Bush deo

EHBO, thuis of in het veld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bush deo

Bericht door Bill »

Na een dagje stevig wandelen met de rugzak op kruis ik een fietspad. Er passeren een paar fietsers. Ze ruiken opvallend naar zeep en wasmiddel. Ik vraag me af: ruik ik eigenlijk nog wel zo fris?

Als je geluk hebt kom je gagel en munt vlak bij elkaar tegen. Pluk er wat bladeren van en wrijf ze stuk tussen je handpalmen. Smeer dit op je armen, handen en hoofd. Een geweldige bush deodorant.

Bijkomend voordeel: insecten houden niet van de lucht van gagel en munt. Je zal dus minder last hebben van deze buggers.

Helaas komt gagel niet zo heel veel (meer) voor. Munt kun je op veel plekken tegenkomen.

Een alternatief zou kunnen zijn: grote weegbree. Dat ruikt totaal anders maar groeit op veel plekken. De smalle weegbree zou ik niet nemen want als je dat op je huid smeert dan krijg je een groenige teint.

Doe u voordeel ermee!


JohnVonSchutz
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 apr 2013, 10:00
Locatie: Mijdrecht

Re: Bush deo

Bericht door JohnVonSchutz »

Thx. Ik vroeg het me altijd al af of er zoiets was.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Bush deo

Bericht door Alder »

Bij een mooie plek waar ik graag heen ga om in de bush te zitten groeit het veel. Prima geur, en ook te drogen voor thee, mn vrouw vond het best lekker. Binnenkort maar weer eens wat bladeren halen.

Voor wie het niet weet te staan heb ik nog wel een handig hulpmiddel:
https://waarneming.nl/soort/maps/2634?f ... 2017-08-19
Als je een plot aanklikt kun je ook nog kiezen voor 'gebruik plotkaart', dan zie je best nauwkeurig waar het waargenomen is. Probeer maar eens.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Bush deo

Bericht door Dabberty »

Leuke info, thanks


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bush deo

Bericht door rude »

Gagel ken ik zelfs niet, even opzoeken.

Als zeep gebruik ik wel eens berkenblaadjes (bevatten saponine - vandaar het woord 'soap'), ze verspreiden evenwel geen geur zoals jouw deo dat doet, maar hebben wel hetzelfde nut als een echte zeep.


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bush deo

Bericht door Bill »

Dat ga ik eens proberen van die berkenblaadjes. Dank voor de toevoeging.


Plaats reactie