The Forager handbook (engelstalig)

Deel hier je ervaringen van je boek of film die je bij is blijven staan. Nieuwe boeken, oude films. Aanraders en reviews.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

The Forager handbook (engelstalig)

Bericht door NvdO »

Hoi! Ik hoop dat dit geen dubbele topic wordt maar ik kon dit boek nog nergens vinden, ook niet via de zoekfunctie op de site.

Afbeelding

Dit boek heb ik enkele maanden geleden via BOL.com gekocht en is wat mij betreft een MUST HAVE voor de wildplukker.
Het is een zeer geschikt 2e naslagwerk omdat deze per plant (incl. zeewier), struik en boom extreem uitgebreid beschrijft hoe deze er uit moet zien (description), waar deze voor komt (Habitat), of er gelijkende soorten zijn (similar species), overige bijzonderheden, hoe te oogsten en beschikbare recepten/ manieren voor verwerking (vaak meerdere manieren. Recepten zijn van topkoks over de hele wereld welke hierbij dan ook worden vermeld).

Heel leuk als je planten hebt herkent en dan de stap naar een zekere determinatie en de keuken wilt maken!
Planten worden in Engelse benaming en met de Latijnse benaming vermeld.

Afbeelding

Afbeelding

Wat maakt dat dit boek niet direct in het bos voor het zoeken van de planten geschikt is, is dat de afbeeldingen in zwart/wit zijn en de opdeling van planten is gedaan per familie waardoor snel opzoeken niet altijd makkelijk is.
Opzoeken kan eigenlijk het beste als je de naam van de plant al weet. Iedere plant die ik in een ander boek beschreven heb zien staan heb ik in dit boek terug kunnen vinden. Dit maakt het een zeer goed naslagwerk en zeer duidelijk!

Bestaat uit 408 pagina's
Schrijver Miles Irving


sentron
Berichten: 179
Lid geworden op: 27 aug 2013, 21:16

Re: The Forager handbook (engelstalig)

Bericht door sentron »

[quote="NvdOuden"]

Wat maakt dat dit boek niet direct in het bos voor het zoeken van de planten geschikt is, is dat de afbeeldingen in zwart/wit zijn en de opdeling van planten is gedaan per familie waardoor snel opzoeken niet altijd makkelijk is.

[/quote]

Wacht maar, als je meer met planten bezig bent, ben je telkens aan het vloeken omdat de meeste plaatjesboeken niet in familie geklasseerd staan :p

Alvast bedankt voor de tip, mss dat ik hem ook aanschaf. Heb nu een pocketje, maar was op zoek naar een degelijk naslagwerk en bij deze misschien gevonden!


Mvg

Simon

The outdoors are great, but it's even greater to be in the outdoors

Better to know a knot and not need it, than need a knot and not know it.
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: The Forager handbook (engelstalig)

Bericht door NvdO »

@Sentron
Daar heb je een punt! Ik ben vooral nog bezig met het leren herkennen van de plantenfamilies op zich :)
Succes met je keuze


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: The Forager handbook (engelstalig)

Bericht door b2b »

@Sentron,

gewoon nieuwsgierig welke pocket gebruik je nu en ben je daar tevreden over?

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
sentron
Berichten: 179
Lid geworden op: 27 aug 2013, 21:16

Re: The Forager handbook (engelstalig)

Bericht door sentron »

@NvdOuden In de link vind je een overzichtje van typische kenmerken van enkele grote plantenfamilies, een powerpoint over algemene kenmerken die gebruikt kunnen worden om planten te determineren en een overzichtje van plantenfamilies.

https://drive.google.com/folderview?id=0B4vjIpCKt0epR3dubmdmTTlJWTA&usp=sharing

Als determinatiewerk kan ik Heukels Flora aanraden of als je voor een groter gebied wil gaan, de Flora van België (De Langhe). De Flora van BE is wel iets moeilijker om mee te werken en er staan minder afbeeldingen in.

@b2B ik gebruik 'Food For Free' van Collins Gem, de Engelstalige versie dus het is wel handig om de Latijnse namen te kennen. Ben er op zich wel tevreden van, de meeste die er in staan kende ik al, maar wel interessant qua gebruik van planten e.d. omdat ik daar best weinig vanaf wist.


Mvg

Simon

The outdoors are great, but it's even greater to be in the outdoors

Better to know a knot and not need it, than need a knot and not know it.
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: The Forager handbook (engelstalig)

Bericht door NvdO »

Wauw!
Dat zijn een paar zeer handige PDF'jes! Heel erg bedankt, heb ze meegenomen.
Nu nog ff een feestje gaan vieren voor het inluiden van het nieuwe jaar, daarna lees ik ze even rustig door.

Ik heb een paar dagen geleden ook een ander boek besteld dat in het Duits is geschreven.

de 'Waldlufer Nahrung' van Kai Sackmann (Outdoor-Gear: Buch-Trailer "Waldläufer-Nahrung")

Ik zal wanneer binnen een nieuw topic hierover starten, misschien ook iets leuks


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: The Forager handbook (engelstalig)

Bericht door NvdO »

Update.

Dit boek is ondertussen wel aan een update waard gezien deze dus echt zo extreem goed blijkt te zijn.
Tot noch toe iedere plant die ik in een ander boek vond heb ik in dit boek ook terug kunnen vinden. Hiernaast is in alle gevallen gebleken dat de beschrijving in dit boek duidelijker en uitgebreider was. Omdat de planten (incl. giftige) op familie zijn ingedeeld leer je snel te zoeken op familiekenmerken en kan je makkelijker achterhalen of het echt plantje 1 of toch plantje 2 is uit de zelfde familie.

Ik refereer sinds enkele maanden met het woord 'BIJBEL' naar dit boek.
Om kracht bij te zetten hieronder een foto van alle boeken die ik specifiek over dit onderwerp heb;

Afbeelding

Het is erg fijn dat het boek ook aangeeft welke recepten er per plant leuk zijn om te maken en welke delen op wat voor manier gegeten kunnen worden.

Voor de wilplukkers onder jullie een  #015# MUST HAVE #015# boven alle andere boeken!!!

Enige minpuntje (zie foto's in eerste post) de afbeeldingen zijn zwart/wit, hierdoor is het onderscheid van bladkleur (bv. licht- en donkergroen) moeilijk te maken op zicht van foto


sentron
Berichten: 179
Lid geworden op: 27 aug 2013, 21:16

Re: The Forager handbook (engelstalig)

Bericht door sentron »

heb hem na lang twijfelen ook maar besteld, zou deze week moeten aankomen :D


Mvg

Simon

The outdoors are great, but it's even greater to be in the outdoors

Better to know a knot and not need it, than need a knot and not know it.
Plaats reactie