Mijn boekenkast, deel 1: fourageren

Deel hier je ervaringen van je boek of film die je bij is blijven staan. Nieuwe boeken, oude films. Aanraders en reviews.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Mijn boekenkast, deel 1: fourageren

Bericht door Calhovin »

Ik ben een groot voorstander van naspeuren op internet, maar nog net in het analoge tijdperk opgegroeid in een familie van boekenlezers en getrouwd met een boekenleester heb ik dus... heel veel boeken. We zijn hier ondertussen op thematisch overgestapt, en bij non-fictoe zit ik de laatste tijd veel in deze twee planken te grasduinen. En zoals jullie zien, er is nog ruimte voor aanvullingen  ;D

Afbeelding

En ik dacht, laat ik nou eens de boel bespreken, wellicht heeft iemand er wat aan, en wellicht ontvang ik weer goede tips terug. Het lijkt niet veel, twee plankjes, maar ga al die foto's maar eens online zetten. Ik start dus maar met een sub-set: de boeken die ik gebruik om te weten wat ik allemaal buiten tegen kan komen om mond, koelkast, fles of kelder te vullen. Kan ik later nog gaan voor hobby-brouwen, urbex, vogel spotten, moestuin, en homesteading (sorry weet geen goed Nederlands woord). Niet alle boeken laten zich natuurlijk goed in een hoekje duwen, overlappen op onderwerpen, maar goed. Het is een forum-topic, geen afstudeerscriptie  ;-)

Afbeelding
De klassieker: Richard Mabey's Food for free. Normaal een boek wat ik niet zou uitkiezen. Ik wil boeken met heldere kleurenfoto's, anders herken ik het toch niet. Maar ja, het is zo'n bekend boek, en als je hem dan in de UK voor een habbekrats tweedehands tegenkomt neem je hem toch mee. Ondertussen gebruik ik het boek best veel, als tweede bron. Als ik eenmaal weet hoe iets heet, staat het gegarandeerd in dit boek. Ik heb begrepen dat latere uitgaven wel met foto's zijn. Zeker een aanrader deze.

Afbeelding
De tegenpool: Meneer Wateetons & Sjoerd Mulder met het Handboek voor de Vinexjager. De website van Wateetons is leuk geschreven, dus je probeert het tegen beter weten in. De diepgang van een tijdschrift, helaas. En het boek staat vanwege de titel hier, eigenlijk valt het meer onder homnesteading. Leuk dat er een out-of-the-box boek is geschreven, maar verder geen tweede blik waard. Oh well.

Afbeelding
Bruno Kremer met Eetbare & Giftige wilde planten bekeek ik eerst ietwat argwanend, het is niet de dikste pil en als je én eetbaar, én giftig bespreekt kan het zijn dat beiden niet dekkend besproken worden. Ondertussen kom ik er achter dat het het boek is wat ik het meest gebruik, ook omdat het makkelijk meeneemt. Inderdaad staat niet alles er in, maar wat er in staat is goed, helder, en de foto's zijn nuttig. Aanrader

Afbeelding
Natuurmonumenten heeft handige geplastificeerde naslagwerken, deze is op zich wel oke maar lijd aan de kwaal waar ik bij de veel dunnere Kremer voor vreesde: omdat ze alles in één boek willen proppen, valt er veel buiten de boot. Ik heb deze vrijwel nooit bij me als ik op stap ben, maar heb hem bijvoorbeeld wel weer bij mij naar mijn slaapplek. Als ik alleen een boek over besjes bij me heb, kom ik gegarandeerd een boom, bever of bloem tegen waar ik wat meer van wil weten. Handig dus om wel bij te hebben, maar meer om aan het einde van de dag nog een beetje na te speuren wat het nou precies kon zijn wat je tegenkwam die dag, dan direct als het gebeurd.

Afbeelding
Wederom een Kremer, deze keer ene Janke, en we focussen nu op de kustlijn. Hoewel dit boek qua look en feel erg overeen komt met de hierboven staande basisgids van Natuurmonumenten, is deze door de focus vele malen praktischer. Uiteraard gaat deze gids in de meeste gevallen aan een belangrijk aspect voorbij: de eetbaarheid van het onderwerp. Gelukkig kom ik daar met mijn kennis wel uit. Fijn boek, vaak bij me langs de kust. Goede, duidelijke foto's ook.

Afbeelding
Michiel Bussink met Lekker landschap. Ergens tussen een koffie-tafelboek en een naslagwerk in. Het ontbreekt aan foto's en echte naslag, wel is het leuk om te gebruiken als inspiratie (er staan anekdotes en recepten in) en als tweede bron. Als je hem ergens goedkoop tegenkomt, niet nalaten, maar ik zou hem niet nieuw kopen.

Afbeelding
Het echte werk: John Wright met Hedgerow, uit de befaamde River Cottage reeks. Heerlijk boek, goed intro, uitgebreid, goede foto's, recept-ideeën, handzaam genoeg om mee te nemen. Enige nadeel: gebaseerd op de situatie in de UK. Onze veelvoorkomende krentenboompjes kennen ze daar niet, dus die staan er niet in (in Food for free dus wel!), terwijl andere planten juist hier maar moeizaam te vinden zijn. Desondanks een aanrader!

Afbeelding
Nog zo'n knaller: Edible Seashore, wederom John Wright. In combi met Duin, strand en wad een dodelijke combinatie voor alles wat voor mijn voeten komt aan de kust  :D Wederom, onze kustwering is anders dat die krijtrots aan de overkant, maar desondanks. Goede info over de eetbaarheid. Aanrader

Afbeelding
en deze kon ik niet achterwege laten natuurlijk. Het River Cottage Cookbook van Hugh Fearnley-Whittingstall heeft als één van de vijf hoofdstukken 'hedgerow'. Uiteraard gaat dit boek niet mee naar buiten, en eerlijk gezegd gebruik ik andere kookboeken van hem meer (Meat is absoluut briljant, een must voor iedereen die geen vegetariër is. Lees dat en kijk in de spiegel of je nog vlees mag eten op de wijze dat je doet. Begrijp me niet verkeerd: ik eet zelf vlees. Maar wel heel bewust). Desondanks moest hij op de lijst: een fourageerlijst zonder mijn held kan natuurlijk niet.

Zover mijn lijstje wat ik gebruik om mijn eten te vangen, plukken of rapen. Ik heb ongetwijfeld een boek of twee, drie over het hoofd gezien omdat die elders rondzwerven, maar goed. Zodra ik weer in een tik-bui ben zal ik een volgende sectie online gooien. Ik ben benieuwd naar de reactie's en aanvullingen!


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Mijn boekenkast, deel 1: fourageren

Bericht door janvanloon »

leuk topic!!!

die van bruno kremer ligt hier ook  :D

ik voeg er al dadelijk twee bij.
De eerste ( op een rommelmarkt gevonden ) hollandia gids voor de eetbare platen in de natuur van richard mabey
Afbeelding

kruiden encyclopedie van nico vermeulen
Afbeelding


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Pepperana
Berichten: 1560
Lid geworden op: 25 dec 2009, 14:05
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Mijn boekenkast, deel 1: fourageren

Bericht door Pepperana »

Leuk topic!!


The truth is stranger than fiction!
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn boekenkast, deel 1: fourageren

Bericht door Calhovin »

[quote="janvanloon"]

De eerste ( op een rommelmarkt gevonden ) hollandia gids voor de eetbare platen in de natuur van richard mabey
Afbeelding

[/quote]

Oh! Jaloers!

Enneh, kruiden naslag is een goede inderdaad. Ik heb wel eea in de kookboeken hoek, maar dat is meer kruidennaslag, niet de wilde variaties


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Mijn boekenkast, deel 1: fourageren

Bericht door janvanloon »

jaloers  ;-) ik heb hem per stom toeval gevonden... voor 0.50 euro centjes  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn boekenkast, deel 1: fourageren

Bericht door Calhovin »

Op boekwinkeltjes.nl staat hij voor een whopping €24!


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn boekenkast, deel 1: fourageren

Bericht door Calhovin »

Ik had eigenlijk hier nog wel wat input over bijvoorbeeld paddenstoelenboeken en zo verwacht, want die schitteren in mijn collectie door afwezigheid. Oh well, iedereen een Struik blikken en Mountain House buiten, wellicht  ;-) Binnenkort deel 2 iig


Plaats reactie