Sukkel paracord blade handle

EHBO, thuis of in het veld
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Fetzl »

een snede van een goed scherp mes heelt beter - dus botter mes is géén goed advies
is ook gevaarlijker bij gebruik (meer kracht zetten)

ik ga dus niet met je akkoord, Arunja... maar da's mijn mening


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door MichelVH »

+1 voor secondelijm! Wond dichtknijpen, kwak secondelijm erop en ff laten drogen. Hecht hermetisch af en blijft heel goed zitten.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door arjuna »

heerlijk die gele Smilies er achter, deze doen dus niet waar ze voor bedoeld zijn ^-^ ;-)
Ik probeer het weer ^-^ ;-)

Nog een ongevraagd advies , maak je mes minder scherp ^-^ ;-)



Koen


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Martin Outdoors »

Nou Michel , de eerstvolgende keer als jij in je klauwtjes snijd zou je dan je wond willen volblaffen met 1 seconde lijm en dit op dit draadje willen posten met foto's ?

Ik ben benieuwd of het werkt.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
tokugawa
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2012, 23:34

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door tokugawa »

MichelVH schreef:+1 voor secondelijm! Wond dichtknijpen, kwak secondelijm erop en ff laten drogen. Hecht hermetisch af en blijft heel goed zitten.
En wat doe je met het bloed? Afvegen?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Dabberty »

Michel, heb je het wel eens in het echt gedaan?


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Kevski-Style »

@Tokugawa:

Ja eigenlijk wel. Eerst even schoon bloeden. dus even knijpen en jodelen. Het bloed dat eruit komt spoelt een groot deel van de vervuiling uit de wond. dat scheelt je op de lange termijn een ontsteking. Secondelijm en bloed hebben nawelijks invloed op elkaar: Je moet het namelijk strak aandrukken waardoor je alles ertussenuit perst. Dat wilde ze in Vietnam ook uitproberen, maar toenw as de oorlog net voorbij en hadden ze een overschot. Vandaar dat we sinds die tijd secondenlijm hebben....

@ martin:

Ik ga er geen foto's van maken, wat ik in de aanbieding heb op mijn handen zijn haakse slijper (2x), mes (2 of 3 keer), open knokkels (te veel keer), rotwijlerbeten (2 gaten en gescheurde pezen) en wat lidtekens met ondefineerbare oorsprong (de rest). Lidteken bij mijn oor is de volledige aanhechting van de bovenkant. Die is losgescheurd geweest. Dus zeg het gedeelte van je oor dat vast zit aan je hoofd tot aan je gehoorgang. De rest is hechtwerk geweest.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Martin Outdoors »

Gaat dat lijm uiteindelijk het lidteken uit ? Of blijf je met seconde lijm rondlopen ?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
tokugawa
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2012, 23:34

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door tokugawa »

Harry Coover ontdekte het plakkerige goedje, cyanoacrylaat, per ongeluk.

In de Tweede Wereldoorlog werkte Coover aan geweervizieren van doorzichtig plastic. Bij experimenten met acrylaten plakte een substantie tot zijn grote frustratie overal aan vast.

Straf

Coover vergat het spul totdat hij in 1951 werkte in een laboratorium van Eastman Kodak, de fotogigant. Een collega smeerde verschillende materialen op lenzen om een temperatuurvaste coating te vinden voor cockpits. Ook cyanoacrylaat werd geprobeerd, wat de lenzen onherroepelijk aan elkaar vastlijmde.

Hoewel Coover straf vreesde voor het beschadigen van de dure lenzen, zag het bedrijf potentie. In 1958 kwam superlijm op de markt.

Live

Kort na de introductie demonstreerde Coover zijn uitvinding live op televisie. Hij lijmde ter plekke een metalen staaf vast, waarna hij daarop plaatsnam, gevolgd door de presentator. "En dit was een rechtstreekse uitzending", herinnert zijn dochter. "Maar het lukte."

Coover bleef uitvinden voor Kodak en had uiteindelijk 460 patenten op zijn naam staan. Rijk werd Coover er niet van, superlijm werd pas echt populair toen zijn patent al was vervallen.

Eer

Wel zag hij het als een grote eer dat zijn uitvinding tijdens de Vietnamoorlog werd gebruikt door artsen in het veld. Doktoren gebruikten spuitbussen met de lijm om bloedingen te stoppen.
Bron: http://nos.nl/artikel/228932-uitvinder- ... leden.html


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door MichelVH »

Martin Outdoors schreef:Nou Michel , de eerstvolgende keer als jij in je klauwtjes snijd zou je dan je wond willen volblaffen met 1 seconde lijm en dit op dit draadje willen posten met foto's ?

Ik ben benieuwd of het werkt.
Dabberty schreef:Michel, heb je het wel eens in het echt gedaan?
Tsongejonge, geen plaatjes en gelijk al sarcasme over de betrouwbaarheid van je bron...

Ik heb het zeker vaker gedaan, nu is de secondelijm op bij mij thuis dus ik pak de laatste tijd vaker pleisters. Maar ik heb het zeker vaak gedaan, en het werkt zeker goed. Het is een beetje tegen mijn principes in om voor de camera mijn pols open te halen en dan met een kwakje lijm te fixen, maar ik raad het je aan om het gewoon eens te proberen en dan zul je het zien. Kijk dit eens als je in hoge resolutie overtuigd wil worden:
https://www.youtube.com/watch?v=WdPQhg0NaTM
tokugawa schreef: En wat doe je met het bloed? Afvegen?
Meestal ff afvegen inderdaad.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Kevski-Style »

@ Martin:

Het lost op en breekt af. Laat best nette lidtekens achter. Beter dan de meeste gehechte exemplaren die ik heb. Er is maar 1 nadeel: Gaten. je moet de huid aan elkaar kunnen trekken. hechtdraad is daar beter in. Scheuren en sneeën altijd met lijm doen. Ik zit voor de rest met kauwgom,lijm, plakband en schroeven aan elkaar. Ik ben nooit zo zuinig op mijn lichaam geweest.

@tokugawa: Uh ja, daar zat ik dus behoorlijk naast. Het is dus nog veel ouder!


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Martin Outdoors »

Kevski, ok duidelijk.
Michel doe is normaal Joh. Ik bepaal zelf wel wat ik een betrouwbare bron vind. Zo post ik nu eenmaal zoals jij jouw manier hebt. En ik heb wel genoeg gezegd daar over. 1 seconde lijm dus . Ik heb er nog geen ervaring mee , vreemd dat ik dit nog niet gezien heb, toch al wat verwondingen voorbij zien komen die opgelapt werden.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Kevski-Style »

@ Martin:

Het is overigens geheel pijnloos. Nu ben ik de slechtste persoon om dat aan te vragen, omdat ik weinig voel in de uiteinden van mijn armen en benen, maar dat terzijde. Het korstje lijm valt er vanzelf af. Niet gaan plukken eraan, dan kan hij weer open gaan. Of zoals bij mij: Mijn ene oor staat iets verder van mijn hoofd dan het andere nu, om dat ik zo nodig die lijmresten eraf moest pulken. Ach ja, lelijk was ik toch al >:D


Ovatione
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2016, 23:33

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Ovatione »

Ik heb precies hetzelfde gehad met mn duim. Alleen met het inolien van het heft...... even niet opgelet en naar voren over het lemmet gegleden. 2 weken met verband gelopen. Nu nergens last meer van. Ik heb vooral die gaasjes met zon folie gebruikt in het begin. Toen het een beetje dicht ging vervangen voor normale gaasjes en snelverband mooi aftapen met sporttape en dat volhouden totdat het dicht was. Gelukkig ziet jouw duim er ook goed uit. Geen zenuwpijn nu?


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Sukkel paracord blade handle

Bericht door Tim »

Nee, alleen nog na drinken....

Maar dat zit wat hoger ;-)

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie