Mondkapjes tegen Corona?

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Hooger »

Ik wordt een beetje heen en weer geslingerd tussen onze RIVM en ander logisch klinkende verhalen over het nut van mondkapjes. Hoe denken jullie hier over https://youtu.be/63d1PRth2JI Zeker als we strak weer beginnen te normaliseren ook iets om over na de denken als we elkaar weer treffen aan de ander kant van deze donkere tunnel.

Stay safe!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Dabberty »

Hier in Tsjechie zijn mondkapjes al iets van 2 weken verplicht, je mag de deur niet meer uit zonder enige mond bescherming.
Bandana, sjaal, diy masker, profi dingen, iedereen gebruikt ze.
Veel mensen maken ze ook en leggen dat bijvoorbeeld in het park neer, en melden dat op fb, dat als iemand geen masker heeft, of kan maken, kan met daar of daar wat halen.
Het is een hele sociale gebeurtenis geworden.
Na het gebruik 30m in 60c water of paar minuutjes koken, drogen, en ze zijn klaar voor het volgende gebruik.

Is het nuttig?
Ik denk van wel. Het is natuurlijk geen 100÷ bescherming, maar alle beetjes helpen.
Doordat iedereen het ook draagt zonder moeilijk te doen, denk ik dat daardoor, en door het vroegtijdig ingrijpen van de regering qua maatregelen, het aantal infecties en stijging hier erg laag is ivm andere landen zoals in NL waar het niet erg serieus wordt genomen en erg laat maatregelen zijn genomen.
Het is echt een kleine moeite om zo'n ding te dragen bij het naar buiten gaan.
Zelfs andere landen gebruiken Tsjechie als een voorbeeld van hoe het wel kan. Bijvoorbeeld de washinton post:
https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... ronavirus/
(In dit artikel staan ook allerlei onderzoeken die bewijzen dat maskers wel degelijk helpen bij de verspreiding)

En na het golf?
Ik denk dat de maskers de kast in gaan en men gewoon weer verder gaat met ge gewone leven.
En ik, ik ga al die diy maskertjes bewaren voor bij het hout bewerken :-)


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door rjvdsluis »

Hoi
Net op rtl
Citaat
Mondkapjes helpen niet en als je ze koopt blijven er te weinig over voor de intensive care.
Einde citaat.
Niezen in je mouw help wel en mondkapjes niet???
Opeens zijn er wel jonge kinderen die ziek kunnen worden.

Wat een domme manier van berichtgeving, zo geloof je niemand meer.
Hier een interview van een Koreaan:
Deze persoon beweert: DE WHO zegt dat mondkapjes niet werken omdat ze bang zijn dat mensen ze gaan hamsteren er dan voor professionals te weinig over blijven
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

NB als je goed kijkt op tv zie je dat sommige mensen de kapjes niet goed laten aansluiten op het gezicht

DUS
Alles wat druppels op damp kan tegenhouden kan de kans op besmetting voorkomen.Zelfs een driekante doek uit je verbanddoos, wel het dikkere type.

MAAR Er zijn microdruppels die lang blijven zweven, zie japanse docu
https://www.youtube.com/watch?v=l7_1DackmWI
Hier een onderzoek waarin aangetoont dat ze wel werken , ook eigen gemaakte kapjes:
rechts klikken geeft na opening een vertaling
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/

NB in de reportage wordt iets andes gezegd dan wat op de Site van RTL staat.

Ron sr


Dominicus
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 sep 2019, 15:27

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Dominicus »

Laatst op de radio een vraag gesprek geluisterd, en daar werd gemeld dat er in Nederland 17 miljoen experts zijn als het over een virus gaat.
Doe wat je denk wat je mag doen ,en blijf gezond

Dominicus


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door rjvdsluis »

Dominicus
Kan je toelichten wat je bedoelt te zeggen? Ik begrijp het niet.
Ron van der Sluis sr


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Roely »

Maskers zijn in deze een vals gevoel van veiligheid.
Echter het is een barrière, en dragen van een masker voorkomt natuurlijk 100% dat je aan je mond of neus komt.
Werkt het dan feitelijk echt niet.... Ja natuurlijk wel een ffp3 masker houdt zeker wel een virus tegen. Bij juist gebruik natuurlijk en in combinatie met bril haarnet en handschoenen. en daar voldoet bijna niemand aan. Ik heb er jaren mee gewerkt in het lab en les gekregen over het gebruik. Je zou namelijk een goedsluitend masker op een juiste manier kunnen dragen. Maar zodra je je huis in gaat zou je deze achter moeten laten bij de voordeur.
Vervolgens alle die niet de ffp3 codering hebben, werken niet efficiënt. Dus nogmaals het dragen ervan voorkomt dat je je mond en neus aanraakt, en het is een barrière tussen buitenlucht en mond. Maar stel iemand hoest in je gezicht, dan zou je de virus deeltjes er zo doorheen naar binnen zuigen als het geen ffp3 filter betreft.
Ook als je het zelf hebt.. En je hoest kan je masker een barrière zijn natuurlijk, maar er ontsnapt ook een deel langs je wang. Het scheelt altijd, maar mag geen naam hebben. Het rivm is er heel open en helder in. Zonder het juiste gebruik en ernaast geen bril haarnet en handschoenen is het echt een verwaarloosbare beschermingsmiddel. Het betreft hier een virus welke niet alleen door de lucht besmettelijk is. Simpel zat. Een mondkapje is een fijnstof filter, het virus is iets wat ook voor zoveel uur op alle oppervlakken aanwezig kan zijn. Dus alles wat je aanraakt met je handen tot waar je met je dikke kont in gaat zitten.
Dan het wassen.... Zodra een filter nat is geweest, mocht je het voorheen niet meer gebruiken.. In het ziekenhuis gooien ze die dingen in de autoclaaf als noodmaatregel.
Wassen is waarschijnlijk uit de boze.. Omdat hetzelfde als je katoenen 't shirt, bij elke wasbeurt bepaalde vezels verliest, en andere vezels uit gaan zetten. Je creeerd dus holtes tussen de vezels en het filter voldoet niet volledig meer. Wat je wel kunt doen is in een sterilisator, bv waar je baby flesjes en speentjes mee steriliseerd. Maar nogmaals de mondkapjes zijn nooit zo gemaakt voor her gebruik. Die zijn er wel, maar die bestaan uit een ander soort filter.. Je moet het zo zien alle beetjes helpen en in tijde van oorlog mag alles. Voorheen was dit allemaal uit den boze. Hetzelfde als dat je officieel niet zomaar een sticker op je veiligheids helm mag plakken.. Waar ik gewerkt heb werd je helm dan afgekeurd. Op de bouw plakt iedereeen er van alles op en schrijft erop met een edding.. Helpt het dan niet meer, jazeker wel echter voldoet het niet meer aan de gestelde eisen. Met die mondkapjes geld hetzelfde, in de tijden van luxe en overvloed was elke ander gebruik dan wegwerp uit den boze. Nu moet men roeien met de riemen die men heeft.
En durft men te experimenteren voor wat betreft hergebruik. We weten niet zeker of de maskers het ffp3 keurmerk nog waardig zijn. Dat moet onderzoek nog uit wijzen. Maar tot die tijd modderen we maar aan, baat het niet dan schaad het niet.

Dan de maatregelen en de voorlichting van het rivm. De maatregelen in den landen zijn noodmaatregelen om besmetting terug te brengen.. Gelijk aan het mondkapje is het een beperking, maar geen voorkoming. Je kunt dus daarin een keuze maken.. Stel het scheelt 1 %, bepaalde landen kunnen dan kiezen op die 100000 besmettingen scheelt dat dan toch 1000 man. Maar je moet wel eerlijk zijn dat de beperking van 1 % ook met toeval al Zou kunnen bestaan. Iedereen overweegt dus maar de voors en de tegens en doet het op zijn eigen manier... Daarom zo veel verschillen.
Het buitenlands commentaar op Nederland is dus grote onzin. Wij wegen de voors en tegens gewoon af gespiegeld aan onze maatschappij, dus op een andere manier dan een ander land.
Gelukkig hoeven we daar niet om te strijden of discussieren, geen enkel land heeft doormiddel van een lock down, quarantaine maatregel of culturele gebruik van mondkapjes de verspreiding van het virus kunnen voorkomen. Gewoon eerlijk zijn, kijk soms heeft men misschien het aantal besmettingen weten te beperken. Maar die cijfers zijn allemaal suggestie en vooronderstellingen, de daadwerkelijke cijfers moeten nog boven komen drijven. Het is wel duidelijk dat vele landen propageren met hun cijfers welke ze naar buiten brengen. Het is ook duidelijk dat ook dit virus gelijk aan elk ander virus muteerd. Dus over de landen heen zijn er lichte variaties van het virus, dus ook in de besmetting graad en veroorzaakte ziekte verschijnselen zit een wezenlijk verschil. Dit is geen geheim en staat gewoon in de media , men noemt het hier variaties bv Google het verschil tussen Wuhan en Italiaanse variatie.

Het rivm in Nederland is natuurlijk top expert, probleem is alleen dat ze geen open kaart spelen. Veel is natuurlijk op need to know basis. Dat is voer voor suggestie!
Maar de maatregelen in Nederland zijn wel overwogen en verantwoord gespiegeld aan onze situatie en cultuur.

Dominicus heeft gelijk, nu denkt elke Nederlander expert te zijn dus 17 miljoen mensen in Nederland heeft en wil er iets over zeggen in de wereld zijn dat er miljarden, allemaal experts zogenaamd. Soms lijkt het als je maar hard genoeg schreeuwt of social media overspoelt met jouw visie, dat je gelijk hebt. Maar laten we ons vooral focussen op het advies van het rivm. Deze mensen hebben er echt verstand van. En ikke natuurlijk ;D
Over Tsjechië weet ik niet veel., zal best dat de besmetting daar vooralsnog lager is. Maar dat heeft waarschijnlijk 0,0% te maken met mondkapjes. We weten intussen wel dat niet alle mensen verspreid over de wereld even gevoelig zijn voor bepaalde variaties van het virus.. Culturele verschillen en verschillen in erfelijkheid, blijken een grotere invloed te hebben dan de genomen maatregelen. Kort door de bocht zijn er ook landen die al eerder besmettingen hebben gekend met een soort corona virus, daar zijn dus mensen aanwezig die al bepaalde antistoffen hebben voor een deel van deze variatie. Dat beïnvloed natuurlijk de cijfers en verspreiding flink.

Anderzijds is het interessant om te weten dat men in de controle groep van bloed onderzoek ook zo'n 6 % positieve uitslagen kreeg. Dat waren dus bloedmonsters van voor de corona tijd.. Dit betekend dat de huidige testen nog steeds slechts een indicatie zijn en deeltjes van het virus aan kan tonen. Maar dat het niet waterdicht is. De test betreft niet de volledige virus codering. Dus hier in Nederland heeft men ook een positieve uitslag van mensen die dit covid 19 virus dus feitelijk helemaal niet hebben of hebben gehad. De testen zijn dus duidelijk een indicatie en geen bewijs.
De cijfers die je dus als overheid naar buiten brengt hebben dus niet zoveel waarde als welke wij daaraan hangen als bevolking. En men laat er eerst allerlei reken modellen erop los voordat men dit als overheid publiceerd. Deswegens mag je de cijfers tussen de verschillende landen eigenlijk niet naast elkaar houden. Een ander reken model geeft een andere uitslag. Als het ene land 1000 testen doet en een ander maar 100, zal het land met de 1000 testen een hogere uitslag hebben, maar het zegt dus bar weinig over het aantal daadwerkelijke besmettingen. We zien dit over Rusland bijvoorbeeld ook heel sterk gebeuren.

Dit verhaal is ook weer mijn waarheid en mijn visie, doe ermee wat je wil. Maar denk er eens over na.
Tot slot :
Social distance is het enige wat echt verschil maakt.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Roely »

Tot slot :
Social distance is het enige wat echt verschil maakt.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door rjvdsluis »

Roelie
Ik denk er over na.
Voorlopig slechts 1 reactie: Was het maar waar dat 17m mensen er ook over na denken.
Ron sr


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Dabberty »

Nah, ik denk dat de NL'se regering nog steeds veels te laat dit serieus heeft genomen.
Terwijl sommige andere landen al aan 'social distancing' deed, thuiswerken waar mogelijk, scholen dicht, etc, kwam Rutte aan met 'naja, laten we geen handjes schudden'.

In CZ waar de regering al heel vroeg ingreep voor de verandering, houd bijna iedereen zich aan de simpele regeltjes, en dat samen met dat het gewone klootjes volk die diy maskertjes draagt, heeft er voor gezorgt dat we maar hier rond de 73 bevestigde doden hebben, en dat het al een enige tijd blijft hangen rond de 200 infecties. Kan best wel iets meer zijn, maat geen honderden en duizenden dus.

Dat stukje waar je schrijft dat gewone maskertjes niet 100÷ effectief zijn, klopt, in m'n eerste reactie ook al geschreven, maar het zal echt wel een groot verschil uitmaken als iedereen Wel zo'n ding zou dragen in NL, en bij thuiskomst even dat maskertje zou koken of laten zitten in 60c water.
(Ik bedoel die diy maskertjes, niet die stof dingen van hornbach want die zijn er idd niet voor gemaakt).

Het is idd apart dat NL 17miljoen experts heeft, en desondanks blijven de getallen qua doden, ic patienten en geinfecteerden stijgen.

Doe er mee wat je wilt, succes in ieder geval en blijf gezond.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Roely »

@Dabberty. Ik hoop dat het zo blijft dat jullie daar er minder last van hebben, voor jou en je gezin
We zullen het zien, we moeten ook niet vergeten dat in Tsjechië een aantal weken later pas de eerste besmetting plaats gevonden heeft. En vandaag staat de teller boven de 4591 bevestigde besmettingen in Tsjechië . Toch (volgens who)
Plus dus de correctie van hoeveel testen gedaan zijn en beschikbaar zijn bij jullie. Want die cijfers zijn zoals gezegd een indicatie

N. B. De bevolkingsdichtheid is in Tsjechië ruim drie keer zo laag dan in Nederland, dat wil ook wel helpen hoop ik voor jullie ( 135 tegen 421 personen per vierkante km)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Tim »

Dabberty,

Mijn indruk, na een paar keer bij jou rondgedwaald te hebben, is dat de social distancing in Tsjechië sowieso al hoger is dan in NL. En in het zuiden van NL is de uitbraak gevoed door een sociaal event. Carnaval was op precies het juiste moment.

Getallen roepen is altijd onzin als je niet de context erbij hebt. Hier wat excel terreur van mijn kant. Bron is de WHO, cijfers van vandaag.
- NL 968 besmettingen per miljoen inwoners
- CZ 420 besmettingen per miljoen inwoners

Je zou nu kunnen zeggen dat Tsjechië de helft minder gevallen heeft. Maarrrrr, jullie zitten daar met krap 4x minder mensen per km2, dus met al die sjaaltjes is het in Tsjechië dus bijna 2x zo erg!

Dit is natuurlijk ook een onzin argument, maar het geeft maar aan wat getallen zeggen en hoe al die experts én riool journalisten het vertellen. Je ziet dat in zowel NL als CZ de curves van de besmettingen tegelijk afvlakt. Dat is belangrijk, dat het niet gaat pieken.

Het virus gaat niet weg, het is een griepgolf die voorbij moet. Maar wel een hele vervelende met soms stevige gevolgen.

Tim

PS: Ik draag geen mondkapje. Heeft mijn inziens alleen een beperkend effect als je ziek bent en dan hoor je al thuis te blijven. Ik heb deels dezelfde achtergrond als Roely en weet dat het niet werkt als je het niet goed doet. Het worden eerder een doucheputjes van alles wat je erop spuugt.

PS2: In water leggen helpt sowieso niet. Sterker nog, alles heeft water nodig om te overleven, dat wordt een goor poeltje.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door rjvdsluis »

TIm
Wat betreft de landenvergelijking ben ik het volledig met je eens.
Voorbeeld:
Suriname als land vergelijken met wat voor ander land. Aantal inwoners evenveel als Den Haag.
Amerika vergelijken met Nederland. Amerika 550 miljoen Nederland 17.
Statistiek en voorspellen van de toekomst is altijd lastig, vooral als je rekening moet houden met veel verschillende invloeden op het eindresultaat.
Uit en met dezelfde gegevens kan je verschillende conclusies trekken , afhankelijk van je eigen wereldbeeld (NLP)
Zelfs met wetenschappelijke onderzoeken is het lastig om de juiste conclusies te trekken. Vooral als men gaat weken met associaties en risicofractoren. Vaak geeft dit niet de directe oorzaak aan.
Voorbeeld in de media:
1. Mensen met obesitas, diabetes en hartproblemen overlijden meestal.
Dit zou eigenlijk moeten zijn:
Het immuunsysteem kan de onvermijdelijke infectie niet aan.
De vraag zou eigenlijk moeten zijn : Waarom kan het immuunsysteem de infectie bij sommige mensen wel aan en bij andere niet? Sommige geven als antwoord dat bij jongere het immuunsysteem beter kan werken. (hypothese) Anderen zeggen dat het virus muteert (Hypothese). Weer anderen zeggen beiden.
Aan ouder worden kan ik niets doen, ook mutaties kan ik niet verhinderen. Wat ik wel kan doen is proberen de besmettingskans verminderen. Ook de mate van besmetting beperken, zodat het lichaam misschien de kans krijgt het virus op te ruimen. Als men beweert dat het virus nog jaren bij ons zal blijven, wat ik zeer aannemelijk vind, zal sociale isolatie kunnen werken, tot iedereen weer vrij rond kan lopen, dan komt er weer een golf van besmetting. Als dan een vaccin is ontwikkelt dan zou dat leuk zijn.
Wat je wel kan doen is:
1. De mate van besmetting voorkomen , op wat voor manier dan ook. In de hoop dat bij een lage besmetting het immuunsyteem virussen kan opruimen.
2. Maatregelen nemen om het immuunsysteem te bevorderen, vooral het aangeboren immuunsysteem.
Er zijn genoeg aanwijzingen dat leefstijl en gezonde voeding daar een belangrijke invloed op hebben.
Ook 1x per week vasten verbetert het immuunsysteem.
Een paleo-voedingspatroon doet dat ook.
Een sauna bevordert ook het immuunsysteem (o.a monocyten toename)

Verder heb ik onlangs vernomen dat bepaalde medicijnen de longen gevoeliger maken voor de opname van het virus in de longen. Dit zijn dan de medicijnen die vooral gebruikt worden tegen hoge bloedduk.

NB wat betreft de mondkapjes: Als ik zo diverse reportages zie, ligt het niet aan de mondkapjes maar aan de manier waarop ze gebruikt worden. Zo deskundig zijn de veel mensen kennelijk niet.

Ron van de Sluis sr


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Dabberty »

Tim, Roely, CZ is idd een stukje groter dan NL, en heeft idd minder mensen dan NL, iets van 11.5 miljoen oid.
Maar dat betekend niet dat men meer ruimtelijk leeft zoals in jouw km per persoon vergelijking :-)
Realiteit is dat men nog steeds in dorpen en steden bij elkaar woont, net als in NL.
Alleen de bossen en mid gebergtes zijn uitgestrekter.

Succes er mee, hopelijk wordt alles weer kalm en open weer.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door rjvdsluis »

Dabbertje

Dat doet me denken aan een aantal jaren geleden dat een meisje in dorp X in Brabant op 6 jarige leeftijd nog nooit een flatgebouw had gezien. En in hetzelfde gebied een landbouwer aan mij vroeg of dat wat op het journaal kwam wel echt is gebeurt. Het lijkt er op dat aantallen niet zo belangrijk zijn maar de ontmoetingskans. Een soort van natuurlijke selectie. Er zijn te veel mensen.......... Geisoleerde groepen zijn natuurlijk niet besmet, zoals lang geleden de Noord Amerikaanse indianen, die na introductie van de griep massaal stierven.
Ron sr


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mondkapjes tegen Corona?

Bericht door Dabberty »

Je gaat toch niet in die conspiracy/complot theorieenn geloven he, dat dit een chinees complot is om de europese en amrikaanse markt plat te leggen, alles goedkoop opkopen en dan de wereld domineren.. of die van dat dit een bevolkings dunning is precies volgens het plan van bill gates die als je 23 generaties terug gaat, die figuur een zus had die 10generaties naar beneden een rockefeller was.
Man man man, wat een hoop crap gaat er rond zeg.


Plaats reactie