Ray Wildfood en northern wilderness

Deel hier je ervaringen van je boek of film die je bij is blijven staan. Nieuwe boeken, oude films. Aanraders en reviews.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ray Wildfood en northern wilderness

Bericht door jaspertimm »

De boeken die ik al heb zijn het SAS survival handboek van John Wiseman. Natuurlijk ook nog een boek van de held Ray Mears Essential Bushcraft. Prachtige boeken met super veel info!

Afbeelding
Klik op het kleine plaatje voor een vergroting van de boeken..

Onder het motte kennis weegt niks wou ik graag mijn kennis verbreden door ook de andere boeken te kopen van Ray Mears.

Kent iemand de boeken van Wildfood en Northern wilderness? Bijden series waren en zijn super gaaf om te volgen maar zijn de boeken ook echt zo gaaf?
Afbeelding
De boeken in bol.com

Kennis weegt trouwens wel heel veel in de boeken kast! Die van mij kwam laatst nog naar beneden zetten.... Ik houd gewoon van boeken.

Kent iemand ze?


Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re:Ray Wildfood en northern wilderness

Bericht door hvm »

Het onderste boek is zeer aan te raden. "Wild Food" bevat veel detailinformatie maar lijkt vooral op het Engelse plantenleven gericht. RM Northern Wilderness zal, net als de serie, weinig instructief materiaal bevatten maar ik heb het boek nog niet gezien, zelf, dus ik kan er helemaal naast zitten.

Groet,

Hans


RichardV
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:41

Re:Ray Wildfood en northern wilderness

Bericht door RichardV »

Northern Wildernis is meer een soort geschiedenisboek als instructieboek.
Als je verhalen en achtergrondinfo over de personen die de wildernis hebben ontsloten leuk vind is het wel een goedboek. Als het je vooral om bushcraft gaat is het inderdaad weinig informatief.
Ik vond hem een beetje tegenvallen.  ^-^
Wildfood is inderdaad erg uitgebreid maar of het ook erg bruikbaar is? ???
Als je voo rplanten gaat vind ik persoonlijk de mini winkler prins eetbare wilde planten handiger.
Deze staat niet overvol en het is een handig formaat wat je zo in je zak stopt als je naar buiten gaat
Inderdaad is het bushcraft van Mors Kochanski een aanrader, vind ik tenminste :-)
Groeten Richard


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 623
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re:Ray Wildfood en northern wilderness

Bericht door galemys »

[quote="RichardV"]
Als je voo rplanten gaat vind ik persoonlijk de mini winkler prins eetbare wilde planten handiger.
Deze staat niet overvol en het is een handig formaat wat je zo in je zak stopt als je naar buiten gaat
[/quote]

Als je geen bezwaar hebt tegen plantennamen en tekst in het engels kan je nog beter het Engelse "food for free" (door Richard Maybey) kopen, de winkler prins eetbare planten is hier een nederlandse vertaling van en behandelt maar ongeveer de helft van de planten uit de Engelse versie. Er staan trouwens ook eetbare paddestoelen en schelpdieren in. Food for free is wel een maatje groter dan de mini winkler prins maar past nog steeds in een jaszak.

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Ray Wildfood en northern wilderness

Bericht door David »

Wel eens gekeken naar: Lekker landschap
http://www.michielbussink.nl/artikelen.php?id=4
Ik heb het boek inmiddels binnen, ziet er goed uit.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
chizi
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mei 2011, 11:41

Re: Ray Wildfood en northern wilderness

Bericht door chizi »

Ik heb het boek Wild Food een paar jaar geleden voor mijn verjaardag gekregen van een goede vriend van mij. Ter voorbereiding op de Journeyman cursus bij Woodlore heb ik het boek doorgenomen en gedeelten vertaald naar het Nederlands. Ik heb in een Word bestand info gezet over de planten die ik tegen kon komen. Die heb ik laten uitprinten en vervolgens geplastificeerd. Die kaartjes kan ik nu mee naar buiten nemen als ik op zoek ga naar Wild Food. Dat is beter dan het hele boek meezeulen als we gaan wandelen. Wat mij bleek bij nader onderzoek en het lezen van het boek dat de meeste planten wel ergens in Europa voorkomen. Inmiddels is er ook een kleinere variant van het boek te krijgen. Veel makkelijker om mee te nemen in je rugzak. Komende zomer ben ik van plan om het boek weer eens mee te nemen en verder te bestuderen er staat erg veel in namelijk

Northern Wilderness is niet een boek als in de trant van Essential Bushcraft, maar gaat meer over de achtergronden waartegen de bushcraft vaardigheden zijn gegroeid. Het sprak mij wel aan omdat ik wel van het verhaal achter al deze dingen hou. Als je het wil kopen omdat je veel nieuwe skills hoopt te leren zou ik het niet kopen. De door de wol geverfde bushcrafter haalt er wel dingen uit, maar voor de beginner zou ik het bij het andere werk (Essential Bushcraft) van Ray Mears houden.


Wilderness is not a luxury but a necessity of the human spirit
website: www.iedereennaarbuiten.nl
e-mail:   info@iedereennaarbuiten.nl
Facebook: https://www.facebook.com/IedereenNaarBuiten
Gebruikersavatar
nickkessels
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mei 2011, 11:25

Re: Ray Wildfood en northern wilderness

Bericht door nickkessels »

Ik wil jullie bedanken ik had de zelfde vraag en na het lezen van deze reacties weet ik welke boeken ik dus wel moet lezen en welke niet.

Bedankt!  ;D

Nick Kessels


Plaats reactie