wonden dichtbranden?

EHBO, thuis of in het veld
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Roely »

@ herman, jij bent ook dyslectisch en leest andere dingen dan er staan.

@ ger, ook een nuancering,  een slagader gaat niet zomaar dicht, maar uiteindelijk trekt het zich terug en sluit. Er zijn maar enkele gebiedjes in het menselijk lichaam waar geen bloedplaatjes inkomen , die dus niet zelf kunnen sluiten.

@ allemaal dat een slagader zelf kan sluiten, betekent niet dat je dit niet hoeft te behandelen, of te verzorgen.  anders is je bloedverlies veel kans al te groot om nog verder te functioneren.

Terug on topic
Gebaseerd op wat ik gezien en geleerd heb:
Ik zou zelf nooit een wond dichtbranden.  Alleen in een extreem vreemde situatie waarbij een ledemaat geamputeerd zou zijn ,zonder zicht op verdere medische hulp.  Of als je toevallig een medisch lasertje bij hebt in je rugzak.
Dus laat dit maar over aan echte cowboys.
Laatst gewijzigd door Roely op 12 jan 2015, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door janvanloon »

kan het niet laten  ;D
Bijlagen
4146017-commando-sylvester_stallone_y_arnold_schwarzenegger_al_fin_juntos_en_la_pantalla.jpg
4146017-commando-sylvester_stallone_y_arnold_schwarzenegger_al_fin_juntos_en_la_pantalla.jpg (27.64 KiB) 5026 keer bekeken


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Een pan's hobby kok »

@ Roely ik heb al 15 jaar mijn Ehbo voor Kinderen en volwassenen en vele ander diploma's maar loop er niet mee te koop.
Maar gelukkig hebben we alle kennis die we nodig hebben via jou.

Toch kies ik bij een slagaderlijke bloeding voor een drukpunt of een drukverband en in het uiterste geval een knevel. dit alleen als het onderliggende deel toch niet te reden is.
En wacht er niet op dat het uit zich zelf dicht trekt met mijn armen over elkaar.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Roely »

Drukpunten zijn al jaren geleden uit de ehbo gehaald. ;D  ( gaf vaak onnodig tijd en bloedverlies)
De nieuwe methode is op de wond drukken. 
Een slagader heeft namelijk veel vertakkingen, dus een slagaderlijke bloeding is vaak een van deze vertakkingen die beschadigt is.
Met drukpunten sluit je ook de toevoer van andere  vertakkingen af, de aanbeveling is, om daar net zo terughoudend mee om te gaan als met een tourniquet.

Gelukkig idd heb ik de kennis.  en wil ik die alleen maar delen met jullie.
Laatst gewijzigd door Roely op 13 jan 2015, 01:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door willem zuyderduyn »

Drukpunten zijn om twee redenen uit de EHBO gehaald.
Ten eerste kost het te veel moeite om alle punten nauwkeurig aan te leren.
Ten tweede het probleem dat na even loslaten het drukpunt niet meer werkt omdat de ader daarna meestal niet meer terug te vinden is. Dus even loslaten mag niet, waardoor de EHBO-er helemaal niets anders meer doen op het moment dat hij het drukpunt aandrukt, bijvoorbeeld 112 waarschuwen of een drukverband aanleggen.

Beter dus (zo mogelijk door het slachtoffer zelf) in de wond (laten) drukken, wond omhoog houden en zo snel mogelijk een drukverband er omheen (=snelverband, vervolgens een laag watten en tenslotte een stevig verband).
Een wond op deze manier verbinden heeft in verreweg de meeste gevallen tot gevolg dat het bloeden stelpt. In het enkele geval dat de wond dan nog niet stelpt, dan nog een extra laag watten eromheen en een (nog iets strakker) verband eromheen.

Als dat dan nog niet helpt, dan zou je kunnen denken aan een tourniquet, maar meestal is het slachtoffer dan al zover heen dat er nog maar weinig zal helpen. Zonder deskundige medische hulp is een tourniquet overigens net zo dodelijk als een open wond, alleen duurt het iets langer. Dus als de kans op snelle hulp nihil is, dan nooit een tourniquet gebruiken.

Dichtschroeien met "kampvuur-gereedschap" helpt alleen bij wonden die uit zichzelf ook al dicht zouden gaan. Maar door de kans op infectie wordt daarmee deze relatief onschuldige wond wel gepromoveerd tot een potentiele killer.
Een gescheurde ader zal je op deze manier nooit dicht krijgen en zorgt er alleen maar voor dat de wond helemaal nooit meer goed zal genezen.

Bij volledig afgezetten ledematen moet je erop bedacht zijn dat het bloeden altijd pas een kwartiertje later echt begint. In het begin zijn de spieren vaak zo opgezwollen dat de aders dicht zitten. maar na verloop van tijd gaan ze open en dan pas gaat het bloed lopen. Bij afgerukte ledematen dus altijd direct een strak drukverband om de stomp aanleggen, ook als het nog niet echt hard bloed. Het vergt enige techniek om zo'n verband om de stomp heen strak aan te leggen, maar niets doen is geen optie. Ook hierbij pas aan een tourniquet gaan denken als het bloed er ondanks een hele dikke bol verband nog steeds uit blijft gutsen en er professionele hulp onderweg is.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Roely »

tnx willem,
Jij kunt het beter verwoorden dan ik. #032#


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door rescue »

Ik zou zeggen, doe eens een fatsoenlijke cursus.  Ben je een tijdje weg van het forum, en je ziet weer de grootst mogelijke onzin verschijnen. en vele klok en klepels.

Eerste Hulp voor remote of expeditionaire omgevingen is heel wat anders dan basis eerste hulp van een oranje kruis of een rode kruis.

Maar je zult wel eerst de basis moeten begrijpen voor dat je gaat voorbereiden op een situatie waarbij jij en je teammaten langdurig op jezelf bent aangewezen.
De mate waarin je meer kennis en meer verantwoordelijkheid (verantwoordelijk zijn voor veiligheid van deelnemers) draagt zal je meer moeten verdiepen en misschien wel meer moeten meenemen.

Heel veel kan, maar je moet als eerste even kijken of het zinvol en doelmatig is, en of je niet onnodige schade toebrengt of de situatie erg maakt.
Of iets mag,  moet je kijken naar (lokale) wetgeving,  indien van toepassing; wat je werkgever er van vind.  en ben je voldoende bekwaam om een handeling uit te oefenen, zonder de patiëntveiligheid in gevaar te brengen.

Laten we helder zijn,  als je dichtbranden een optie zou zijn,  heb je niets aan voorbereiding gedaan, heb je ook onvoldoende kennis om überhaupt te improviseren.

Heb je de volgende topics al gelezen ?

De topic over de  teaser van dual survival al gelezen
De topic over de  teaser van dual survival al gelezen

Topic ijs om bloed te stoppen, kan dit?
Topic ijs om bloed te stoppen, kan dit?
Laatst gewijzigd door rescue op 13 jan 2015, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door b2b »

Ah @ Rescue,

back in town, welkom terug en zoals altijd recht door zee, good to be back.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door maartieboy »

Ik had die topics al gelezen idd. Ik ben niet van plan om een wond dicht te branden ooit. Ik vroeg me af of het kon. Je ziet het altijd op tv en dat moet toch ergens uit vloeien? Omdat ik zelf de expertise er niet in heb wilde ik weten wat jullie hier op zouden zeggen voordat ik ooit in een noodsituatie een wond dichtbrand omdat ik de perceptie heb dat, dat een juiste oplossing is.


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door rescue »

@B2B Leuk om even alles te lezen..

[quote="willem zuyderduyn"]
....
Als dat dan nog niet helpt, dan zou je kunnen denken aan een tourniquet, maar meestal is het slachtoffer dan al zover heen dat er nog maar weinig zal helpen. Zonder deskundige medische hulp is een tourniquet overigens net zo dodelijk als een open wond, alleen duurt het iets langer. Dus als de kans op snelle hulp nihil is, dan nooit een tourniquet gebruiken.
[/quote]

Even reageren op Willem.  Er zitten een paar onjuistheden in je verhaal, Echter ik hoor veel ook eerste hulp instructeurs, dit soort zaken roepen,  metname om dat ze maar 1 boekje kennen, en zich maar beperkt hebben verdiept in alternatieve technieken.
We hebben het in deze context over grote actieve bloedingen of over Hemorrhage.

De drukpunten zijn om didactische redenen uit de basis cursus gehaald en niet om dat ze niet functioneren.  Ze mogen daarna nog steeds gebruikt worden,  ook als tijdelijke oplossing.
Verder beschrijf je  de traditionele drukverband.  Maar er zijn meerdere verband technieken die grote bloedingen kunnen stoppen, die zeker ook geschikt zijn.  Over een heb ik ooit al een stukje geschreven, en dat is het proppenverband.  Wat mij betreft een veel effectievere oplossing voor bushcrafters..  Ik heb daar volgens mij al een keer iets geschreven..

Dan zijn er over gebruik van tourniqette veel sprookjes in ook de EHBO/Eerste Hulp wereld. waar men gelukkig steeds vaker op terug komt.  Tourniqettes zijn wat mij betreft niet iets voor een reguliere basis en gevorderde EHBO-er in nederland.  Maar hebben weldegelijk een gevorderde toepassing in remote medicine.

Eerst maar eens belangrijk stukje lezen over dit soort mythes. (helaas in het engels)
http://m.jems.com/article/patient-care/10-hemorrhage-control-myths

Daarnaast heb ik wat literatuur aanbevelingen gedaan.  van onder andere Christo Motz over dit onderwerp.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Martin Outdoors »

Heeft iemand hier dan überhaupt praktijk ervaring met een slagaderlijke bloeding die op een plek zit waar je bijna niet bij komt  ?
Het toch puur situatie afhankelijk welke behandeling het beste werkt , er zijn niet voor niets verschillende methodes.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Roely »

Ja ervaring. Met slagaderlijke bloeding . En amputatie.
Maar idd het is zeer uitzonderlijk dat je het meemaakt.

Echter in 92 voor het eerst leren reanimeren zeg dat ik het 23 jaar kan nu.  En nóóit hoeven gebruiken, is dat dan een reden om het niet te leren. ::)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Martin Outdoors »

Dat zeg ik niet , wat ik vind is dat praktijkvoorbeelden met de bijbehorende succesvolle behandelingen de meest waardevolle bijdragen kunnen zijn hier .
Niks te maken met het leren van eerste hulp, dat juich ik alleen maar toe.

Mijn mening , meer niet.  #010#


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door willem zuyderduyn »

@rescue
Inderdaad heb ik mijn kennis van de reguliere EHBO, maar ik leer graag bij.

Ik heb een poging ondernomen het artikel te lezen, maar het engelstalige medisch vakjargon is voor mij heel erg lastig.

Als ik het goed begrijp is een extra drukverband als de wond blijft bloeden niet zinvol omdat je op dezelfde (kennelijk verkeerde) plek drukt.

Verder maak ik uit het stukje over tourniquets op dat ze in bepaalde situaties wel nuttig gebruikt kunnen worden, maar dat het aanleggen wel deskundigheid vraagt. Het wordt mij echter niet duidelijk of het (verkeerd) aanleggen ook dodelijk kan zijn. (zoals mij op de EHBO wel geleerd is).

 


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door b2b »

@ Willem,

het is inderdaad voor leken een moeilijk stuk echter als je hun raad leest dan zie je dat een puntdruk (vinger) beter werkt dan een verdeelde druk (vuist).

Dat grote absorberende verbanden het bloed opnemen en niet stoppen.

Dat een tourniquet wel werkt bij extremiteiten (armen en benen) mits goed aangelegd.

Verder gaat het artikel nog in op een aantal mythen, helicopter, triage bij grote incidenten, en volgorde van overlijden etc.

Het topic is echter dichtbranden wonden.  En zoals Peter al schreef er is in het verleden hier al eens over gediscussieerd, Peter heeft hier een goed leesbaar stukje over geschreven.
Misschien voor herhaling vatbaar Peter?

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Plaats reactie