je kleding is, hoe gemakkelijker je transpiratie verdampt zodat deze minder gauw zal bevriezen in je kleding. (Als je kleding bij strenge kou onvoldoende ademt, en je bent niet in de gelegenheid het regelmatig te drogen, zal je kleding na enkele dagen steeds meer ijs bevatten en krijg je het steeds kouder).

De Conovers schrijven dat traditioneel de inwoners van Canada ademende moccasins droegen in droge kou, en waterdichte laarzen van zeehondenhuid in natte kou. Volgens hen kun je dit nabootsen met zelfgemaakte moccasins (incl. vilten binnenschoenen) in droge kou en rubberen laarzen (incl. vilten binnenschoenen) in natte kou.

Testresultaat moccasins in Zweden
Tijdens de week in Zweden (feb. 2010) bevielen de snowshoeing moccasins uitstekend. Er lag die winter boven de grote meren op veel plekken zo'n halve meter sneeuw en de gemiddelde ochtendtemperatuur waar wij zaten was -15 C (koudste ochtend was - 24 C!) Dit waren dus echte droge kou condities. De moccasins liepen heerlijk in de sneeuw (lekker zacht) en wogen erg weinig.

Een groot voordeel was verder het ademende vermogen van de schoenen wat duidelijk werd bij vergelijking van de laarzen van Rob en Johan. Zij hadden op de heenweg in een Zweedse legerdumpwinkel (echt een auto-stop waard!) beiden een paar rubberen legerlaarzen gekocht (deze laarzen staan ook beschreven in het Zweedse boekje 'Vinerdoldat - Soldatreglemente för vinterförhållanden'). Deze laarzen zijn waterdicht maar dus niet ademend en zij moesten iedere dag hun binnenschoenen en sokken drogen bij het vuur. Ik hoefde dit niet met mijn moccasins te doen, pas op de laatste twee dagen.

De enige momenten dat ik de mocassins niet kon dragen tijdens de week was bij het ijsvissen op het meer. Onder de sneeuw lag daar op het ijs een laag water waardoor ik mijn rubberen laarzen (Tingley's) aan moest doen.

Waren de mocs dan helemaal perfect? Nee. Aan het eind van de week ging ik er een beetje scheef lopen (beetje op de zijkant lopen) en ik weet niet precies waarom. Ook was het stiksel aan het eind van de week iets losser gaan zitten maar dat is natuurlijk eenvoudig te verhelpen als je naald en draad bij je hebt.

Tot slot nog een tip: laat je moccasins nooit 's avonds buiten staan - zoals ik één keer deed - en neem ze altijd mee je bivakzak in, anders bevriezen ze 's nachts en kun je ze nauwelijks aan trekken de volgende ochtend :-)

Tot slot nog wat materiaaladressen voor als je ook aan de slag wilt (alle kosten incl. shipping):

Leer
Hersengelooid en gerookt dik hertenleer gekocht bij het Amerikaanse bedrijf Traditional Tanners (ca. € 90):
http://www.braintan.com/
(Dit soort leer kan je overigens soms ook kopen bij Diederik Pomstra: http://www.het-stenen-tijdperk.nl/).

Canvas
Twee vierkante meter wit canvas (255 gram per vierkante meter) gekocht bij Stoffenhandel.nl (ca. € 15):
http://www.stoffenhandel.nl/

Vilten binnenschoenen en -zolen
Twee paar vilten binnenschoenen en twee paar vilten binnenzolen gekocht bij het Amerikaanse bedrijf Steger Mukluks & Moccasins (ca. € 50):
http://www.mukluks.com/
(In het boek van de Conover's staat ook een redelijk eenvoudige methode hoe je vilten binnenschoenen zelf kan maken).

Naaispullen
Driekantnaalden (in het Engels: 'Glover's needles') en neverstrand garen (met was) gekocht bij Boomsma Leder & Fournituren (ca. € 25):
http://www.boomsma.nl/
(Ik had ook kunstpees gekocht bij Marcel Gotjé wat ook prima werkte: http://www.nativeart.nl/).

Rubberen laarzen
Tingley natural rubber overshoes gekocht (met een beetje geluk) op Marktplaats (ca. € 10):
http://www.marktplaats.nl/

Groet, Marc.


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”