Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden – NRC Handelsblad

EHBO, thuis of in het veld
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden – NRC Handelsblad

Bericht door Gebruikersnaam »

FYI

groet

Roel

Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden – NRC Handelsblad 04-11-2015

Bij veel patiënten die na een tekenbeet de Lyme krijgen, begint de ziekte met dikke knieën. De ‘rode ring’ is niet het enige vroege symptoom.

Vocht in één of beide knieën kan een vroeg symptoom zijn van de ziekte van Lyme. Het helpt deze gevaarlijke infectie vroeger te onderkennen, zeker in gevallen waarin de kenmerkende rode ring op de huid niet verschijnt of niet opgemerkt wordt. Dat schrijven Amerikaanse artsen onder leiding van Elizabeth Matzkin van Harvard Medical School in het novembernummer van het orthopedische vakblad JAAOS.
De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi. Besmette teken brengen de infectie over. Onbehandeld kunnen Lyme-patiënten ernstige en langdurige gewrichtsontstekingen, hartritmestoornissen en neurologische klachten aan de infectie overhouden.

De infectie is, mits op tijd ontdekt, meestal eenvoudig te bestrijden met een antibioticakuur. Mensen merken soms niet dat zij gebeten zijn door een teek en uit onderzoek blijkt dat één op de vijf mensen die besmet is, geen kenmerkende rode kring op de huid heeft gezien.
De rode kring is een belangrijk signaal voor huisartsen om bloedonderzoek uit te laten voeren om uit te zoeken of iemand besmet is.
Een onverklaarde dikke knie (‘vocht in de knie’) kan een tweede signaal zijn van een Lyme-infectie, zeggen de Harvard-artsen. Jaarlijks wordt bij 25.000 Nederlanders vastgesteld dat zij Lyme hebben.

Verder lezen in NRC Handelsblad: https://blendle.com/i/nrc-handelsblad/dikke-knie-na-een-tekenbeet-kan-op-lyme-duiden/bnl-nrc-20151103-1554565
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op 25 nov 2015, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden – NRC Handelsblad

Bericht door michiel »

Slik, ik heb sinds een jaar of vijf 1 of 2x per 2 a 3 jaar een dikke knie met vocht erin. Vaak zonder enige aanwijzing.

Frustrerend hoor, die vage symptomen voor Lyme.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden – NRC Handelsblad

Bericht door herman744 »

Van bepaalde dropsoorten kun je ook "watervasthoudende" onderbenen krijgen. Bij mij daalde de hartslag daarbij ook naar ongeveer 48 slagen per minuut. Ik meen dat ik toen Salmiakdrop had gegeten van Kruidvat. Vroeger gebruikten we die drop om dropwater te maken. Toen nooit iets gemerkt.


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden – NRC Handelsblad

Bericht door Jennekes »

Toen ik halverwege de jaren 90 Lyme had, kreeg ik een jaar na de infectie opgezwollen armen en schouders. De rode kring kreeg ik al enkele weken na de infectie op 2 plaatsen, een half jaar later waren die plekken opengebarsten alsof ze uitgedroogd waren. Dit verdween en een jaar later kreeg ik dus de zwellingen. Pas na anderhalf jaar werd de Lyme besmetting onderkent en verdween na een maand intensieve antibiotica kuur. Voor zover ik na heb kunnen gaan, was bij mij alleen de huid aangetast met deze symptomen als gevolg. Maar ik kan me voorstellen dat als andere organen worden aangetast, je ook heel andere effecten krijgt.
Persoonlijk zou ik bij vage klachten altijd overwegen om een Lyme test te laten doen. Bij een kennis van me, en zijn dochter, had dit wellicht veel ellende bespaard.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2016, 13:45

Re: Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden – NRC Handelsblad

Bericht door Ernst »

Ik ben 3 keer behandeld voor lyme. Had het geluk dat ik de rode kring (EM) kreeg, waarna het na een anti biotica kuurtje opgelost was. Nu krijgt niet iedereen altijd die rode kring, en vraag ik me wel eens af of ik toch nog lyme zou kunnen hebben. Ik ben daarom erg alert op alle onverklaarbare symptomen, zoals plotselinge koorts, zwellingen in gewrichten en mijn algemene fitheid. Ik denk dat dit essentieel is voor mensen die zoals wij veel in het bos zijn.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Dikke knie na een tekenbeet kan op Lyme duiden – NRC Handelsblad

Bericht door oud deelnemer 4 »

Als die beestjes wakker zijn ben ik dat altijd ook, dwz tijdens en zeker na de boswandeling eventjes je lichaam grondig nazoeken naar ongenode gasten.
maar als je denkt dat er iets niet goed zit, of voelt, kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad.


Plaats reactie