Rook

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Rook

Bericht door janvanloon »

Stomme titel maar ja...

Wat ik me afvraag, zijn er mensen die problemen krijgen nadat ze in de rook van het kampvuur hebben gezeten?

Als ik even in de rook zit, krijg ik ( raar maar waar ) last van brandend maagzuur.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Rook

Bericht door MichelVH »

Nah, op zich niet zo maar soms word ik wel wat misselijk. Heel soms krijg ik ook een droge keel en neus. Ik denk dat dit ook afhankelijk is van de houtsoort


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Rook

Bericht door Dabberty »

Als ik te lang in de rook zit, dan krijg ik een snotterende neus, maar ook een heerlijk anti muggen geurtje voor de rest van de dag en nacht.
Van maagzuur problemen heb ik nooit gehoord..
Misschien eens langs de doc om het te bebabbelen ?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Rook

Bericht door janvanloon »

doc is niet nodig ^-^ ik ben een maaglijder door medicatie die ik moet nemen en moet ook pillen voor de maag nemen.
Maar ik merk dat ik bij de rook van het vuur altijd prijs heb... anders niet ^-^


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Rook

Bericht door madman73 »

janvanloon schreef: brandend maagzuur.
Waar rook is is vuur! ;D

Grapje mag ip z'n tijd toch!
Ik blijf zo veel mogelijk uit de rook. Prikt in de ogen, verder kan ik me niets herinneren.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Rook

Bericht door Dabberty »

madman73 schreef: Ik blijf zo veel mogelijk uit de rook. Prikt in de ogen, verder kan ik me niets herinneren.
Das moeilijk te geloven dan dat je uit de rook blijft, want het moet wel erg goed spul zijn als je niks herinderd daarna O0


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Rook

Bericht door madman73 »

Of komt dat door een biertje erbij 8-)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Rook

Bericht door Tim »

Hey,

Ik krijg er koppijn van. Plus dat het op lange termijn erg schadelijk is, probeer ik het te voorkomen.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Rook

Bericht door bourgeois »

Ik weet dat het verleidelijk is dat hout te gebruiken wat toevallig makkelijk voorhanden is. Ik doe dat zelf meestal ook. Maar verschillende houtsoorten hebben verschillende eigenschappen, ook wat de rook betreft. Als eikenhout goed rookt kun je bijna net zo geode een traangasgranaat neerleggen want de rook is erg traanverwekkend. Van rook van berkenhout daarentegen heb je nauwelijks last. Berkehout is dan ook erg populair bij (klassieke) tipi gebruikers met open vuur in het midden.


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Rook

Bericht door willem zuyderduyn »

Ik heb zelf nooit last van brandend maagzuur, maar ik kan het mij wel voorstellen.
Rook is onverbrand gas en fijnstof. Vooral de onverbrande gassen willen nog reageren, dus als je ze inademt zullen ze in je lichaam nog allerlei reaties aangaan. Het ligt aan je manier van ademen en slikken en hoe vochtig je mond en neus is hoe en waar je er last van krijgt. Als je goed door je neus ademt en je neus is gezond dan zal je waarschijnlijk veel minder last hebben van je maag en slokdarm.
Maar een nog betere oplossing is ervoor zorgen dat je vuur beter brand. Een goed vuur produceert geen rook. Waar rook is, is een slecht vuur


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Rook

Bericht door Martin Outdoors »

Ja dat is leuk maar soms rookt vuur nou eenmaal simpel zat, dat kan allerlei redenen hebben en als je het nodig hebt om te koken of warm te blijven dan heb je pech of je maakt geen vuur en verzin je wat anders.

Ik denk dat de enige manier is als je echt je vuur nodig hebt maar moet gaan spelen met schermpjes , aarden wallen e.d . om toch zo een goed mogelijke verbranding te krijgen.

Ik krijg er ook koppijn van en moet er soms ook van janken :'( als de walmen er van af slaan en ik krijg er last van zal ik iets moeten ondernemen of stoppen met zeuren en gewoon in de rook blijven ziten zo moeilijk is het niet..


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Rook

Bericht door Jeof »

behalve beetje hoesten en prikkende ogen verder geen last, houdt de beestjes weg inderdaad.
iemand nog tips om rooklucht uit je haar te krijgen trouwens? duurt bij mij altijd een dag of 3 voordat ik niet meer naar barbecue ruik :P

wat enorm helpt is om je vuur meer beschut te stoken, dus een reflectiewandje zodat je een schoorsteeneffect krijgt, en evt meerdere kanten bij wind, als de wandjes opwarmen zal de warme lucht hier langs omhoog trekken.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Rook

Bericht door janvanloon »

Ter verdediging...

het is op een half open weide ( daar is hout beschikbaar en een vuurkuil ).
De wind komt natuurlijk zo dat ie juist in het vuur blaast ( dus vlam genoeg, maar als het stopt met waaien is er rook).
Het hout dat er is, ligt gewoon open ( en is nat ) op een hoop gegooid.
Reflectie wanden of zo gaat er niet lukken ;D

Het is een leuke plek maar alles is er zo gedaan van: we willen wel maar kunnen niet mentaliteit.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Hurbie
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 feb 2016, 15:17

Re: Rook

Bericht door Hurbie »

Tsja , 1 van de nadelen van nat hout is ...... Dat het rookt.... En je vuurtje blijft veel kouder als met droog hout....

Mischien ergens een klein verstopplekje maken met hout wat je zelf gebruikt (met de bast omhoog stapelen voorkomt dat het natregend)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Rook

Bericht door Martin Outdoors »

[quote="Jeof"
iemand nog tips om rooklucht uit je haar te krijgen trouwens? duurt bij mij altijd een dag of 3 voordat ik niet meer naar barbecue ruik :P

.[/quote]


Ik haal 1 x per week een tondeuse over mijn hoofd. ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie