Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Deel hier je ervaringen van je boek of film die je bij is blijven staan. Nieuwe boeken, oude films. Aanraders en reviews.
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door NvdO »

De topics van Martin en NvdO zijn op verzoek samengevoegd, hierdoor kan het zijn dat posts niet logisch op elkaar volgen.

Op het forum zie ik een hoop boeken staan als losse topics waarin beschrijvingen staan van boeken op het gebied van wildplukken, eetbare planten en wild eten (plantaardig).

Het leek mij makkelijk voor iedereen om de titels eens op een rijtje te zetten. Op die manier kan iemand die in dit onderwerp geïnteresseerd is weer op deze titels gaan verder zoeken. Ook voor mij zeker interessant!
Ik ben benieuwd naar boeken die naast mijn collectie nog beschikbaar en handig zijn.

Dit topic heb ik voor het behouden van overzicht alleen voor de titels van boeken geplaatst, dus geen reviews. Wel zijn er al voor veel van deze boeken specifieke topics met hierin reviews. Ik denk ook dat die opzet het makkelijkst werkt!

Mijn aanzet van goede boeken betreffende dit onderwerp (willekeurige volgorde)

Bruno P. Kremer (2013), Eetbare en giftige wilde planten, tirion natuur

Ray Mears/ Gordon Hillman (2008), Wild food, BBC                            Engelstalig

Miles Irving (2009), The forager handbook,  Ebury Press                      Engelstalig

Edwin Florès (2013), Eten uit de natuur, HET GROTE WILDPLUKBOEK, Bertramen de Leeuw

Kai Sackmann (2007), Waldlufer-Nahrung, books on demand                        Duitstalig

Ewald Gerhardt (2013), De grote paddenstoelengids, voor onderweg, Tirion Natuur

Indien dubbele post, dan hoor ik het wel. Via de zoekfunctie kon ik geen opsommingen vinden van boeken over dit thema

Gr.
Laatst gewijzigd door NvdO op 20 feb 2014, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door maartieboy »

in het SAS survival handboek en ray mears bushcraft staan er ook een aantal.
Maar deze website is mijn grootste source http://www.permacultuurnederland.org/planten.php


Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jan 2014, 22:08
Locatie: Groningen

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door Martin »

- Eetbare wilde planten door Richard Mabey - ISBN 90 274 96021 (ongeveer 100 planten, bessen, paddestoelen en zeewieren met kleurenfoto) Afbeelding
- Eetbare planten door Pamela Forey - ISBN 90389 04290 Afbeelding
- Eetbare wilde planten, circa 60 soorten die u in de vrije natuur kunt verzamelen door Louis de Koning - ISBN 90 396 0345 6 Afbeelding
- Eetbare planten, Een beschrijving van meer dan 100 soorten eetbare planten, met vele illustraties in kleur door Dagmar Lanska - ISBN 90 396 0045 7 Afbeelding

- Kleine Enzyklopadie der essbaren Wildpflanzen, 1000 Pflanzen tabellarisch, mit 300 Farbfotos door Steffen Guido Fleischauer - ISBN 987 3 03800 492 9 Afbeelding

- Food from the wild, Fruit, Nuts and Seeds, Flowers, Greens and Vegetables, Herbs, Roots, Seaweeds, Fungi door Ian Burrows - ISBN 1 84330 891 6 Afbeelding
- Wild foods, A unique photogrpahic huide to finding and eating wild plants, mushrooms and seaweed door Roger Phillips - ISBN 13 978 0 330 28069 3 - ISBN 10 0 330 28069 4 Afbeelding

Eet smakelijk :-)


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door Een pan's hobby kok »

3 uit dit lijstje heb ik al  :-(
gevonden bij de ringloop
nu op zoek naar de anderen.
er zijn trouwens nog meer goede Nederlandse boeken met eetbare planten.
ik zal de mijne eens bij elkaar zoeken.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door Gebruikersnaam »

Thnxs voor je bijdrage, echter een kleine omschrijving van wat je nou zelf van de verschillende boeken vindt zou ik persoonlijk wel prettig vinden. Er zijn tig boeken over eetbare planten, gebruikerservaringen zeggen vaak meer dan de (commerciële) teksten die de uitgever erop heeft gezet. Ik weet nu niets meer dan wanneer ik goggles wat had laten zoeken op de term "eetbare planten" en "boek".

grt, Roel


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door Snow »

Het laatste boek van Roger Phillips heet "Puur natuur op tafel" in Nederland.
Ondertussen een duur boek geworden . ;-)


Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jan 2014, 22:08
Locatie: Groningen

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door Martin »

Okee korte ervaringsbeschrijving :-).

Mijn favoriet is - Kleine Enzyklopadie der essbaren Wildpflanzen, 1000 Pflanzen tabellarisch, mit 300 Farbfotos door Steffen Guido Fleischauer - ISBN 987 3 03800 492 9 puur vanwege de hoeveelheid genoemde planten. Probleem met dit boek is wel dat niet alles voorzien is van een kleurenfoto maar desondanks toch altijd nog 300 dus meer dan elk ander boek dat ik bezit en dat alles in het Duits is. Dus ook de plantennamen. Die staan op alfabetische volgorde waarachter dan de latijnse naam staat. Mijn Duits is goed genoeg om de beschrijving en uitleg te begrijpen maar de plantennamen zijn lastig. Je bent toch gewend aan de Nederlandse namen.

Superhandig is - Eetbare wilde planten door Richard Mabey - ISBN 90 274 96021 (ongeveer 100 planten, bessen, paddestoelen en zeewieren met kleurenfoto) omdat het pocketformaat is. Dus handig om mee te nemen. Nadeel is wel dat door het formaat van het boekje de afbeeldingen klein zijn. Leuke is dat er meteen wat recepten verwerkt zijn.

In dezelfde meeneem in de jaszak categorie valt - Eetbare planten door Pamela Forey - ISBN 90389 04290 Handig boekje met genoeg info per plant en doordat het ietsje groter is zijn de tekeningen (geen foto's) iets duidelijker. Er zijn bij iedere plant naast uitleg ook iconen geplaatst die uitleggen hoe je het kan nuttigen. In de soep of als salade etc.

Een erg mooi boek is - Eetbare planten, Een beschrijving van meer dan 100 soorten eetbare planten, met vele illustraties in kleur door Dagmar Lanska - ISBN 90 396 0045 7 met prachtige tekeningen (geen foto's) en duidelijke beschrijvingen. Ook hier en daar weer extra uitleg met recepten. Helaas is het aangeven wanneer je bepaalde delen het best kan plukken niet altijd aangegeven.

Een geinig boekje wel met prachtige tekeningen is - Eetbare wilde planten, circa 60 soorten die u in de vrije natuur kunt verzamelen door Louis de Koning - ISBN 90 396 0345 6 er staat genoeg bij over de plant maar nergens wanneer deze te plukken. Wel met hier en daar een recept en een wat bredere uitleg over de plant in zijnn algemeenheid,

Een erg mooie uitgave is - Food from the wild, Fruit, Nuts and Seeds, Flowers, Greens and Vegetables, Herbs, Roots, Seaweeds, Fungi door Ian Burrows - ISBN 1 84330 891 6 Er staan behoorlijk wat planten etc. in met goede beschrijvingen en tekeningen. Deze kan ik ook aanraden maar is wel in het Engels met Engelstalige plantennamen met daarachter de latijnse naam.

Het minst interessant boek voor mijzelf is - Wild foods, A unique photogrpahic huide to finding and eating wild plants, mushrooms and seaweed door Roger Phillips - ISBN 13 978 0 330 28069 3 - ISBN 10 0 330 28069 4 Het is veel te veel gefocussed op recepten met veel kleurenfoto's van de klare recepten en verhoudingsgewijs weinig foto's van de planten zelf.


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door NvdO »

En nog een mooie;

Richard Mabey (2012), Food for free, HarperCollins Publishers                      Engelstalig


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door NvdO »

Het volgende boek richt zich op eetbare planten, schelpen, krabbetjes en garnalen langs de zeekust. Het is dus niet alleen een boek over planten. Wel is het een boek over verzamelen en niet het daadwerkelijke jagen op dieren (Gathering)

John Wright (2009), Edible Seashore,  River Cottage                      Engelstalig

Enkele afbeeldingen;
http://www.amazon.co.uk/Edible-Seashore-River-Cottage-Handbook/dp/0747595313#reader_0747595313


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 623
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door galemys »

[quote="NvdO"]
En nog een mooie;

Richard Mabey (2012), Food for free, HarperCollins Publishers                      Engelstalig
[/quote]

Het Nederlandse zakboekje "Eetbare wilde planten" door Richard Mabey - ISBN 90 274 96021 is een vertaling van een selectie uit "Food for free", in de Nederlandse versie staan dus maar grofweg de helft van de soorten die in "Food for free" worden behandeld. Als Engels geen bezwaar is kan je dus beter "Food for free" aanschaffen...

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door NvdO »

[quote="galemys"]
Het Nederlandse zakboekje "Eetbare wilde planten" door Richard Mabey - ISBN 90 274 96021 is een vertaling van een selectie uit "Food for free", in de Nederlandse versie staan dus maar grofweg de helft van de soorten die in "Food for free" worden behandeld. Als Engels geen bezwaar is kan je dus beter "Food for free" aanschaffen...
[/quote]

Dank voor de aanvulling!


Dynax
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 feb 2012, 22:34
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door Dynax »

Van 't weekend vond ik bij de kringloop het boekje 'Groente uit 't wild' ISBN 90 6454 258 9 uit 1983.

Geeft een uitgebreide omschrijving van diverse soorten eetbare planten die normaal als onkruid worden bestempeld.
Inclusief bereidingsmethoden en adviezen om zelf te kweken.

Meer info: http://www.literatuurplein.nl/boekdetail.jsp?boekId=97511

Jurgen


Think outside the box? There is no box!
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eetbare wilde planten boeken lijstje.

Bericht door Trailtraveller »

Onkruid bestaat niet.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Plaats reactie