wonden dichtbranden?

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door maartieboy »

[quote="b2b"]
@ maartieboy
hier in topic ehbo, dual survival, van rescue
is een teaser met discussie.

gr
Cees
[/quote]

Dank!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door ger010 »

[quote="maartieboy"]
Ik zou best eens een cursus willen doen inderdaad . die kennis is nooit weggegooid.
maar hoe zit dat dan met een wond die bv tot in je buikholte loopt? als je bv. een steekwond afdekt loopt t bloed dan niet je buikholte in? of maakt dat niet uit.
[/quote]

Ik heb zelf vorig weekend dus zo'n cursus gedaan super interessant.
Een dokter zul je niet worden maar je krijgt wel een hoop info waar
je wat aan hebt. Mocht je info willen stuur me gerust een pm.

Inhoudelijk de buikwond, zou je celox kunnen gebruiken dat helpt bij
het stelpen van de bloeding.


Afbeelding
louis2103
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mei 2014, 14:01
Locatie: Hamme , Oost-Vlaanderen

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door louis2103 »

Angstaanjagende scenario's. Het beste is je zoveel mogelijk voorbereiden ( leren omgaan met messen en bijlen voor dat je er mee op stap gaat - EHBO cursus) laat bericht achter van je exacte locatie en neem voorzorgsmaatregelen zoals misschien al goede handschoenen tijdens snijwerk.  Als de wonde zo diep of groot is zou ik ze gewoon afdekken dmv drukverband en hulp zoeken in plaats van zelf liggen klooien en kostbare tijd verliezen en de zaken daardoor nog erger maken.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Martin Outdoors »

Als je je wond gaat dichtbranden word de kans op infecties veel groter en dan krijg je van de verpleegkundige of dokter onder uit de zak.

Bij buikwonden is een drukverband eigenlijk het beste om aan te leggen.

Andere ( slagaderlijke bloedingen ) aan extremiteiten is inderdaad een tourniquet een handig middel maar gevaar daar bij is dat je die om de zoveel tijd moet lossen om arm been hand te behouden.

2 mooie en makkelijke alternatieven
druk verband;
Afbeelding

En een tourniquet waar je het eigenlijk niet fout mee kan doen ;
Afbeelding
Deze is zo ontworpen dat je de tourniquet gewoon na plaatsen kan laten zitten .

Gewoon te koop bij verschillende sites.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Martin Outdoors »

Ik slaap nog denk ik , weer verkeerd
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 17 mei 2014, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Een pan's hobby kok »

Ik wordt een beetje bang van het deze van al deze dingen.

een tourniquet aanbrengen doe je alleen bij een stomp trauma ofwel een verwijderde ledemaat.
een berm bom of landmijn granaat rukt een been of arm af. dan kan je niet ander dan de boel definitiefafte sluiten met een tourniquet en daar na een stomp verband.

Maar met een slacht aderlijke bloeding heb dan moet men deze ader of afdrukken of een drukverband aan legen .
Als men dit niet goed doet is alles onder de  afbinding als verloren te zien en moet worden ge amputeert voor dat de afbinding los gemaakt wordt.
Dit komt om dat de bloed omloop wordt gestopt al het bloed in de ledematen onder de afbinging stolt en sterft af. Op het moment dat de bloed door stroming weer tot stand komt schiet het gestold /dode bloed in het lichaam en komt op plaatsen waar je het niet wild hebben.

mijn tip aan iedereen ga op EHBO voor je zelf en voor anderen ( kan ook via de belasting afgetrokken worden of vaak via de baas gedaan worden. )


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Martin Outdoors »

Daarom poste ik de mogelijkheden die ik ken, want je hoeft geen been te missen om de tourniquet te gebruiken die ik gepost heb,eigenlijk is tourniquet een verkeerd woord want de werking is beter ( juist geplaatst en je houd gewoon je arm of been ). Een slag aderlijke bloeding is een reële kans als je met messen en bijlen werkt ook al gebeurt het gelukkig niet elke dag.

Er zit gewoon een gebruiksaanwijzing bij hoor  ;D
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 17 mei 2014, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Wälderer »

Zoals Zandhaas al aangaf is het belangrijk om met regelmaat het knelverband een beetje te lossen om te zorgen dat er nog zuurstofrijk aangevoerd word in de arm of het been.
Belangrijk verschil is wat te doen bij een slagaderlijke en een aderlijk bloeding. In het eerste geval proberen dicht te drukken met de hand of met een drukverband op de wonde of net boven de wonde. In het 2de geval een drukverband op de wonde zelf gebruiken.
Als het voorwerp nog in de wonde zit laat die dan zitten! en breng er rond een drukverband aan.

Ik zou zeggen als je zo iets ernstig voor hebt hoop ik dat je niet alleen bent en dat je maat weet wat hij doen moet want er is veel kans dat je zelf niet in staat zal zijn om hulp te zoeken.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door maartieboy »

pff ik word er gewoon een beetje engig van als ik denk aan al die wonden xD.
Dichtschroeien doen we dus niet gebruikelijk.

In het handboek van de soldaat las ik dat je een tourniquet moet aandraaien tot het niet meer bloed en daarna weer losser draaid tot het bloed er nog langzaam uitvloeit. Dat zal dus dan wel het stollen tegengaan denk ik.

Maar nu een onrealistisch scenario.
Je bent op expiditie in een jungle, je hakt in je poot met je machete en bloed als een rund. De medische dienst moet per helikopter komen. Helaas is de dichtsbijzijnde plek om te landen nog 20 kilometer lopen. In de jungle duurt dit zo'n 2 a 3 dagen om de plek te bereiken.

Is dichtschroeien hier dan geen goede optie? binnen die drie dagen zal je nog niet onderuit gaan aan een infectie.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Arne »

[quote="maartieboy"]
Maar nu een onrealistisch scenario.
Je bent op expiditie in een jungle, je hakt in je poot met je machete en bloed als een rund. De medische dienst moet per helikopter komen. Helaas is de dichtsbijzijnde plek om te landen nog 20 kilometer lopen. In de jungle duurt dit zo'n 2 a 3 dagen om de plek te bereiken.

Is dichtschroeien hier dan geen goede optie? binnen die drie dagen zal je nog niet onderuit gaan aan een infectie.
[/quote]
Hoe weet je dat het nog twee a drie dagen lopen is? Een open plek traceren - te voet - in de jungle is nou niet bepaald eenvoudig?
Mijn advies zou zijn: gebruik je inventiviteit en je gezonde verstand. Mensen overleven onder de wonderlijkste omstandigheden. Ik geloof namelijk dat je beter een paar veiligheidsspelden kunt steriliseren en daarmee de wond dichttrekken. Dat is geen nieuwe truc, dat is eerder gedaan. Daarna verbinden. Als je naald en draad hebt en alcohol om de draad en de naalden me te desinfecteren is dat ook een optie. Maar dichtbranden? Ik zou het wel uit mijn gezonde verstand laten.
Groet,
Arne


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Arne »

Of je moet een ongelofelijke masochist zijn...  ;D


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door madman73 »

maartieboy, ik zou dat dichtbranden gewoon VERGETEN! je lijkt er bijna door geobsedeerd. Een goede EHBO-cursus iod als basiskennis zal veel mensen kunnen helpen in noodsituaties. Kennis aangevuld met 'inventiviteit en gezond vrstand' (zoals Arne al schreef) geeft de beste kans op succes.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door maartieboy »

[quote="madman73"]
maartieboy, ik zou dat dichtbranden gewoon VERGETEN! je lijkt er bijna door geobsedeerd. Een goede EHBO-cursus iod als basiskennis zal veel mensen kunnen helpen in noodsituaties. Kennis aangevuld met 'inventiviteit en gezond vrstand' (zoals Arne al schreef) geeft de beste kans op succes.
[/quote]

Het is gewoon dat de tv-series tegenwoordig overlopen van wonden dichtbranden (ik weet dat je het niet serieus moet nemen maar het moet toch ergens op gebasseerd zijn). Ook in de medische wereld gebruiken ze lasers om te snijden en per direct dicht te schroeien.

Maar ik heb inderdaad maar weinig medische kennis. Ik zal het dichtbranden proberen uit t hoofd te zetten :P


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Arne »

[quote="maartieboy"]
Het is gewoon dat de tv-series tegenwoordig overlopen van wonden dichtbranden [/quote]
Welke series kijk jij? ??? En op welke zender?


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door maartieboy »

Ik bedoel geen survival series hoor. Maar het zijn series als Vikings, game of thrones, arrow en revolution.


Plaats reactie