Last Aid kit

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re:Last Aid kit

Bericht door hvm »

[quote="JIM"]
-Ibuprofen (pijn/NSAID)
-Imodium (diarree)
-Diphenhydramine (allergie)
-Zantac (maagpijn)

Noem maar iets op wat ik hiermee niet kan behandelen.. ;D
[/quote]

Ik mis antibiotica, volgens mij toch een belangrijk medicament bij ernstiger infecties, of vergis ik me?


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re:Last Aid kit

Bericht door stekker »

[quote="hvm"]
Ik mis antibiotica, volgens mij toch een belangrijk medicament bij ernstiger infecties, of vergis ik me?
[/quote]
Dit zul je waarschijnlijk niet zomaar zonder gegronde reden en consult kunnen halen,hetzij bij de drogist,hetzij bij de dokter/apotheek.

Gr. Theo


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
JIM
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2010, 19:25
Locatie: Noord-Brabant

Re:Last Aid kit

Bericht door JIM »

Bovendien zijn er zoveel verschillende ziektekiemen die alleen maar reageren op bepaalde soorten antibiotica, dat het ondoenlijk is om alle soorten mee te slepen, in voldoende hoeveelheden voor een volledige kuur. Laat staan wat je allemaal kunt bereiken door ondeskundig gebruik! Je hebt zo iemands nierfunctie naar de knoppen geholpen. Om over de wereldwijde resistentie nog maar niet gesproken...

Verder zijn ze duur, receptplichtig, moeten soms gekoeld bewaard worden en hebben een korte bewaartijd. Sommige antibiotica worden zelfs giftig nadat ze verlopen zijn.

Met goede wondzorg bereik je veel meer dan met antibiotica! Vergeet niet dat je lichaam ook een eigen afweersysteem heeft..
Laatst gewijzigd door JIM op 22 feb 2011, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.


When in danger or in doubt, run in circles scream and shout!
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re:Last Aid kit

Bericht door hvm »

Doet Dennis er onverstandig aan om amoxicilline mee te nemen? Waar is het wel/niet goed voor?


Gebruikersavatar
JIM
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2010, 19:25
Locatie: Noord-Brabant

Re:Last Aid kit

Bericht door JIM »

[quote="hvm"]
Doet Dennis er onverstandig aan om amoxicilline mee te nemen? Waar is het wel/niet goed voor?
[/quote]

Ach, dat is natuurlijk een keus die iedereen voor zichzelf maakt, maar het is wel zo dat er veel meer mensen met een allergie voor de penicilline-familie (waar amoxicilline onder valt) rondlopen dan een andere antibioticagroep.

Amoxicilline is een breedspectrum antibiotica dus het zal wel de meeste ziektekiemen doden die je in het bos tegenkomt, maar ook een antibiotica waar al veel bacterien resistent tegen zijn in vergelijking met bijvoorbeeld cefuroxim of Azitromycine


When in danger or in doubt, run in circles scream and shout!
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re:Last Aid kit

Bericht door stekker »

[quote="JIM"]
Ach, dat is natuurlijk een keus die iedereen voor zichzelf maakt, maar het is wel zo dat er veel meer mensen met een allergie voor de penicilline-familie (waar amoxicilline onder valt) rondlopen dan een andere antibioticagroep.

Amoxicilline is een breedspectrum antibiotica dus het zal wel de meeste ziektekiemen doden die je in het bos tegenkomt, maar ook een antibiotica waar al veel bacterien resistent tegen zijn in vergelijking met bijvoorbeeld cefuroxim of Azitromycine
[/quote]
Mijn vraag volgt op mijn opmerking:HOE kom je er aan??

Gr. Theo


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:Last Aid kit

Bericht door Viking »

[quote="stekker"]
Mijn vraag volgt op mijn opmerking:HOE kom je er aan??

Gr. Theo
[/quote] Ik weet dat je het in zuid europa zo bij de drogist/apotheek kan kopen.

En veder zal je er hier ook vast aan kunnen komen, net zoals b.v. Annabolen ;-)


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re:Last Aid kit

Bericht door jenniskens »

[quote="JIM"]
Ach, dat is natuurlijk een keus die iedereen voor zichzelf maakt, maar het is wel zo dat er veel meer mensen met een allergie voor de penicilline-familie (waar amoxicilline onder valt) rondlopen dan een andere antibioticagroep.

Amoxicilline is een breedspectrum antibiotica dus het zal wel de meeste ziektekiemen doden die je in het bos tegenkomt, maar ook een antibiotica waar al veel bacterien resistent tegen zijn in vergelijking met bijvoorbeeld cefuroxim of Azitromycine
[/quote]

Maar heb je het echt nodig als je een week weg gaat?
Al wordt je ernstig ziek volgens mij kan je hier in europa altijd wel binnen een dag bij een dokter komen.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re:Last Aid kit

Bericht door hvm »

Ik weet niet welke periode Marc in gedachten heeft, een week, maand, of langer. Hij zal vast wel van zich laten horen  :-)


OVERLEVEN
Berichten: 831
Lid geworden op: 29 dec 2009, 21:25
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re:Last Aid kit

Bericht door OVERLEVEN »

[quote="stekker"]
Mijn vraag volgt op mijn opmerking:HOE kom je er aan??

Gr. Theo
[/quote]

Waar een wil is , is een weg Theo.
In mijn normale EHBO kit die ik nu mee heb naar Finland heb ik dit niet bij me, het ging over een last aid kit en dat zie ik als een totaal uitgeklede kit.
Als ik op een dag afstand van een ziekenhuis zit dan moet je niet zelf beginnen met AB.


Dennis van Dokkum
Survival school O.V.E.R.L.E.V.E.N.
www.survivalschool.nl
+31-(0)6-23251535
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Last Aid kit

Bericht door obiwanjacobi »

Tja, je kan natuurlijk proberen om een heel ziekenhuis mee te nemen, maar mijn vraag was eigenlijk bedoeld in de zin van de bare essentials. Heb je een sneetje, dan pak je je bandana en klaar. Dus een hoog nivo van improvisatie ging ik wel van uit.

Hoe lang je weg blijft, tja, je kan in een dagje in de bergen ook je been breken, dus dat maakt niet veel verschil. Het enige verschil is misschien: hoe langer je weg blijft, hoe verder je van huis (bewoonde wereld) bent...?

Anti-biotica zie ik geen heil in. Als het zo erg wordt dat je anti-biotica nodig hebt, moet je gewoon terug/weg (ook heb je een trip van een maand gepland). Driehoekige doek? Kan je denk ik net zo goed thuis laten als je al een bandana hebt. Snap je een beetje waar ik naar zoek?

Ik zoek naar de spullen die je leven kunnen redden als je midden in de bush (zeg 1 a 2 dagen v/d bewoonde wereld) er iets vervelends met je gebeurt.

De volgende vraag is natuurlijk: welke ehbo-skills moet je hebben als je van de gebaande paden af gaat...?

Leuke discussie, please continue ;D
Laatst gewijzigd door obiwanjacobi op 24 feb 2011, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
JIM
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2010, 19:25
Locatie: Noord-Brabant

Re:Last Aid kit

Bericht door JIM »

Een driekante doek is een stukje groter dan een bandanna, dus is veelzijdiger.


Aan antibiotica moet je zelf eigenlijk niet willen beginnen. Keer om en ga naar de huisarts..


When in danger or in doubt, run in circles scream and shout!
Gebruikersavatar
JIM
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2010, 19:25
Locatie: Noord-Brabant

Re:Last Aid kit

Bericht door JIM »

Dingen die je moet weten over bushcraft-ehbo:


- wat kan ik zelf behandelen, waarvoor moet ik mijn reis afbreken?
- wat voor allergieen, ziektes en medicatiegebruik hebben mijn reisgenoten?
- wat zijn de gezondheidrisico's van het weer waarin ik ga wandelen?
- hoe komen we weg als het mis gaat?


Je moet ook zeker weten:

- hoe stop ik bloedingen en basis wondzorg
- hoe behandel ik blaren, verstuikingen en fracturen?
- herkennen en behandelen uitdroging, oververhitting en onderkoeling
- hoe gebruik ik de medicatie de in de EHBO set zit?


When in danger or in doubt, run in circles scream and shout!
Gobifriend
Berichten: 381
Lid geworden op: 20 jan 2011, 13:44
Locatie: Sint-Niklaas

Re:Last Aid kit

Bericht door Gobifriend »

Sinds vader en moeder beide verpleger zijn heb ik wel een deel meegekregen over jezelf verzorgen maar één vraag heb ik me altijd gesteld NL wat doe je als je een metertje of 5  naar beneden stuiterd en je houd er een een open been breuk aan over. Buiten pijnbestrijding hoe voorkom je een infectie op je been merg want dit is erger dan de breuk zelf.

Ben benieuwd


Life's challenges are not supposed to paralyze you, they're supposed to help you discover who you are.
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Last Aid kit

Bericht door rescue »

[quote="Gobifriend"]
Buiten pijnbestrijding hoe voorkom je een infectie op je been merg want dit is erger dan de breuk zelf.
[/quote]

Niet..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Plaats reactie