Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Cobber »

Ben wat op zoek naar DE manier om de vliegeniers van het woud wat weg te houden..
Midges, knutjes etc...Inderdaad DEET veel gebruikt maar nu kwam dit langs.

Met veel interesse de Wilma's oil topics gelezen alhier en "Dettol" ingevoerd op de zoekmachine hier op het Forum maar daar kwam niks uit. Want om DETTOL gaat het..Dit zou een goed middel zijn om mosquitos op afstand te houden.

Anyway wat ik lees op de Forums in Australia is dat deze mix goed werkt...Zeer effectief en goedkoop zelf te maken.

500 ml DETTOL
500 ml BABYOIL
en een lepel tea tree oil

Heeft iemand hier ervaring mee...of misschien onze toch nog levende proefpersoon Jos die zich opoffert om alles uit te proberen.
Om zodoende ons van advies te voorzien!! Heb je dit smeersel wel eens geprobeerd??

Hoor het graag.....


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door MichelVH »

Weet wel dat Dettol ontsmetspul gadverredamme penetrant stinkt, dus zou moeten werken ;-)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Tim »

Cobber,

Ik heb zo'n mozzie proof overhemd gekocht. Werkt prima, steken ze niet door. Als het echt, echt moet, hoofdnetje.

Bedekken vind ik het beste werken. En eten na zonsondergang, maar voor donker. Is Ozzie was dat ons rust uurtje. De vliegen verdwenen dan en de muggen nog net niet wakker. Maar die regio ken jij wel.

Wilma stinkt als een beer, alsof je slecht gebarbeque't bent. Deet werkt goed, maar is troep. Die citrodiol werkt bij mij wel goed (NL), echter stinkt ook en tegen fanatieke muggen weet ik het niet.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door CommonZense »

Lijkt me een vrij onschuldig recept Cobber, het testen waard aankomende zomer. Misschien nog (serieus) een druppel lavendelolie bijmengen, goede ervaringen met lavendelolie tegen teken nl....
Zou tof zijn als het ergens effectief blijkt te zijn. Maar vrees ervoor, een mug weghouden van een zoogdier is als een vis weghouden van water.

Laat me hier thuis meestal gewoon steken. Sharing is caring, zolang er geen malaria voorkomt en het de suckers bij m'n gastjes weghoudt.
Dan heb ik het over het leven in een gemiddeld Belgisch dorp, NIET over een Schotse of Zweedse muzzy breeding ground natuurlijk. In dat geval DEET ik er toch alles aan... zeg ik zonder je recept te hebben getest.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Cobber

wellicht een foute periode in het jaar om iets tegen muggen enzo te testen...
Ik heb dat nog niet gebruikt of ervan gehoord.
bovendien heb ik een vraag bij het gebruik van dettol... zover ik weet met je dettol verdund gebruiken anders is er degelijke kans op irritatie van de huid. bovendien kun je er allergisch op reageren (uittesten dus)

ik kan me nog goed een voorval op een scoutingkamp herinneren waar een scout op een pas ontsmette hudo zijn kont aardig rood had na een grote behoefte achtergelaten te hebben. dat was het gevolg van iemand die de hudo ontsmet had maar het goedje, 'dettol dus' onverdund gebruikt had.

Tea tree oil heeft zover ik wee dezelfde werking als dettol, bacterie, schimmel en virus dodend. waarom dan deze twee samen gebruiken ?
wat wel weer voor tea tree oil spreekt is dat het ook schijnt te werken om insecten op afstand te houden !
Is het gebruik van tea tree oil dan niet op zich al genoeg tegen vliegende bijters ?

Tea tree oil heb ik wel getest en is me niet erg goed bevallen, het werkte niet beter dan citroenella is mijn ervaring.


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Jennekes »

Naast het bedekken van lichaamsdelen, heb ik voor de overgebleven plekjes en voor mijn onderbenen (tegen teken) maar één supermiddel. En dat is Smidge. Door dit spul ga je een stuk vriendelijker tegen die etterbakjes aankijken. Ook mijn nachtelijke gesprekken in het bos met de zoemende en stekende etterbakjes zijn een stuk vriendelijker geworden sinds ik Smidge gebruik. Een tijd lang was het niet verkrijgbaar in Nederland, maar nu is het via Amazon in de UK bestelbaar: https://www.amazon.co.uk/Smidge-Midge-I ... B00413715E


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Cobber »

Afdekken is de beste remedie weet ik ook uit ervaring en hoofdnetten ook veel opgehad alleen met eten een drama. En die dikke vliegen in Oz die overal zijn....die Crocodile Dundee had er schijnbaar geen last van Mate!
In de tropen hadden we overal veel lemongrass planten staan. Hielp ook een beetje. Of gewoon hoog op een veranda zitten..ze zitten het meest dicht bij de grond tot 2 meter daarna heb je er nog weinig last van .En veel omega...daar zat eucalyptus in. En rook ook nog lekker
Net gelezen dan de irritatie op de huid door de urine komt die ze uitscheiden..dat weetje wist ik nog niet..naast de bijten natuurlijk wat irritatie geeft. Cocoshusk branden helpt ook goed.

Ja dat met die Dettol op de wc..zelfde effect als bleekwater . Niet lekker.
De Dettol verdunnen is nodig..zo werd bij ons vroeger ook altijd wonden ontsmet thuis. Hielp goed.
Wat ik lees is dat olie helpt omdat ze daar op één of andere manier niet door kunnen steken...en Dettol goed werkt voor ontstekingsremmer en teatreeoil comfort/beetje vriendelijker voor de neus.
Is inderdaad verkeerde tijd van het jaar..maarja alvast beetje plannen voor komend jaar.
Wat betreft stinken maakt me het niet zo veel uit..na dagen in de bush heb je er zelf geen last meer van. Wel dat de olie overal aanplakt..dus dat zal ik dan echt moeten uitproberen.

Natuurlijk is er de illusie van een woud zonder al deze onvolkomenheden. En zonder overleven we het tot nu toe ook. Maar soms moet je het leven wat aangenamer maken. mijn hoofd wel eens twee keer zo dik gehad door dagen te zijn gestoken..pfff lange dagen dan haha
https://www.youtube.com/watch?v=hLWKv8CJCaQ

Hier een pagina met info en de comments waren leerzaam.
https://sandfly-mosquito-repellents.com ... -remedies/
Maar als je Dettol en babyoil zoekt op de WWW krijg je al veel info. Bier drinken met kerosine erin zou ook helpen. Daar zijn vast ook wel proefpersonen voor te vinden 8-)


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Dabberty »

Heb geen ervaringen met al die middelen, zelf wordt ik bar weinig lastig gevallen door ongedierte.
Heb ook geen enkele hangmat met een bug net.
Ik gok er op dat ze mij niet aantrekkelijk vinden omdat ik voor het slapen gaan (tijdens het hiken alleen) meestal wel een sigaartje rook..


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb smidge proberen te bestellen, maar de douane heeft het retour gestuurd. Het middel is hier niet toegelaten in die vorm.

En het is, net als permetrin, een insecticide. Op je huid zou ik dan sowieso niet adviseren. Laat staan op je gezicht.

De wilma olie werkte bij mij wel. Maar mn kleding ruikt er nog naar. Dat ik naar vuur ruik boeit mij ook niet zo, maar dit spul is erg sterk.

Waarom niet een klein 2seconden tentje op je kar? Kun je daarin eten als het te erg wordt.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Cobber »

Misschien eens een sigaartje proberen of een pijp..... 8-)
De Lady heeft zon mooi muskietenet tentje besteld in China die is onderweg...maarja verder de hele dagen buiten. Dus toch wat bescherming meenemen....als ik loop valt het over het algemeen mee..maarja soms ook weer niet.
Gebied waar ik nu heen wil is Scandinavie/Baltische Staten..veel bos, swamps en meren...dus walhallala voor dat vliegTUIG


Maurice

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Maurice »

Dennen teer mengen met Camelia olie :)
maar idd gaat wel in je kleren zitten


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Alder »

Jennekes schreef:Een tijd lang was het niet verkrijgbaar in Nederland, maar nu is het via Amazon in de UK bestelbaar: https://www.amazon.co.uk/Smidge-Midge-I ... B00413715E

Wij gebruiken Wilmas teer olie, maar mn vrouw kreeg uitslag in haar nek, ze had het idee dat het aan die olie lag. Ik zou toch graag eens smidge proberen. Is het jou wel gelukt via Amazon? Anders probeer ik het gewoon. Tim, je geld volledig teruggekregen?


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Tim »

Alder,

Ja, echter wel via Ebay. Ik heb wel smidge nu, maar dat heb ik gekocht tijdens een tripje in Ierland.

Ik zou het niet op je huid smeren, tenzij je van haar af wilt :-\

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Jennekes »

Tim schreef:Ik heb smidge proberen te bestellen, maar de douane heeft het retour gestuurd. Het middel is hier niet toegelaten in die vorm. En het is, net als permetrin, een insecticide. Op je huid zou ik dan sowieso niet adviseren. Laat staan op je gezicht.
Klopt niet helemaal wat je zegt. Het merk (niet het middel) heeft geen licentie voor Nederlandse verkoop. Ieder merk moet in Nederland apart een licentie aanvragen om in Nederland verkocht te mogen worden. Mijn bestelling bij Amazon verliep prima, Amazon is geen Nederlandse winkel maar ik zou niet weten of ze daarom wel of niet mij Smidge mogen verkopen.
De werkzame stof is saltidin, ook wel picaridin genoemd. Dit is geen insecticide. Insecticiden hebben oa het kenmerk insectendodend te zijn, saltidin werkt insectenwerend. Deet wordt in Nederland ontraden voor gebruik bij kinderen (50% Deet < 17 jaar en 20% Deet < 12 jaar), maar saltidin mag op de huid gesmeerd worden van een 6 maanden oude baby.
Overigens zijn er toegelaten merken op de Nederlandse markt die saltidin in hun producten verwerken. Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld mosquitno? https://www.mosquitno.nl/producten/cosmetica


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Musquito repellent....Midges, knutjes,,,,miezerige bzzzzzzz

Bericht door Cobber »

Kwam mijn eigen post van lang geleden weer tegen...
Anyway..vorig jaar tijd buiten geweest en het huismiddel geprobeerd.
Kon geen Dethol vinden in Noorwegen, al zal het er vast zijn.
Dus werd vanuit nederland naast nieuwe schoenen ook gelijk wat Dethol mee gestuurd..groot verpakking wel te verstaan..1 liter 8-)

Gedeeltelijk gemixed met Babieolie en wat TeaTree oil erbij.
Deed het voornamelijk op handen en onderarmen.
Prima middel..ze blijven in het begin lang weg terwijl je gewoon je ding kan doen.Mocht je na verloop van tijd toch gestoken worden dan kriebelt het niet zo. Dus dat laatste is bijzonder fijn.
Desinfecteerd en zorgt dat je de wonden niet gaat openkrabben. Door de warmte van lichaam en buitenlucht vervliegt het..dus moet je het weer opbrengen. maar vaak was twee keer per dag meer dan genoeg. En een keer als ik kamp op ginge zetten..dan zat je weer midden tussen de bomen en werd je met grote getale opgewacht...net een PopStar 8-)

Verder heb ik een zogenaamde MooseFlyAnorak aangehad...deze gaat over je hele hoofd en is ook een zegen. Want je word stapelgek van die beesten. Tshirt eronder is genoeg..ik had nog een blouse erbij aan maar das meer omdat mijn huid wat raar doet.
Anyway dit is gebaseerd om lange tijd in The Open....ook tijd handschoenen aangehad...maar ze gaan er dwars doorheen..Ze gaan op je knokkels zitten en PRIK.

Maar goed..we hebben het weer overleefd.


Plaats reactie