Teken alarm, ook dit jaar weer.

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Teken actief met warme weer.

De veel te hoge temperaturen voor de tijd van het jaar zorgen er ook voor dat teken actief worden. De komende dagen loopt de tekenactiviteitsverwachting van Tekenradar.nl op tot ‘Hoog’ en zelfs ‘Zeer hoog’in het zuidelijke deel van het land. Vergeet dus niet een tekencheck te doen na een bezoek aan het groen. Heb je een tekenbeet geef hem dan door via Tekenradar.nl.
https://www.tekenradar.nl/nieuws/actuee ... warme-weer


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Berichtdoor LoosAlarm
Ik las net dit bericht.

https://yoo.rs/redactie/blog/teken-drag ... 80210.html

Samengevat is ontdekt dat teken nu in zeldzame gevallen ook een dodelijkere ziekte dan Lyme bij zich kunnen dragen. Overdraagbaar en in 10% van de gevallen dodelijk voor mensen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Roely »

LOOS ALARM INDERDAAD!!!!

Het gaat hier over het powassan virus. Waar teken drager van kunnen zijn. Let wel het gaat over teken nu nog aan de andere kant van de wereld in noord Amerika, Canada en Oost Rusland.
Ik heb het net even opgezocht en men spreekt ergens over 75 menselijke besmettingen over de laatste 10 jaar.
Dit bericht valt dus een beetje onder stemming-/bangmakerij.

We moeten er voor waken op ons forum, om deze berichten in de juiste context te plaatsen.
Het is ook niet nu ontdekt maar in 1958, en er verschijnen al enkele jaren berichten daarover. Het enige verontrustende aan het verhaal, is dat in de loop der jaren meerdere tekensoorten drager zijn gaan worden van dit virus.

Aldus oude wilg, het is goed dat je dit plaatst in het kader van kennis is macht. Maar let wel op hoe en waar je dit plaatst. En laat je vooral niet mee slepen in de sensatie media.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door ger010 »

Loos alarm of niet gewoon checken zekerheid voor alles.
Kan iemand die de ziekte van Lyme heeft en dat is niet best.


Afbeelding
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Roely »



Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door ger010 »

Had ik gelezen Roely, bedoelde een bevriende fotografe.
Die heeft het er ook zwaar me is zelf arbeids ongeschikt geraakt.

Griezelige beesten man, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.


Afbeelding
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Waidmann »

Direct ook maar even de informatie erbij; de enige juiste manier om een teek te verwijderen is eruit trekken in richting van het lichaam. Daarnaast de standaard controle procedure in acht houden.

Bevestigd door o.a. RIVM en verschillende teken organisaties. Geen alcohol of groene zeep erop, ook niet draaien etc.

Het bekende bericht over de zogenaamde verpleegster komt altijd weer iets te vaak rond ;)


Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Ron NL-S »

Afbeelding
Er zijn tich verschillende tekenverwijder gereedschappen op de markt en gezien onze "vrij ruime" ervaring met teken hier, kan ik persoonlijk 1 manier van teken verwijderen aanbevelen. Da's de "sleutel" op bijgevoegd plaatje. Deze verwijdert de teek in z'n geheel, zelfs de nymfen zonder getrek, gedraai, gerommel en gedoe.
Over de teek heen leggen, aanschuiven en in een doorgaande beweging de teek eruit trekken. Makkelijk met een hand, niets blijft achter wat bij andere manieren nog wel 's wil gebeuren, geen risico van de teek leegdrukken, zoals met pincet o.i.d. en verkrijgbaar in metaal. De plastic variant wil graag breken omdat het uiteinde zo fragiel is.
Aan de sleutelbos hangen, dus altijd bij de hand. Werkt bij mens en dier snel en doeltreffend..

En nee, ben geen aandeelhouder... ;)

Zo een heb ik dus;
Afbeelding


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Ron NL-S schreef: Er zijn tich verschillende tekenverwijder gereedschappen op de markt en gezien onze "vrij ruime" ervaring met teken hier, kan ik persoonlijk 1 manier van teken verwijderen aanbevelen. Da's de "sleutel" op bijgevoegd plaatje. Deze verwijdert de teek in z'n geheel, zelfs de nymfen zonder getrek, gedraai, gerommel en gedoe.
Over de teek heen leggen, aanschuiven en in een doorgaande beweging de teek eruit trekken. Makkelijk met een hand, niets blijft achter wat bij andere manieren nog wel 's wil gebeuren, geen risico van de teek leegdrukken, zoals met pincet o.i.d. en verkrijgbaar in metaal. De plastic variant wil graag breken omdat het uiteinde zo fragiel is.
Aan de sleutelbos hangen, dus altijd bij de hand. Werkt bij mens en dier snel en doeltreffend..

En nee, ben geen aandeelhouder... ;)

Zo een heb ik dus;
Afbeelding
Een zeer waardevolle bijdrage @Ron NL-S
De tekensleutel lijkt mij de beste optie om een teek te verwijderen, als je zelf een teek hebt op een plaats waar je hem niet kan zien, zou je het met deze tekensleutel kunnen verwijderen.

Ook om teken op je hooft, hals, nekt en bovenlijf sterk te reduceren lijkt me deze pet een terdege oplossing:https://www.decathlon.nl/p/muggenwerend ... GROEN_KAKI
Graag zie ik een reactie van jullie hoe jullie deze muggenwerende jagerspet vinden, als je hem besteld en hebt uit getest heel graag een Review


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Roel »

Wij gebruiken altijd deze, bevalt heel goed.
lasso1.jpg
lasso1.jpg (3.67 KiB) 5300 keer bekeken


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Martin Outdoors »

Als je ze er maar er op tijd uit trekt ^-^ ik zat zaterdag helemaal onder die beesten,we zaten 5 minuten op een omgevallen boom en ik zag er genoeg rondkruipen op mijn blouse broek en handen. Ik zei tegen mijn zoon dat hij maar achter me moest gaan lopen tot we weer een pad tegenkwamen zodat hem het meeste teken beessies bespaard bleef.

Duss ze zijn er weer en ik denk met meer dan vorig jaar .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Ron NL-S »

Oude.Wilg schreef: Ook om teken op je hooft, hals, nekt en bovenlijf sterk te reduceren lijkt me deze pet een terdege oplossing:https://www.decathlon.nl/p/muggenwerend ... GROEN_KAKI
Graag zie ik een reactie van jullie hoe jullie deze muggenwerende jagerspet vinden, als je hem besteld en hebt uit getest heel graag een Review
Teken komen altijd van onderaf; hoog gras en laag struikgewas. Bosbessenstruikjes zijn hier kennelijk favoriet.
Zo gauw die krengen kontakt maken met een warmbloedig dier, o.a. wij dus, haken ze vast en kruipen ze omhoog naar plekken waar bloed makkelijk toegankelijk is; lies, kruis, oksels, achter de oren... allemaal favoriete plekjes. Maar ze kunnen zich ingraven op iedere andere plek. Dus goed checken!
Zo'n pet is goed tegen vliegens gespuis, maar t wordt al heel gauw benauwd onder dat gaas, zeker als je aktief bent.
Wat beter werkt is een antimuggen middel gebaseerd op berkenteer, zoals Wilma's Nordic summer. Een paar vegen op handen, neus, nek en randen van de oren en je bent redelijk gevrijwaard van vliegende bloedzuigers. Nadeel (vind mijn vrouw) is dat je na t douchen nog steeds naar houtvuur ruikt (stinkt).
En vermijdt zweten! Schijnen muggen onweerstaanbaar te vinden.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door rjvdsluis »

Beste Ron
Naar aanleiding van je reactie op Teken:
[quoteZo'n pet is goed tegen vliegens gespuis, maar t wordt al heel gauw benauwd onder dat gaas, zeker als je aktief bent.
Wat beter werkt is een antimuggen middel gebaseerd op berkenteer, zoals Wilma's Nordic summer. Een paar vegen op handen, neus, nek en randen van de oren en je bent redelijk gevrijwaard van vliegende bloedzuigers. Nadeel (vind mijn vrouw) is dat je na t douchen nog steeds naar houtvuur ruikt (stinkt).
En vermijdt zweten! Schijnen muggen onweerstaanbaar te vinden.
][/quote]

Hier uitstekende informatie over muggen.

https://www.youtube.com/watch?v=tBt2UjC5pdY&t=6s
5x 15 minuten over de malaria mug, ik denk ook alle muggen.

1. Muggen reagenen op zweet omdat daar bepaalde bacterieen in zitten die lijken op limburgse kaas.
2. In de lessen wordt vermeld: Limburgse kaas vallen werken preventief
3. Er zijn twee stoffen die echt werken
A. DEET
B. Een stofje die in eucalyptus olie zit. (zie film) Eucalyptol of cineole.
4. Dat stofje zit ook in listarine, sommigen doen dit in een spuitbusje.
5. Rond 1920 werd in o.a in Indonesie cajaputi olie gebruikt.
6. Let op bij de aanschaf hoe groot het percentage Eucalyptol er in zit ( Zie WIKIPEDIA)

NB. Deze tip heb ik al eerder op dit forum geplaatst maar ik kan mij voorstellen dat je dat niet zo snel kan vinden, in de enorme hoeveelheid informatie.

Ron van der Sluis sr


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Tim »

rjvdsluis schreef:B. Een stofje die in eucalyptus olie zit. (zie film) Eucalyptol of cineole.
Citrodiol volgens mij.

Zit in die careplus antimug. Stinkt ook, maar half niet zo erg als Wilma's. Dan ben je echt een gerookte paling.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Teken alarm, ook dit jaar weer.

Bericht door Oude.Wilg »

Jullie maken er een mooie topic van "Top" :D .
En er staan terdege dingen in waar we wat aan hebben.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie