Leermoment: in de pink gesneden

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Ajira
Berichten: 284
Lid geworden op: 11 apr 2011, 10:09
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Ajira »

Wat dacht je van gewoon wat hars van een denneboom er op smeren ? Prikt wel een beetje (veel), maar kan geen kwaad en het stopt 't bloeden. Moet overigens wel verse hars zijn.


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door willem zuyderduyn »

[quote="Vrijbuiter-GJC"]
Dat moet in Nederland toch niet een heel groot probleem zijn zou ik zo zeggen...
[/quote]

Er zijn vrij veel situaties waardoor je in Nederland van je rugzak gescheiden wordt:
omgeslagen kano, brandende auto, in het slot gevallen deur, gezonken vlot, rugzak gestolen, vluchten voor de boswachter, rugzak in de trein laten liggen, je loopt zonder rugzak even het bos in om je behoefte te doen, etc.etc.


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Matis »

Da's toevallig, heb me vandaag ook in mijn pink gesneden!


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Viking »

Afbeelding

my 2


Gebruikersavatar
Ajira
Berichten: 284
Lid geworden op: 11 apr 2011, 10:09
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Ajira »

Ewww wat een rotplek.  :-\


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Matis »

Afbeelding

Dit was er bij mij, liet hem eerst schoonbloeden, daarna pleister erop en biddend door het bos lopen (er waren ouderen mensen die me heel raar aankeken #025#).

Gr. Matis


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door rescue »

na 10 minuten bidgreep en hoog houden, of vergelijkbare techniek, zijn 98% van de bloedingen gestopt hoor aan je vingers.. tenzij we praten over een gehele of gedeeltelijke amputatie..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
PascalTC
Berichten: 450
Lid geworden op: 22 jun 2010, 22:41
Locatie: Vught

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door PascalTC »

De koffie gaat natuurlijk niet op met grotere open wonden, maar gewoon een flinke snee. Iets groter dan wat te zien is op de foto van iedow. In eerste instantie vinger natuurlijk in je mond, maar dan in de gemalen koffie steken, de koffie neemt bloed op waardoor een soort korstje ontstaat die het bloeden tegenhoud.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit echt werkt. Vroeger per ongeluk m'n hand op een punt van betongaas geslagen, aardige wond, met koffie er op opgelost. En een paar weken terug ook in m'n vinger gesneden, in de koffie en klaar is kees.
Deze methode heb ik niet uit een boek of internet, geleerd van mijn ouders. En voor mij hoeft het niet onderbouwd te zijn, zolang het werkt en geen nare bij-effecten heeft is het goed.


Nil volentibus arduum - Aut viam inveniam, aut faciam
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door rescue »

Waarom iets in de mond steken, als je er juist vuiligheid uit de wond wil halen.., juist even laten doorbloeden, maakt de kans op infecties veel kleiner.. je bloed niet zomaar leeg...

Waarom iets in de wond smeren, en daarmee de kans op infecties vergroten, als je met een zeer simpele truuk, zonder hulpmiddelen het bloeden stopt.. ?

De pastoor vroeger had toch gelijk, soms helpt bidden uitstekend.. lol..

De gemalen koffiemethode is wel eens onderzocht, echter wat je doet, je sluit de smerigheid op en je verstoort het natuurlijk stollingsproces..  De anti-sceptische werking is slechts voor enkele bacterien, echter voor heel veel niet..
Verder gemalen koffie heb ik niet altijd bij de hand..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 mei 2011, 07:28
Locatie: Visvliet

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door dereiziger »

mocht het nou blijven bloeden, een stukje berkenbast erom wikkelen, word al eeuwen lang gebruikt en er zitten dezelfde stoffen in als in asperine, 


Dies diem docet
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door Matis »

[quote="dereiziger"]
mocht het nou blijven bloeden, een stukje berkenbast erom wikkelen, word al eeuwen lang gebruikt en er zitten dezelfde stoffen in als in asperine,
[/quote]

Bedoel je niet wilgenbast?


oud deelnemer 2

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door oud deelnemer 2 »

kan het even niet zo snel vinden dus ben ook niet 100% zeker maar..........
maar hoe zat dat ook alweer met die fijn gemalen ibruprofen?


ott
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2011, 11:44

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door ott »

Ik probeer van iedere situatie wat te leren en van andere zodat mijn vaardigheden steeds beter worden.
Bedankt voor de waardevolle tips, vooral dat "bidden" is een goeie.


Gebruikersavatar
pilgrimrachel
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2011, 20:37

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door pilgrimrachel »

quote annelies: "ik smeerde er vroeger altijd was sap van de smeerwortel plant in, t stopt dan binnen luttele seconden." wel hebben we nog even gediscussieerd over hoe gezond het smeerwortel-blad zelf wel niet is... eigen risico dus. de wortel kan in gedroogde vorm ook goed op wonden worden aangebracht.

verder hoor ik vaak van Gabin (gediplomeerd EHBO-er) dat het beste is om druk uit te oefenen OP de wond in tegenstelling tot de vinger/arm afbinden. Daarnaast heb ik ergens gelezen dat je bij een hevig bloedende wond soms wel 15 min druk erop moet uitoefenen  (zonder te spieken) voordat je het kunt loslaten. tussentijds kijken zou het teniet doen, dus de volle 15 min zonder te kijken erop drukken...


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Leermoment: in de pink gesneden

Bericht door rescue »

Door hooghouden, het "bidden", en door directe druk, verminder je even het druk op de bloeding, waardoor het stollingsproces simpeler kan gaan starten..

Ook een doekje er om wikkelen moet dan ongeveer 15 minuten laten zitten.. dan heeft het stollingsproces zijn eerste werk gedaan.. Telkens doekjes verwisselen of verversen verstoren het stollingproces, en in principe begint alles weer op nieuw..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Plaats reactie