kruidenzalf

EHBO, thuis of in het veld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

kruidenzalf

Bericht door janvanloon »

Eerst had ik vanalles op olie gezet. Eerst kruiden plukken, drogen, verpulveren en hup op olie. ( amandel of koolzaad is het beste want olijf olie geeft een geurtje :p ). 3 weken rusten op een donkere plek van rond de 20 graden en dagelijks schudden. Afzeven en klaar. Dan een hoop verschillende soorten teer ( den, berk en fatwood ) zitten te maken bij een kampvuurtje ( geen foto's van gepakt en verbaasd hoeveel je moet wegfikken voor een kleine hoeveelheid teer ). Daarna alles zitten te verwerken. Bijna is alles klaar. Nu heb ik hiervan zalf gemaakt. ik smelt de bijenwas au bain marietje. eenmaal gesmolten gaat er zuivere amandelolie bij ( de was stolt terug dus nog even laten verwarmen ). Dan de kruidenolie erbij en het mengsel kan in potten. Ik persoonlijk heb graag een hardere zalf ( die smelt door de warmte van je lichaam en door de wrijving ) dus heb ik dit gebruikt: 50% bijenwas, 40% amandelolie en 10% kruiden olie. Ik heb dit allemaal in kleine blikjes gedaan zodat het handig is om mee te nemen. Ook zitten er twee katoenen zakjes bij om verse thee te maken ( of in een noodgeval een kruiden kompres ). 95% van deze kit is voor wonden, uitslag, brandwonden en andere huidproblemen :)
IMG_20170517_084219703_HDR.jpg
IMG_20170517_084219703_HDR.jpg (1.15 MiB) 5450 keer bekeken
IMG_20170517_084243214_HDR.jpg
IMG_20170517_084243214_HDR.jpg (1.17 MiB) 5450 keer bekeken


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: kruidenzalf

Bericht door oud deelnemer 4 »

Heel wat werk voor 'n beetje zalf maar wel een heel leerzaam en leuk projectje...


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: kruidenzalf

Bericht door J@siu »

indd, mooi project ... zeker in de wintermaanden (tijdens de lange avonduren) dank voor het delen 8-)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: kruidenzalf

Bericht door janvanloon »

Ik heb ook grotere potten gemaakt ;) voor thuis gebruik.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kruidenzalf

Bericht door Trailtraveller »

Ik mis eigenlijk smeerwortel nog.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: kruidenzalf

Bericht door Gobert »

Heb je ook wat tegen voorjaarsallergie? Ik nies en proest me een ongeluk als ik 's-morgens wakker wordt en ik heb met de balkondeur open geslapen of helemaal buiten geslapen.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: kruidenzalf

Bericht door Peterpnl »

Gobert schreef:Heb je ook wat tegen voorjaarsallergie? Ik nies en proest me een ongeluk als ik 's-morgens wakker wordt en ik heb met de balkondeur open geslapen of helemaal buiten geslapen.
Een maand lang, iedere dag een eetlepel honing eten. Liefst lokale honing uit de buurt waar je zelf woont. Heb ik recent gelezen op bushcraftUSA forum. Heb er zelf geen ervaring mee, maar het klinkt aannemelijk. Tis iedergeval lekker genoeg om te proberen :P


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: kruidenzalf

Bericht door janvanloon »

Van zalfjes tot nu toe niets gevonden. Het enige wat ik erover vind is dit:

Honing tegen hooikoorts
Algemeen geweten, bijen halen stuifmeel uit bloemen om hier honing mee te maken. Bijen verwerken in de honing een flinke dosis stuifmeel. Dit wil zeggen dat lokale honing, lokale pollen bevat, de allergenen die uw hooikoorts veroorzaken.
Bovendien heeft het stuifmeel dat verwerkt wordt in honing een geneeskrachtige werking.

Netels verminderen allergische reactie
Netels hebben een positief effect op je verdedigingsmechanisme.
Het vermindert de productie van chemische stoffen die worden aangemaakt bij een allergische reactie.
Als u de bladeren van de Brandnetel kookt kunnen ze gegeten worden als spinazie of als groente in de soep.
Het is ook mogelijk om thee te zetten.

Uien vol quercitine
De chemische stof quercitine is helpt om te beschermen tegen hooikoorts.
Quercitine blokkeert de allergische reactie tegenover pollen en vermindert de ontstekingsreacties. ajuin zit boordenvol quercitine.
Bovendien zijn uien nergens slecht voor en er zijn geen nadelen aan het eten van uien.
Dus waarom niet dagelijks een uitje bij de maaltijd? Het kan maar helpen.

Vermijd pollen met vaseline
Smeer een dun laagje vaseline op uw oogharen en in de neusgaten. Het vormt een soort beschermlaagje op de slijmvliezen.
De pollen gaan op de vaseline vastplakken en komen niet op de slijmvliezen terecht.
Op die manier gaan ze ook geen allergische reactie veroorzaken.

Geitenmelk: verhoogt je natuurlijke weerstand en verzacht de symptomen van hooikoorts

Drink koriander sap: doe enkele takjes koriander in een blender en meng dit met water.
Drink driemaal daags een glas van dit koriander sap

Met het drinken van minimaal 3 kopjes kamillethee per dag kunnen de symptomen van hooikoorts aanzienlijk verminderen.
Het inhaleren van kamilleolie zorgt er ook voor dat het niezen verminderd.

Kook in een pan water met enkele druppels eucalyptusolie en houd het hoofd boven de pan met een handdoek over het hoofd.
Dit kan de symptomen van hooikoorts verminderen en de verstopte neus vrijmaken.

Een studie wees uit dat bij hooikoorts-patiënten bij het eten van honing rechtstreeks van de imker bij jou uit de buurt,
waarin sporen van pollen zit, de symptomen drastisch waren verminderd.
​Honing is puur natuur en verhoogt de weerstand en heeft zo een gunstig effect op hooikoorts.

Kurkuma, dit sterke antioxidant werkt ontstekingsremmend en zo een allergische aanval in de kiem smoren.

Citroenen zitten boordevol vitamine C en geven uw weerstand een boost.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Ovatione
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2016, 23:33

Re: kruidenzalf

Bericht door Ovatione »

Wow heel gaaf! Ik weet jammergenoeg nog te weinig over helende kruiden en het zuiveren van hars. Ik ga mij daar toch maar eens in verdiepen.


Plaats reactie