Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Gebruikersnaam »

Iemand bekend hiermee?

Onderstaand een artikel uit reewild.nl

groet

Roel

Genezende gel voor de ziekte van Lyme

De verspreiding van besmette teken is ook in Nederland zorgwekkend. Deze teken dragen de Borrelia bacterie bij zich en door een tekenbeet kan deze bacterie in het menselijk lichaam komen en zich daar vastzetten. De eerste twee, drie dagen hebben deze bacteriën de tijd nodig om zich te vermenigvuldigen, alvorens ze zich via de bloedbaan gaan verspreiden. Verwijder je tijdig de teek (dat betekent binnen 12 uur na het 'ingraven'), dan is de kans klein dat er al bacteriën onder de huid zijn gekomen, maar uitgesloten is dat niet. Mocht dit het geval zijn dan kun je na enkele dagen een rode ring om de tekenbeet zien verschijnen en dat duidt erop dat je besmet bent. Maar - en dat is het verraderlijke - die ring blijft ook wel eens achterwege.

De Leipziger Fraunhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie, met de Züricher Pharma Gesellschaft Ixodes van de Universität Zürich hebben een gel met een antibioticum getest die de Borreliabacterie - ook onderhuids - doodt. Dit antibioticum moet drie dagen lang aangebracht worden, onder een pleister. Omdat je dus de rode ring soms niet ziet, zou je deze maatregel voor de veiligheid moeten nemen. De gel droogt in, de actieve bestanddelen daarvan dringen door de huid en doden de Borrelia. Het helpt alleen indien het uiterlijk binnen drie dagen na de beet wordt aangebracht. Het onderzoek is positief verlopen en neveneffecten zijn niet waargenomen.


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door MichelVH »

Ik ben zelf nooit besmet geweest (voor zover ik weet... ;D) maar ik heb wel een paar vrienden die besmet zijn geraakt, en dit lijkt me een veel sneller en makkelijker alternatief dan pillen en prikken enzo.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Martin Outdoors »

Dit wil ik wel.
Laatste keer in het bos ondanks de 50% deet weer 4 teken uit mijn lijf getrokken .
Keer daarvoor lyme gekregen maar goed en tijdig behandeld.
Nu weer een keertje bloed prikken binnenkort om te kijken of ik nieuwe lyme te pakken heb maar ik acht de kans klein op besmetting ivm binnen 12 uur er uit getrokken.

Dus zelf gel erop doen scheelt een hoop rompslomp. Hebbuh !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door bjorri »

Ik ben dus tot twee keer toe besmet. Ik ben geen arts of deskundige!

De verwijdertermijn zonder besmetting is geen twaalf maar 24 uur. Helaas weet je vaak niet hoelang die teek er al zit, als ie is vol gezogen dan zit ie er niet net natuurlijk. Als het verwijderen niet helemaal goed gaat kan je ook alsnog besmet worden.

Die ring (EM) komt inderdaad vaak niet. Het kan ook een vlek zijn en het hoeft ook niet perse op de plek van de beet te verwschijnen. Waar het bij mij bij de tweede besmetting mis ging was dat de HA overtuigd was dat het geen EM was maar plaatselijke irritatie door de beet. Later bevestigde de internist dat die vergissing zeer begrijpelijk was.

De Lymetest is redelijk kostbaar heb ik begrepen en twee kanten uit niet heel betrouwbaar. Er wordt getest op antistoffen dus opnieuw testen was altijd het verhaal dat het geen zin had. Toch ben ik onlangs opnieuw getest en de internist wist me te vertellen dat het antistoffen patroon er het zelfde uitzag waaruit zij kon opmaken dat ik vrijwel zeker vrij ben van Lyme. (Helaas blijk ik nu ook B12 tekort te hebben maar dat is een heel ander verhaal en heeft nix met het bos te maken).

Behandeling bij Lyme is antibiotica, bij een tijdig ontdekte besmetting is de genezingskans heel groot. Bij het ontstaan van EM hoef je niet te testen, gewoon behandelen.

Wat nog niet alle artsen weten is dat nu de richtlijn is om zo snel mogelijk na een tekenbeet in één dosis 200 mg doxycycline te geven. In ieder geval binnen een paar dagen maar liever direct. Ik kampeer nu dus met die AB in mn toilettasje.
Teek werende kleding draag ik ook altijd in het weekend.
Laatst gewijzigd door bjorri op 19 nov 2015, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik begrijp dat niet. Als een test (google) zo rond de 500 euri is, waarom zou dat duur zijn? Als je daarna een veelvoud gebruikt door vage klachten en ander gerommel blijft declareren, is de zorgverzekeraar veel meer kwijt.

Die initiële 500 euri ben je van je eigen risico kwijt, dus ook geen reden voor de zorgverzekeraar om dat als argument te gebruiken.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door bjorri »

500 euro is best wel een hoop geld. Daarom werd regelmatig zonder te testen AB voorgeschreven. Dat kost ongeveer tien euro inclusief die 6 euro toeslag voor de apotheker. De nieuwe norm is dus altijd na een beet direkt een hoge dosis geven. Nog goedkoper dus.

Testen is pas nuttig als er (vage) klachten zijn die in het patroon van Lyme passen. Bij mijn klachten had ik al twee jaar geen tekenbeet meer gehad. Besmet wil niet zeggen dat je altijd klachten krijgt. Vele boswachters zijn besmet zonder ooit ziek te worden bijvoorbeeld/.

Helaas zijn er vele aandoeningen met globaal de zelfde klachten. Ga maar eens wat lijstjes opzoeken bij diverse patiëntenverenigingen. Die lijstjes lijken echt veel op elkaar.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Martin Outdoors »

Testen doe ik bij via mijn arts ,daar laat ik bloed achter.
Als ik vage klachten krijg dan ben ik in mijn optiek simpelweg te laat dus ik laat binnenkort weer mijn bloed testen.
Zodat ik ruim binnen de tijd met een evt antibiotica kuur kan gaan starten ,Ik ben goed verzekerd dus ik merk niks op mijn bankrekening.

Ik ben ook geen arts maar mij is vertelt binnen 12 uur zoals aangegeven , er zal hier en daar verschil zitten in wat er aangeraden word.
2 Kameraden van mij hebben bijna 2 jaar thuis gezeten waarvan 1 zeer lang bedlegerig ,even naar de wc en weer 5 uur slapen, pijn en ontzettende moeheid hadden ze neh ik neem geen risico.

Maar ik blijf zoveel als ik kan in het bos rondhangen teken of geen teken.
Het is eenmaal zo.


Doe mij die gel maar ;D
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 19 nov 2015, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Tim »

Het gaat mij meer om het preventieve karakter.

Als je preventief maar AB gaat slikken hebben je kinderen straks geen geschikte AB meer. Kijk maar naar de veeteelt. De eerste boerendochter is inmiddels een hartoperatie geweigerd omdat ze resistente bacteriën bij zich droeg.

Als je het hebt of voldoende aanwijzing, dan bestrijd je het, maar preventief slikken is geen oplossing.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
bushcrafter
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2016, 20:36

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door bushcrafter »

Wat ik mis in dit t
Wat voor gel gaat het om en waar is het te verkrijgen?


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Jennekes »

bushcrafter schreef:Wat ik mis in dit t
Wat voor gel gaat het om en waar is het te verkrijgen?
Google is je vriend!


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
bushcrafter
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2016, 20:36

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door bushcrafter »

Jennekes schreef:
bushcrafter schreef:Wat ik mis in dit t
Wat voor gel gaat het om en waar is het te verkrijgen?
Google is je vriend!
vind jij de gel maar eens via google voor me dan.


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Jennekes »

bushcrafter schreef:vind jij de gel maar eens via google voor me dan.
Dank voor je vraag, ik had je het antwoord al gegeven... Klik eens op de volgende link: Google is je vriend! ^-^


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Maurice

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Maurice »

Interessant

Na drie keer Rode Kring en oude infectie zijn alle nieuwe ontwikkelingen voor mij interessant.

Dank voor delen.


bushcrafter
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2016, 20:36

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door bushcrafter »

Jennekes schreef:
bushcrafter schreef:vind jij de gel maar eens via google voor me dan.
Dank voor je vraag, ik had je het antwoord al gegeven... Klik eens op de volgende link: Google is je vriend! ^-^
ow wacht, Je bedoeld de DNH gel rechts bovenin denk ik dan, die heb ik over het hoofd gezien.
Is dat de gel? heeft niet echt een professionele uitstraling.

Lees trouwens dat muggen ook ziekte van lyme verwekken.
http://stopdeteek.nl/ziekteverwekker-va ... en-muggen/

Als de gel echt is, dan maar ook gebruiken bij muggenprikken dus...


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Genezende gel voor de ziekte van Lyme?

Bericht door Jennekes »

Angst voor allerlei ziektes kun je commercieel makkelijk uitbuiten toch? Die DNH gel is waarschijnlijk niet waar het in het begin in het topic om te doen was, maar om het Zwitserse onderzoek. In die gel zit gewoon ordinaire antibiotica waar we al eerder over gediscussieerd hebben.

Hoe meer er geschreven wordt over enge ziektes die teken, of muggen, over kunnen dragen, des te banger wij mensen worden. Angst regeert!
Durven we straks nog wel het bos in met al die gevaren die op de loer liggen? Of blijven we angstvallig binnen en beperken ons tot het consumeren van nep- en angstnieuws op Internet en tv.

Geniet van de natuur! Ik kan intens genieten op een mooi en rustig stukje vierkante meter bos, ook als er teken over me heen lopen, muggen steken of slakken het zout van mijn gezicht schrapen in de nacht. Ik leef dan in het hier en nu, en niet met de gedachte dat ik gevaar loop een enge ziekte op te lopen. Ik ben begin jaren '90 besmet geweest met Lyme. Heb er anderhalf jaar mee rondgelopen voordat een dermatoloog die onderzoek deed naar Lyme vaststelde wat ik allang wist. Mijn armen waren pijnlijk en gezwollen, mijn gezicht knalrood en op de plekken waar de 2 teken zich hadden vastgezet ontstonden diepe kloven in mijn huid. Maar het heeft me nooit uit het bos gehouden!

Tot slot nog wat eeuwenoude wijsheid van Roodkapje:


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Plaats reactie