Teken, Lyme en Biesbosch

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door Robbe »

@ Oakleaf:
Volgens mij bedoelde MrWizzard dat andere door teken overgebrachte ziekten dan Lyme, in Nederland nog vrij zeldzaam zijn.
En ja, zowel het aantal teken als het percentage besmette teken stijgt.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door oud deelnemer 4 »

Okey helemaal duidelijk nu....


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door Martin Outdoors »

Waardevolle informatie hier zeg.
Ik ga binnenkort sowieso nu een arts raadplegen en vertel hem mijn verhaal.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door Bennie »

Even een topic uit het stof halen. @zandhaas, is er al duidelijk of je nog steeds Lyme hebt?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door Martin Outdoors »

Ik ben toevallig maandag even langs geweest !
Dokter zei dat het zeer onwaarschijnlijk was dat ik die gewrichtspijnen in mijn elleboog van de lyme komt die ik gehad heb omdat ik op tijd was met antibiotica behandeling.
Wel kan het zo zijn dat ik opnieuw gebeten ben maar het niet heb onderkend.

Een bloedtest zal kunnen uitwijzen of dat zo is , volgende week als het goed is word er bloed afgenomen.

Ze (dokter ) zei dat er wel verschil te zien is in de bestaande lyme dus wat ik nu in mijn bloed heb en eventuele nieuwe lyme.
Ze zei ook dat de antibiotica kuur altijd 100% goed effect heeft op lyme (als je op tijd bent ) en dat je dus geneest zonder kwalen die later evt kunnen op duiken.

Dus als je gebeten word noteren op de kalender waar en wanneer , mocht er een vlek kring jeuk ontstaan kun je terug lezen of het de zelfde plek van de teek is geweest.
Jammer is dat men niet altijd een aanwijzing krijgt van lyme maar goed ondanks blijft het handig want ook in een later lyme stadium heeft de arts wat aan die info.
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 22 mei 2015, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Fransje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2015, 12:29
Locatie: Enschede

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door Fransje »

Ooit eens ergens gelezen

De rode kring hoeft niet perse rond de beet te verschijnen, maar kan overal op je lichaam opduiken


Y�py�
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door bjorri »

Wees verstandig en draag tekenwerende kleding. De broeken van b.v. http://www.rovince.nl/ zijn uitstekend bruikbaar voor het buitenleven.

Huisartsen staan jaarlijks op een lijst hoeveel AB ze hebben voorgeschreven. Ze zijn dus geneigd zo weinig mogelijk voor te schrijven. Dat koste me deze zomer dus weer(!) een paar weken geklooi. Leuk om met het argument van resistentie te komen maar als het een hoop ellende kan voorkomen dan is het wel handig om te slikken. Resistentie voorkomen gaat beter door niet preventief aan vee te geven. Ook staat AB gewoon op de plank van het tuincentrum, naast het visvoer.

Lyme is niet fijn.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door Robbe »

[quote="Fransje"]
Ooit eens ergens gelezen

De rode kring hoeft niet perse rond de beet te verschijnen, maar kan overal op je lichaam opduiken
[/quote]

Klopt Frans, meestal is zo'n erythema migrans een rode niet verdikte ring maar er zijn veel uitzonderingen. Ook niet ringvormige vlekken komen voor. Soms zijn er meerdere ringen om elkaar of blaren. Een erythema migrans kan op andere plaatsen dan de beet ontstaan.

Bij patiënten met een erythema migrans is een bloedtest niet nodig voor het stellen van de diagnose. In het merendeel van de gevallen zijn in deze fase van de ziekte geen antistoffen aantoonbaar. Patiënten met erythema migrans dienen zo snel mogelijk met een antibioticum te worden behandeld.
In de acute fase kan ook nog een andere huidaandoening optreden, "Lymphadenosis cutis benigna" of "Borrelia pseudolymfoom", een paarsrood onderhuids knobbeltje op de plaats van de beet of op afstand. Voorkeurslokatie: oorschelp, oorlel, tepel, neus, scrotum.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door zuma »

Teken verspreiden ook encefalitis (hersenvliesontsteking). Als een teek besmet is en hij bijt en de ziekte wordt overgedragen dan is dat per direct. Anders dan bij Lyme dus dat alleen wordt doorgegeven bij een volle maag van de teek of foutief verwijderen. Er is geen medicijn als je eenmaal de ziekte hebt opgelopen, het kan vrij fataal zijn....

Komt dit in Nederland voor? Ja maar vooral de zuidelijkere grens provincies met Duitsland en de ziekte stopt niet bij de grens en zal verder oprukken. Is het zo verspreid als Lyme? gelukkig niet. Wordt er al in NL ruchtbaarheid aan gegeven aan dit gevaar? Ja als je op de lijst kijkt van maatregelen die je moet  treffen als je bepaalde landen gaat bezoeken tref je ook Duitsland aan in dit verband...

er is wel een vaccin beschikbaar voor mensen die vaak buiten zijn. het is echter geen eenvoudig vaccin. 1e jaar 3 injecties en daarna om de 2 jaar een booster.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door Roel »

Ik vind het wel vreemd dat een goedje als Smidge niet in Nederland te koop is. Je krijgt het ook niet via internet.
En vrienden van ons zijn net in Schotland geweest.... sjips...
Niet dat ik het nodig heb, nooit teken en ik ben toch veel in het, en ons eigen, bos.
Nu zul je misschien zeggen, maar eens komt de dag... Ja, misschien wel, maar ik ben nu 59 en heb nog nooit een teek gehad.
Het is volgens mij ook iets met geur of zo. Anneke is een tekenmagneet. Maar nooit last van dazen.
Mij vreten die beesten levend op... Tja....


Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:19

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door Roy »

Pas zijn we met 3 man naar de eifel geweest in duitsland, in 2dagen totaal tussen de 40 en 50 teken totaal(3man) opgelopen. Terwijl we begin van de zomer 20km verderop helemaal geen teek zijn tegenkomen. Ik blijf  wel huiverig voor die beesten.
Ik heb wel diverse verschillende tekentangen kunnen uit testen (tang, lepel en pincet).

met een elektronica pincet lukt het naar mijn mening veruit het best.
Afbeelding

ik hoop dat ze snel een doorbraak komt met de bestrijding van lyme (en teken).


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Teken, Lyme en Biesbosch

Bericht door janvanloon »



Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie