Three Uncommon Food Items For The BOB

EHBO, thuis of in het veld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Three Uncommon Food Items For The BOB

Bericht door Karl »

Geloof dat dit artikeltje hier het beste past.
Ga hier niet complete artikel plempen maar erin wordt het belang van drie onmisbare ingredienten besproken,
te weten: Zout, Suiker en natriumbicarbonaat. Die laatste met name wil men nog wel eens vergeten.

Gr - Karl

* stay sharp *


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Three Uncommon Food Items For The BOB

Bericht door bourgeois »

  Uit dit artikeltje kan ik persoonlijk echt niet afleiden waarom ik baking soda mee zou moeten nemen. Als deel van een elektrolieten mix zijn er tal van andere mogelijkheden (kant en klaar b.v.). We hebben het hier over een BOB, welke voor mijn gevoel per definitie voor relatief korte termijn is. Baking soda heeft zijn nut met name voor broodbakken e.d. (zolang je geen gistcultuur weet te kweken). Zou voor mij dus een langetermijn voorraad zijn op je survival locatie.


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Three Uncommon Food Items For The BOB

Bericht door Karl »

@ bourgeois,
Als deel van een elektrolieten mix zijn er tal van andere mogelijkheden (kant en klaar b.v.)
Nutricia maakt ook alles 'kant-en-klaar'..  ;D


Voorzetje

Bakpoeder  is beslist niet hetzelfde als natriumbicarbonaat

Maar hé, Kuhgol is je vriend..


Karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Three Uncommon Food Items For The BOB

Bericht door bourgeois »

  Inderdaad Google kan je vriend zijn als je goed leest. En als je dat doet zul je zien dat natriumbicarbonaat hetzelfde is als het Engelse begrip baking powder of wel baking soda, hetgeen iets anders is als het Nederlandse begrip bakpoeder. Letterlijk vertalen geeft niet altijd de juiste begrippen.
  Dit gezegd hebbende is me uit het oorspronkelijke artikeltje noch uit je reactie duidelijk waarom ik natriumbicarbonaat in mijn BOB zou moeten doen.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Three Uncommon Food Items For The BOB

Bericht door bambix »

Naast dat je er brood mee kan maken (bannock)
kun je met baking soda groenten en fruit wassen, zeep maken, halve theelepel in lauw water als maagzuur remmer, jeuk en insecten beten behandelen met een pasta van baking soda en water, je kunt je er mee wassen en het zelfs als een deodorant gebruiken, je tanden er mee poetsen, bruikbaar als afwas middel, bruikbaar als middel tegen zweetvoeten en je kunt er brand mee blussen.
Dus zeker erg multifunctioneel.
Qua voedingswaarde weet ik even niet.


Plaats reactie