Wonden verzorgen

EHBO, thuis of in het veld
Ron

Re: Wonden verzorgen

Bericht door Ron »

Bedankt voor de tips, Rescue!!

Heb je wellicht nog tips voor iemand, wiens huid niet goed reageert op dat klevende verband??

Ik heb herhaaldelijk mogen meemaken dat een pootje o.i.d. bij mij werd ingetaped, de huid(structuur) werd hierdoor ernstig verzwakt/doorweekt en werd naderhand mee losgetrokken bij het verwijderen van de tape/verband (en heb de lidtekend om het te bewijzen).


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Wonden verzorgen

Bericht door rescue »

Dit materiaal hecht alleen op zich zelf, en niet op de huid.. Er komt ook geen lijmlaag aan te pas..

Dit is dus geen tape.. en daarmee dus echt anders dan duck-tape, sporttapes of vergelijkbare zaken.,.

Ik zal wel een rolletje mee nemen naar de wandeling..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Wonden verzorgen

Bericht door willem zuyderduyn »

Leerzame topic!!

1) Als ik het goed begrijp is Coflex dus een alternatief voor een ideaalzwachtel met het verschil dat hij kleeft.
Dus voor drukverband bij ernstige bloedingen (snelverband+watten+zwachtel) en bij kneuzingen (watten+zwachtel).

2) Ik kan duizend handige dingen bedenken met ducktape, en ik heb inderdaad een rol in mijn EHBO-kist zitten. Maar heb je specifieke dingen die je ermee doet, of is het gewoon voor alles waar de normale middelen ophouden nuttig te zijn?
Laatst gewijzigd door willem zuyderduyn op 21 apr 2011, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Wonden verzorgen

Bericht door b2b »

nobafix, that´s it.

Overigens Ron, ik heb vroeger wel honderden patiënten ingetaped, nauwelijks huidbeschadigingen gehad, goede huidverzorging en goede tape gebruikt soms underlayer van dunne laag nobafix gebruikt.
Tapen moet je leren en tape wat niet de bewegingsassen volgt gaat altijd teveel frictie geven met huidbeschadigingen of het afsnoeren met stuwing.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Ajira
Berichten: 284
Lid geworden op: 11 apr 2011, 10:09
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Wonden verzorgen

Bericht door Ajira »

Dat coflex.. is dat net zo iets als AMK "quickclot " (http://www.adventuremedicalkits.com/products.php?catname=QUIKCLOT&cat=11) ? Dat spul werkt namelijk super bij wonden.


Ron

Re: Wonden verzorgen

Bericht door Ron »

Dank je nogmaals, rescue!

@ Cees; die tape hebben ze in het ziekenhuis aangebracht n.a.v. o.a. gescheurde enkelbanden.
Toen ze de tape er af haalden, bleek de huid op sommige, willekeurige plekken zo zacht te zijn dat deze scheurde. Leek wel alsof die plekken dagen in water geweekt waren.


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Wonden verzorgen

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="rescue"]

Kleine wondjes verzorgen is zeker belangrijk.. een voorkomen ontsteking voorkomt tevens dat je geplande tocht niet hoeft af te breken..

[/quote]

???

Wat noem jij kleine wondjes dan? Ik stop kleine wondjes (aan mijn vingers) altijd even in mijn mond!

Ik doe normaal nooit iets aan kleine wondjes (ik bedoel: splinter eruit/geschaafd, gekrast/klein sneetje etc), dat doe ik al heel mijn hele leven (niet). ;D


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
JIM
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2010, 19:25
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wonden verzorgen

Bericht door JIM »

[quote="obiwanjacobi"]
???

Wat noem jij kleine wondjes dan? Ik stop kleine wondjes (aan mijn vingers) altijd even in mijn mond!

Ik doe normaal nooit iets aan kleine wondjes (ik bedoel: splinter eruit/geschaafd, gekrast/klein sneetje etc), dat doe ik al heel mijn hele leven (niet). ;D
[/quote]

Prima in het alledaagse leven, niet zo slim als je in een overlevingssituatie zit waar je geen ziekenhuis, arts, antibiotica in de buurt hebt.


When in danger or in doubt, run in circles scream and shout!
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Wonden verzorgen

Bericht door born2roam »

MMmmmmm snap Marc wel: what doesn't kill you makes you stronger en velen van ons leven te steriel en hebben dus te weinig weerstand. Survival situatie of niet.... ziekenhuizen zijn brandhaarden van bacterien, virussen e.d.

Tuurlijk kan een klein wondje gaan infecteren, tropen of niet, maar beetje 'logische ehbo toepassen' goes a long way... (wond schoonmaken en houden)

Ga Peter hier zondag eens lekker over lastig vallen  ;D

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Wonden verzorgen

Bericht door rescue »

[quote="obiwanjacobi"]
???

Wat noem jij kleine wondjes dan? Ik stop kleine wondjes (aan mijn vingers) altijd even in mijn mond!

Ik doe normaal nooit iets aan kleine wondjes (ik bedoel: splinter eruit/geschaafd, gekrast/klein sneetje etc), dat doe ik al heel mijn hele leven (niet). ;D
[/quote]

Hmm, kleine wondjes zijn die wondjes waar je niet zomaar voor naar de huisarts gaat... 
Heel veel is gezond verstand..  en echter ook afhankelijk in welke omgeving je werkt, speelt, of bushcraft...

In het normale leven is een verwaarloosd wondje, vrij simpel weer rechtgebreid..  echter in sommige situaties kan een klein wondje net even verkeerd uitkomen..    De tropen is een bekend voorbeeld., maar ook moeras gebieden, of agrarische gebieden,.

Kijk niet voor elk splinterje hoef je complete behandeling in te richten.. en niet elke brandwondje hoeft met Waterjel behandeld worden..  Dus een beetje gezond verstand is wel nodig.. 

Een wond beoordelen is niet echt moeilijk.. maar dat leer je niet, door dat ik iets hier op het forum schrijf...


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Wonden verzorgen

Bericht door Matis »

Ik doe het dus helemaal fout  :-X

Ik doe het altijd schoon maken met water, soms ontsmetten, pleister erop en klaar is Matis  ;D Maar als dit fout is... Wat kan er dan gebeuren als je het zo doet?
Mischien maar eens een keer tijdens een wandeling wat dingen vragen, kan nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel dingen leren  :-)


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Wonden verzorgen

Bericht door rescue »

[quote="Ajira"]
Dat coflex.. is dat net zo iets als AMK "quickclot " (http://www.adventuremedicalkits.com/products.php?catname=QUIKCLOT&cat=11) ? Dat spul werkt namelijk super bij wonden.
[/quote]

Nee dat lijkt er zelfs niet op..  Quickclot is een iets wat de bloedstolling stimuleerd..  er zijn daar veel meer producten voor...

Google : eens op hemostatic dressings. en dan vind je er nog meer....  Nut en noodzaak moet je even goed over nadenken..  of zondag even met mij bespreken.. lol


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Wonden verzorgen

Bericht door rescue »

[quote="Matis"]
Ik doe het dus helemaal fout  :-X

Ik doe het altijd schoon maken met water, soms ontsmetten, pleister erop en klaar is Matis  ;D Maar als dit fout is... Wat kan er dan gebeuren als je het zo doet?
Mischien maar eens een keer tijdens een wandeling wat dingen vragen, kan nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel dingen leren  :-)
[/quote]

nee hoor, is niet fout.. en kan effectiever en slimmer, relatief eenvoudiger als je de goede spullen meeneemt tijdens je tocht.. 


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Vrijbuitert

Re: Wonden verzorgen

Bericht door Vrijbuitert »

Nooit echt een dermate grote wond gehad dat ik er iets aan moest doen.

Mijn meisje wel een keer een enorme wond onder op haar voet (onder water in Veluwe meer op iets getrapt). Eerst het vuil even uit de wond laten bloeden en toen bij gebrek aan de crème versie maar gewone Echinaforce op de wond gedaan en de voet verbonden.

Tot mijn grote verbazing was de wond binnen een week genezen, iets wat overigens niet door de Echinaforce gebeurt kan zijn!

Een beetje afhankelijk van de situatie probeer ik een wond meestal zo min mogelijk te behandelen. Meestal los ik het op door een pleister te plakken, of als de wond groter is, te verbinden. Reden dat ik meestal geen jodium of iets gebruik is dat het lichaam dan meer weerstand op kan bouwen...


Gebruikersavatar
Cat
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2011, 13:43

Re: Wonden verzorgen

Bericht door Cat »

Ik weet niet of het hier past, maar het leek me een goed plekje aangezien het over niet al te grote open wondjes gaat..

Over het algemeen ben ik van het combineren van middeltjes op een verstandige manier, en voor kleine en middelgrote open wondjes gebruik ik naast een heleboel van het bovengenoemde ook wel Weleda calendula wond spray. Het is een makkelijk klein flesje, en er zit alcohol door, maar de calendula doet echt wonderen. Wondjes genezen er snel en goed van, dus als je kleine sneetjes in je hand of zoiets hebt en een of twee keer per dag na het schoonmaken wat spray op doet zijn ze in no time weer netjes dichtgegroeid.
Veel spul dat desinfecteert is ook agressief tegen je eigen weefsel, en vooral bij wondjes op je handen is het fijn als ze snel weer dichtgroeien. Het is geloof ik een antroposofisch middel, dat is overigens niet te verwarren met homeopathische middelen!

Hopelijk is dit een beetje van nut.

Oja, het prikt wel een beetje :P


Plaats reactie