Leermoment: in de pink gesneden

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Een pan's hobby kok »

Toen ik nog sjag rookte dee ik eer een vloe papiertje op maar dat heb ik nu niet meer bij de hand.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door rescue »

[quote="Grizzly"]
kan het even niet zo snel vinden dus ben ook niet 100% zeker maar..........
maar hoe zat dat ook alweer met die fijn gemalen ibruprofen?
[/quote]

Even wat opgezocht, ibuprofen gemalen in een wond smeren, heeft nauwelijks effect..
NSAIDs en Acetylsalicylzuur (asperine,) en de wilgenbastextract zijn over het algemeen bloedverdunnend, dus hebben geen bijzondere bloedstelpende werking..

Wilgenbastextract, is de voorloper van asperine, en in een papjes vorm, word het wel gebruikt om pijnstilling op de huid, 


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
oud deelnemer 2

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door oud deelnemer 2 »

thnx  ;-)


Gebruikersavatar
Ajira
Berichten: 284
Lid geworden op: 11 apr 2011, 10:09
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Ajira »

Vergeten we het Herderstasje niet ? Dat is al eeuwen een EHBO middel voor bloedende wonden. Heermoes werkt ook bloedstelpend overigens.
Laatst gewijzigd door Ajira op 14 jun 2011, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Anneke »

[quote="Ajira"]
Vergeten we het Herderstasje niet ? Dat is al eeuwen een EHBO middel voor bloedende wonden. Heermoes werkt ook bloedstelpend overigens.
[/quote]

Hoe pas je deze dan het best toe?


Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door born2roam »

Ben blij dat gemalen koffie dus niet in de ehbo set hoeft, zie Jan met zijn 'precious' al hele aparte dingen uithalen  #025#

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
Ajira
Berichten: 284
Lid geworden op: 11 apr 2011, 10:09
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Ajira »

[quote="Anneke"]
Hoe pas je deze dan het best toe?
[/quote]

Je kookt ongeveer een kopje water, en gooit daar ongeveer een eetlepel snippers in (gewoon de takjes en vruchtjes versnipperen met een mes). Dat laatje een tijdje trekken tot het water afgekoelt is. dan haal je de snippertjes er weer uit, en de vloeistof die achterblijft kun je op de open wond gieten of er een reepje stof nat mee maken en dat op de wond drukken. Als alternatief kun je de snippertjes ook in een lapje stof wikkelen, en ze even kort in lauw water dompelen en dan het wikkeltje met snippers op de wond binden, zodat de sappen in de wond trekken. Voor heermoes geld hetzelfde, even een afkookseltje van trekken en daarmee de wond behandelen.

Herderstasje bevat grote hoeveelheden acetylcholine, tyramine en choline; waardoor je lichaam kalmeert en je dus minder bloed verliest. Daarnaast bevat het ook Looistoffen die bloedstelpend zijn, flavonoiden die een verstevigende werking op je bloedvaten hebben en redelijk wat kalium dat een diuretische werking heeft. In de volksmond: wat een laxeermiddel voor de poepert doet, dat doet een diureticum voor je plasje. Het effect is dat je bloed harder wordt gezuivert, wat de kans op infecties verkleint.  Heermoes bevat veel mineralen, flavoiden en looistoffen.
Laatst gewijzigd door Ajira op 15 jun 2011, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Jan

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Jan »

bewust even niet gereageerd, wilde eens weten wat er allemaal geschreven werd.

IK mis hier ( behalve door Cees ) de opmerking over je First Aid Kit!

In mijn ogen een domme actie om geen First Aid bij je te hebben terwijl je met je mes bezig bent.
Gewoon bij je hebben, veel makkelijk dan gemalen koffie ( indien uberhaupt bij je in het veld...we hebben het niet over thuis, alhoewel we in het senseo tijdperk leven...) geen plantjes hoeven te zoeken, geen pilletje hoeven te malen, nee, gewoon even een pleistertje pakken of een verbandje en een stukje tape.

Getoonde snee hoeft weinig meer aandacht dan een pleister en dat alleen om de rest niet onder een bloedvlek te smeren, als je je vinger een tijdje hoog houdt of tegen iets aandrukt is het bloeden zo gestopt.

een en ander is uiteraard afhankelijk van je omgeving, heb in mijn schooltijd een tijdje varkens uitgebeend en me herhaaldelijk gesneden. Als je de snee dan niet meteen ontsmette ging het zweren.
Overigens krijg je bij het ontweiden van Das hetzeldfe verschijnsel...maar goed, dat is offtopic.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Anneke »

[quote="Jan"]
Overigens krijg je bij het ontweiden van Das hetzeldfe verschijnsel...maar goed, dat is offtopic.
[/quote]

Foto, Jan?


Jan

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Jan »

nee, heb ik geen foto van, was een miniem sneetje in mijn wijvinger, we hebben het meteen ontsmet met alcohol maar ging toch jeuken en zweren.
Daarna flinke dot jodiumzalf erop, pleistertje, nachtje laten intrekken en over.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
Ajira
Berichten: 284
Lid geworden op: 11 apr 2011, 10:09
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Ajira »

FAK'je bij hebben zou idd standaard moeten zijn als je met messen of andersinds scherpe gebruiksvoorwerpen aan de slag gaat; maar de vraagstelling was juist wat alternatieven op een FAK zouden zijn.


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door rescue »

[quote="Ajira"]
Je kookt ongeveer een kopje water, en gooit daar ongeveer een eetlepel snippers in (gewoon de takjes en vruchtjes versnipperen met een mes). Dat laatje een tijdje trekken tot het water afgekoelt is. dan haal je de snippertjes er weer uit, en de vloeistof die achterblijft kun je op de open wond gieten of er een reepje stof nat mee maken en dat op de wond drukken. Als alternatief kun je de snippertjes ook in een lapje stof wikkelen, en ze even kort in lauw water dompelen en dan het wikkeltje met snippers op de wond binden, zodat de sappen in de wond trekken. Voor heermoes geld hetzelfde, even een afkookseltje van trekken en daarmee de wond behandelen.

Herderstasje bevat grote hoeveelheden acetylcholine, tyramine en choline; waardoor je lichaam kalmeert en je dus minder bloed verliest. Daarnaast bevat het ook Looistoffen die bloedstelpend zijn, flavonoiden die een verstevigende werking op je bloedvaten hebben en redelijk wat kalium dat een diuretische werking heeft. In de volksmond: wat een laxeermiddel voor de poepert doet, dat doet een diureticum voor je plasje. Het effect is dat je bloed harder wordt gezuivert, wat de kans op infecties verkleint.  Heermoes bevat veel mineralen, flavoiden en looistoffen.
[/quote]

Tegen de tijd dat je dat klaar hebt, is de bloeding allang gestopt.. 

Jan heeft gelijk altijd een deel van je FAK op de man dragen,

en houd het lekker simpel, praktisch en bewezen effectief en niets nodig.. bidt..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="ott"]
Dat kan gebeueren  ;D Het deed wel een beetje pijn maar toen wou het bloeden niet stoppen.
Wat had ik kunnen/moeten doen? (behalve ergens een pleister halen)

Bij me: kleren aan me, dekenslaapkzak, poncho, mora in het oranje met daaraan firesteel en cord.
[/quote]

Ja maar het gaat er om wat die moet doen met die gevaarlijke levens bedreigende snee in zijn nagelriem van zijn pink. Zonder pleister. niet om het feit dat die niks bij zich heeft om zich te behelpen bij een verwonding.

of snapte ik het niet.  ???


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Valknut
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 mei 2011, 12:26
Locatie: Eindhoven

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Valknut »

Als je niets qua FAK bij de hand hebt, inderdaad even goed laten doorbloeden en dan een kwartiertje bidgreep of op de snede zelf goed dichtdrukken.
Daarna rust geven en het lichaam zijn werk laten doen.
Is er vuiligheid in de wond gekomen (vuil mes, vieze handen door... , dan wel z.s.m. een betadinepleister er op en in de gaten houden of het niet ontsteekt.


Met een vriendelijke groet,
Hans
Plaats reactie