Wilma's anti-muggen smeersels test

EHBO, thuis of in het veld
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door oud deelnemer 4 »

Enkele maanden geleden kwam er een doosje met Wilma's producten van de Bushcraftshop met de post aan. Allerhande natuurlijke smeerseltjes en oliën gemaakt volgens de tradities van de woud-bewoners van de Zweeds Lapse bossen.
Deze zomer heb ik vooral de producten die beloven heel goed te weken tegen muggen en knutjes aan een test onderworpen.
In de Poolse bossen waar ik de afgelopen 6-7 weken verbleef waren er voldoende muggen en andere insecten om deze anti-mug producten eens een aan goede test bloot te stellen.
Het weer werkte helaas ook goed mee, niet echt heel warm weer maar veel regen met warme vochtige lucht soms echt drukkend warm. Ideaal weer dus voor muggen, en die waren er dus ook in overvloed.
Mee had ik enkele anti muggen producten met DEET, die te koop zijn in Nederland en/of Polen.
En ook van die rookstengels en spiralen en smeersels met een citroen-achtige geur.

Enfin.. nu de resultaten zoals ik die ervaren heb:
# rookstengels en spiralen helpen als je er vlak bij zit dus in de rook. Je kunt dan net zo goed nast een vuurtje gaan zitten en er wat mos op gooien, zolang het rookt en die rook je kant op blaast blijven de muggen weg.

Bij smeersels en sprays heb ik altijd een arm met het ene en de nadere met iets anders  ingesmeerd om het verschil te kunnen zien in de werking van het product.
# smeersels met een citroen-achtige geur, helpen niet echt, geen aanrader.
# DEET producten, deze helpen wel maar je moet regelmatig blijven smeren of sprayen om beschermt te blijven tegen muggen. Het is een chemisch product en daardoor wellicht niet al te gezond op de huid bij langdurig gebruik. En na een paar uur na het insmeren komen de muggen je gewoon weer opzoeken.
# Wilma's smeersels.. deze hebben een sterke geur en je moet er wel even aan wennen, ook je omstanders :) ze helpen wel prima en lang. Door de intense geur heb je er ook maar heel weinig van nodig om een goede bescherming tegen muggen te krijgen.

Door de langdurige werking van Wilma's anti-muggen smeersels komt dit product op mijn lijst op de eerste plaats te staan. De muggen verkozen mijn DEET arm om op te landen en niet de Wilma's smeerseltjes arm.
De DEET producten komen op de tweede plaats. De muggen landen eerder op de citroenella arm dan op de DEET arm.
De rokende producten komen op de derde plaats.
en de citroenella producten halen het niet in mijn test, deze staan niet meer op mijn lijst van producten die ik zou kopen.

Kortom ik ben erg tevreden en blij verrast door de goede werking van die Lapse anti-muggen smeersels. Eigenlijk zou het geen verrassing moeten zijn, want wat de locale bevolking gebruikt is meestal al  door de tijd en het regelmatige gebruik en ervaring ermee langdurig getest.

Wil je helemaal niet smeren gebruik dan een smeulend vuurtje met wat mos erop, de rook houdt de vliegen en dus ook de muggen op afstand. Boerenwormkruid werkt ook prima op een smeulend vuurtje maar ook als verse of gedroogde plant nabij je slaapplek. Je kunt je er ook mee insmeren dat helpt ook enigszins maar is minder intens van geur dan Wilma's smeersels.


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door Robbe »



Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Robbe
ja dat is die olie, je hebt hetzelfde ook als een creme in een plat doosje (ook in de Bushcrfatshop verkrijgbaar)


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door Stijn Smits »

Nordic Summer werkt zeker maar ondanks dat het een natuurlijk middel lijkt bevat het gewoon Deet.


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door Jennekes »

Bij de buren aan de overkant van die hele brede rivier hebben ze jaren geleden ook zo'n soort testje gedaan. In dit geval betrof het Smidge, oftewel met het werkzame ingrediënt Saltidin wat ook in bijvoorbeeld Autan zit. Een uitgebreid informatieblad vind je bijvoorbeeld hier.

Vorig jaar hebben we dit spul ook zelf kunnen testen. Eerst in Schotland. Er waren nog niet veel knutten, maar we merkten al snel dat ze absoluut niet beten. Maar toen we kampeerden aan een mooi meer op een mooi groen stukje gras, bleek de bodem vol te zitten met teken. We hebben toen ook een test gedaan en wat schetste onze verbazing? Teken kunnen 3x harder rennen met Smidge dan zonder Smidge!  ;D Eerlijk gezegd, ik wist niet dat teken überhaupt konden rennen!

Thuis in de zomer met 2 neefjes een paar tarpjes opgezet op ons Eiland aan de Veen. Toen de schemer intrad kwamen zoals verwacht wolken oer-Hollandse muggen ons plezier vergallen. Ze zoemden om ons heen en landen zelfs op onze blootliggende lichaamsdelen, ze dreven ons bijna tot wanhoop! Maar de volgende ochtend was niemand van ons ook maar door één mug gebeten...

Dit jaar nog op mijn Bloedsteen Queeste de Smidge kunnen testen. "Helaas" was het voorjaar nog te koud om de meest agressieve knut van de wereld te lijf te gaan, maar de teken daarentegen renden met grote spoed weg alsof ze in de marmottenrace deelnamen!

Kortom, je raadt het al, naast Wilma's anti-muggen smeersels moet je ook beslist eens Smidge proberen!


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door Dabberty »

Mooie test idd, bedankt voor de info.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Jennekes
ik ga dat zeker eens proberen, zeer interessant vooral ook doordat het ook werkzaam is zoals je schrijft tegen teken.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door J@siu »

@mannen , dank voor het delen ... ;) goede review


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Fransje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2015, 12:29
Locatie: Enschede

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door Fransje »

Nog een tip, maar dan voor na de beten :
20% ammoniumhydroxide (in mensentaal : 1 vingerhoed commerciele ammoniak en 4 vingerhoedjes water) werkt zeer goed tegen de jeuk en de zwellingen achteraf.
Vooral bij dazenbeten werkt dit zelfs spectaculair goed indien toegepast binnen de 5 minuten (een beet van een daas voel je onmiddelijk ).


Y�py�
Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door Salmo Trutta »

Bedankt voor het delen mannen... zeer nuttige info... Dat Wilma's-spul stinkt me overigens echt teveel....  ::)

Heb geprobeerd Smidge in Nederland te vinden, maar zo te zien is het alleen in de UK te koop. Via het net helaas alleen te koop als je een creditcard gebruikt...

Weet iemand of Smidge Ergens in Nederland te koop is?


Afbeelding

Sieger
henkh
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 okt 2012, 00:25

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door henkh »

Erg  nuttige info dit. Zowel voor Wilma's als Smidge bedankt voor het delen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Salmo Trutta
Die Beck Olja van Wilma's heb ik na twee keer puur gesmeerd te hebben daarna alleen nog maar verdund gebruikt, bleef overigens ook toen prima de muggen verjagen, maar ruikt dan minder sterk.
Helaas ben ik er ook achter gekomen dat zover ik tot nu heb kunnen napluizen dat Smidge in Nederland niet te koop is, behalve dan met een credit card.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door b2b »

Misschien is het product wel via Erik (bushcraftshop) te verkrijgen als we hem daarom vragen.
gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door Jennekes »

Daar hoop ik stiekem ook op...  ::) In Glasgow vond ik het in outdoorshops en in Mallaig gewoon in de supermarkt, maar nergens in Nederland. Het is vrij prijzig, maar je doet erg lang met een flesje. De verpakking is zeer stevig (metaal met een stevige beschermdop) zodat het in ruige situaties betrouwbaar in je rugzak meegenomen kan worden. Ik denk dat een webshop eigenaar best een goede deal met de Scottish Smidge Forecast kan maken...


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Wilma's anti-muggen smeersels test

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb een paar potjes smidge (ebay) gekocht en wil wel delen. Als ze aankomen wil ik wel een paar verkopen tegen wat ik heb moeten betalen. Misschien wil oakleafNL 'em toevoegen aan zijn test.

Ik ben benieuwd, maandag nog wezen varen en ik had binnen 5 minuten 3 dazen beten en tig pogingen. Dit was bij het uitvaren door het riet, op open water geen problemen meer. Ik ben niet zo van de chemie, maar backup moet je soms wat.

Carpy.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie