wonden dichtbranden?

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door rescue »

[quote="willem zuyderduyn"]
@rescue
Verder maak ik uit het stukje over tourniquets op dat ze in bepaalde situaties wel nuttig gebruikt kunnen worden, maar dat het aanleggen wel deskundigheid vraagt. Het wordt mij echter niet duidelijk of het (verkeerd) aanleggen ook dodelijk kan zijn. (zoals mij op de EHBO wel geleerd is).
[/quote]

Volgens dit stuk word het aanleggen van een tournigette nooit dodelijk (uitzondering om de hals..).  Het niet aanleggen van tourniqette is wel dodelijk.  Ook het verhaal rond de restschade die er zou zijn naar de fabeltjesland verhuist.  En dat lijkt me ook logisch, zeker als je verwacht binnen een dag  op een medische post te zijn, voorkeur natuurlijk binnen 8 uur.

Als je kijkt naar dit stuk, (en dat is ook mijn ervaring), is puntdruk vaak slimmer.  En dat kan je ook bereiken door proppenverband.  De techniek is niet moeilijk, alleen je moet beter kijken waar je de druk wilt hebben.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door rescue »

[quote="Zandhaas"]
Heeft iemand hier dan überhaupt praktijk ervaring met een slagaderlijke bloeding die op een plek zit waar je bijna niet bij komt  ?
Het toch puur situatie afhankelijk welke behandeling het beste werkt , er zijn niet voor niets verschillende methodes.
[/quote]

Wel wat ervaring slachtoffers met levensgevaarlijke slagaderlijke bloedingen, aan onderarm en aan onderbeen. en een verbrijzeld onderbeen meegemaakt.  En 1 keer iemand met een open onderbuik verwonding. Echter de tijd dat ik er voor stond, zonder aanvullende hulp is nooit langer geweest dan 30 Minuten.

De ervaring is, dat de werkelijkheid anders is dan de meeste boekjes je vertellen. en het is soms lastig om een goede puntdruk te geven op de bloeding, zeker als er nog een vreemd voorwerp in zit.
 


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Martin Outdoors »

Bedankt voor je post @rescue .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door ger010 »

@rescue dank voor je meer dan waardevolle input !!!


Afbeelding
bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door bambix »

2e seizoen 1e aflevering van dual survival doet Dave canterbury een poging door zichzelf een stevige jaap te geven in zn arm en vervolgens zwart buskruit in de wond strooien en dit aan te steken.
Verder hoor of zie ik in die aflevering eigenlijk erg weinig over de afloop, weet iemand hier meer van?


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Roely »

Allereerst mislukt poging 1 omdat het kruit te nat werd.
Dan lukt het en gaat hij bijna neer, van de pijn.

Dan duikt buiten de camera om het medisch team erop  ;D  Volgens mij kreeg je het wat uitgebreider terug te zien in de afsluiting van het seizoen en afscheid van cody.

Ik denk dan aan de cowboyfilms van vroeger waarin je dit ook zag, alleen gingen die gasten steeds KO om de volgende dag pas weer wakker te worden.  Geen aanrader dus.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door bambix »

ok dat had ik idd gemist, was laatst die aflevering aan het kijken en moest denken aan dit topic dus ik denk.....hey relevant ff posten :-)


Struikrovertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2015, 19:44

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Struikrovertje »

Beste Bushcrafters,
Mijn eerste reactie op dit forum :)

Boeiend topic, interessante antwoorden. Helaas lees ik nergens iets over de "arterieklem".

In mijn ogen een mogelijke oplossing voor het helpen stoppen van bloedingen.

Het is een rvs klem die ook weer los kan en gebruikt wordt tijdens medische ingrepen. Toevallig ook in actie gezien in de film Blackhawk down. Waar een soldaat een kogel met zijn lies vangt (op ca 75% in de film).

Kortom lijkt het mij een goed instrument om in je kit te hebben. Niet duur ca. 12 euro, rvs en ca. 12cm lang. Vele soorten en maten.

Hopelijk heeft niemand deze nodig ;)


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door rescue »

[quote="Struikrovertje"]
Beste Bushcrafters,
Mijn eerste reactie op dit forum :)

Boeiend topic, interessante antwoorden. Helaas lees ik nergens iets over de "arterieklem".

In mijn ogen een mogelijke oplossing voor het helpen stoppen van bloedingen.

Het is een rvs klem die ook weer los kan en gebruikt wordt tijdens medische ingrepen. Toevallig ook in actie gezien in de film Blackhawk down. Waar een soldaat een kogel met zijn lies vangt (op ca 75% in de film).

Kortom lijkt het mij een goed instrument om in je kit te hebben. Niet duur ca. 12 euro, rvs en ca. 12cm lang. Vele soorten en maten.

Hopelijk heeft niemand deze nodig ;)
[/quote]

De movies :(

Moet kunnen vinden de bloedende slagader en je zult de aders ook moeten afklemmen,  en wie zegt dat het er een is en niet meer.. 
Het is een trage en een niet zo werkzame oplossing, voor catastrofale bloedingen,  terwijl er snellere en effectievere methoden zijn.

Afbeelding

Maar ik ben benieuwd naar jouw ervaring met dit soort verwondingen.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door janvanloon »

Ik zou gewoon druk houden erop.
In noodgeval het deel afklemmen.

Branden, aders zoeken enzoverder zou ik niet eens aan beginnen. Gewoon ik heb de kennis niet.
Een gewone EHBO opleiding zal je niet helpen om aders te zoeken.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Merovinger
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 feb 2015, 11:47
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Merovinger »

Zoek bij een flinke jaap wanneer je diep in het oerwoud zit naar een flink spinnenweb. In de Romeinse tijd werd spinnenweb gebruikt om bij gladiatoren en soldaten diepe snedes te stelpen. En nee, mensen, de meest gevaarlijke gifspinnen maken geen web.


Met vrolijke groet,

Robert Wimmers
Voorzitter Archeologie Beleven!
Dieren, Gelderland
http://www.archeologiebeleven.nl/erve-eme/
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door janvanloon »

leuk! heb je daar ergens iets meer info over?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Roely »

Ik heb toevallig wel een mini arterieklem in mijn knip zitten.
Echter is het zo niet steriel.
Maar wilde even kwijt dat je dan eerst met je mes de ader vrij moet prepareren om vervolgens een centimeter van de wond een klem aan te brengen. Dan Is een ligatuurtje een betere oplossing lijkt me.
Moraal van het verhaal....ook dit is buiten de film geen optie.

Afbeelding

btw de spinnenweb is niet voor zo'n heel grote wonden geschikt, en dient m.i. als vangnet voor de fibrine.
Die hoort ook meer in het rijtje van vaseline en de vlies van een eierschaal thuis  enz enz  En voor de cowboys met as, suiker ,peper en maizena om te helpen stollen.
Laatst gewijzigd door Roely op 22 apr 2015, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Struikrovertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2015, 19:44

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door Struikrovertje »

@rescue terechte opmerking. Laat ik daar aan toevoegen dat ik geen medische achtergrond heb. Dit is vanaf de zijlijn gezegd en ik wil niemand het idee geven dat dit instrument zekerheid van slagen geeft.

Voordat ik de bewoonde wereld verlaat zal ik nog een EHBO cursus of iets dergelijks volgen.


bj0rn
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 nov 2013, 12:08
Contacteer:

Re: wonden dichtbranden?

Bericht door bj0rn »

[quote="rescue"]
Wel wat ervaring slachtoffers met levensgevaarlijke slagaderlijke bloedingen, aan onderarm en aan onderbeen. en een verbrijzeld onderbeen meegemaakt.  En 1 keer iemand met een open onderbuik verwonding. Echter de tijd dat ik er voor stond, zonder aanvullende hulp is nooit langer geweest dan 30 Minuten.

De ervaring is, dat de werkelijkheid anders is dan de meeste boekjes je vertellen. en het is soms lastig om een goede puntdruk te geven op de bloeding, zeker als er nog een vreemd voorwerp in zit.

[/quote]
aaah vandaar je naam  :P


Plaats reactie