Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
scorpion480
Berichten: 170
Lid geworden op: 08 jun 2012, 09:31
Locatie: Hoogezand

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door scorpion480 »

huislook tegen de jeuk van muggebeten


Enjoy!
Gr. Ronald (var-skog.nl)
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Holpijp (Equisetum fluviatile) van de paardenstaart familie gebruik ik wel eens als schuurpapier. maakt pannetjes met roet aanslag prima schoon.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door Een pan's hobby kok »

not wilg takken voor van als  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
alifix
Berichten: 189
Lid geworden op: 08 jan 2012, 11:49
Locatie: darp

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door alifix »

Hoi,
Hazelaar en taxus voor bogen, Wilg voor van alles vanwege de buigzaamheid.  moederkruid tegen hoofdpijn. weegbree tegen zweren,  sint janskruid voor heel veel (alleen niet in heel zonnig weer)
dennennaalden voor thee met veel vitamine. hop voor een goede nachtrust of tegen stress. berkenbast helpt bij vuur maken of voor manden of tassen.
jonge dennenbomen voor tent palen (tipi). Humus om ongedierte de tipi uit te roken. eiken zaagsel om vis of vlees te roken. en andere rookmakers om huiden te roken.


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door randoloup »

Ga eens aan de slag met Tagua noten, ook wel ´vegetarisch ivoor' genoemd. Dezelfde toepassingen en mogelijkheden als echt ivoor. Diervriendelijk ook.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Nog maar 'ns eentje dan...
Beivoet als insectenwerend middel (vooral muggen houdt het op afstand)
plant fijnwrijven en de onbedekte delen insmeren met 't sap
OF
de plant laten smeulen op je vuurtje, de witte rook houdt latige beestjes weg.


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door rude »

vond dit in de tijd een goed topic (zeker voor beginnende bushcrafters om ideetjes op te doen) en heb zonet een goeie internetpagina gevonden (gedeeld door Paul Kirtley) waarop 12 bomen staan, met uitleg bij van hoe ze te herkennen en wat je er van kan gebruiken.

http://scouts.org.uk/news/2013/11/national-tree-week/

greetz


wannabee
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 okt 2013, 17:03

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door wannabee »

[quote="janvanloon"]
brandnetel als bloedzuiverende eigenschap. (drinkt het liever dan gewoon gekookt water )  :P

een leuke voor de lijst ;) paardenbloem, wortels als koffie, bladeren als salade, bloemen gekookt voor de maag... en als maaglijder gebruik ik em regelmatig
okkernoot ( schil ) als verf ( en als ontsmetting )
[/quote]

mmmm paardenbloempuree. Zeer lang geleden dat ik het op men bord heb gehad (spijtig genoeg)
aardappelen pureren met fijngesnipperde paardenbloemenblaadjes en dan wat azijn in. ZAAAALIG :)

Je moet er natuurlijk wel voor zijn :p

Om het forumreglement niet te overtreden (je kan ze ook gebruiken om wratten aan te stippen)
Laatst gewijzigd door wannabee op 24 nov 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.


wannabee
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 okt 2013, 17:03

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door wannabee »

[quote="Vrijbuitert"]
Lisdodde als tondel, brandnetel bladeren voor in de thee of sla...
[/quote]

Staat lisdodde niet op de rode lijst?


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Wannabee
ja lisdodde staat op de rode lijst
maar... onlangs gezien dat er in de buurt waar ik woon hele greppels met buldozers ondaan zijn van de aanplant, vooral lisdodde
er staat nog zo'n honderd meter in de planning, daar ga ik dus todel halen en wortelstokken oogsten voordatr de buldozers langs geweest zijn.
niet alle gemeenten of beheerders van terreinen houden erg veel rekening met planten en rode lijsten


wannabee
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 okt 2013, 17:03

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door wannabee »

[quote="oakleafNL"]
@Wannabee
ja lisdodde staat op de rode lijst
maar... onlangs gezien dat er in de buurt waar ik woon hele greppels met buldozers ondaan zijn van de aanplant, vooral lisdodde
er staat nog zo'n honderd meter in de planning, daar ga ik dus todel halen en wortelstokken oogsten voordatr de buldozers langs geweest zijn.
niet alle gemeenten of beheerders van terreinen houden erg veel rekening met planten en rode lijsten
[/quote]

Zonde van die plant ik vind ze prachtig.
Hopelijk is de grond er niet vervuild dan kan je de wortels ook gebruiken.
Dan zijn ze tenminste naar waarde geschat geweest ipv de vuilnisbelt opgegooid


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door Sander2000 »

[quote="rude"]
vond dit in de tijd een goed topic (zeker voor beginnende bushcrafters om ideetjes op te doen) en heb zonet een goeie internetpagina gevonden (gedeeld door Paul Kirtley) waarop 12 bomen staan, met uitleg bij van hoe ze te herkennen en wat je er van kan gebruiken.

http://scouts.org.uk/news/2013/11/national-tree-week/

greetz
[/quote]

Goede site ! Bedankt ruud.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door Sander2000 »

Telt de grond ook?
Ik heb wel eens mijn mes gestropt met heel fijn zand en dat werkte redelijk goed. Ik deed het op mijn hand en haalde mn mes eroverheen als op een echte strop.

Grote bladeren kan je gebruiken om iets in te verpakken.

Bamboe als drinkbeker en kookpotje. Ook als goot te gebruiken.

Varens om je af te vegen.


Tent
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jan 2014, 18:30
Locatie: In je achtertuin

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door Tent »

[quote="Roel"]
Groot hoefblad, zowel om je mee af te vegen en als verpakking voor vis/vlees om te stoven in grondoven. Gelieve niet de bladeren in deze volgorde te gebruiken. >:D
[/quote]

Zowel klein als groot hoefblad bevatten pyrrolizidine alkaloïden (PA's). Deze veroorzaken ernstige leverbeschadiging!

Misschien beter geschikt als toiletpapier?

-TNT -



oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Welke planten, bomen struiken en paddestoelen gebruik je als gebruiksvoorwerp?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Sinds enkele jaren is er door onderzoek inderdaad geconstateerd dat planten dioe PA's bevatten in grote hoeveelheden schade kunnen veroorzaken aan o.a. de lever.
groot en klein hoefblad zijn niet de enige planten die PA's bevatten dat zijn er in Nederland alleen al zo'n 40 - 45.
het Jacobskruiskruid krijgt hier een speciale betekenis omdat bijen hier nogal gebrui van maken voor hun honing productie, en jawel hoor onderzoek van de voedsel en waren autoriteit heeft dan ook uitgewezen dat in honing PA's zitten. honing eten in grote hoeveelheden  is dus niet gezond meer. een ander onderzoek of PA's ook voor komen in melk en veevoeders loopt nog. maar ik denk dat ik nu al kan zeggen dat het daar dus ook in zit.


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”