preventiemiddel tegen teken???

EHBO, thuis of in het veld
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door remone »

[quote="Redblockman"]
Waar zou dat laken dan van pas komen?
Ik verzamel mijn achtpotige reisgenootjes namelijk op tal van momenten, de ene keer als ik een struik aantik, de andere keer als ik rond het kamp zit, de volgende keer tijdens een koffie/lunch pauze, danweer als je door hoog gras loopt, danweer lijken ze uit het niets te komen en zou me ook nog voor kunnen stellen voor de grondslapers onder ons dat ze dan nog weleens langskomen(is mijn ervaring iig met onder een tarpje op de grond slapen).
Dus ik blijf dan bij mezelf en of mijn kleding behandelen. Een laken of kleed klinkt leuk, maar het lijkt me niet om er een hele zomer mee als een soort van cape mee rond te lopen. Dan nog ben je lang niet overal afgedekt.
Ik wil niet direct je idee afschieten, ik zie de praktische kant er alleen nog niet direct van.
[/quote]
:D haha, niet als cape hoor! Ik zie me al gaan, batman in het bos.
Was niet duidelijk ook; ik bedoel meer, omdat ik ze tijdens het 'kamps' steeds oploop en neit tijdns wandelene enz: een geimpregneerd kleed mee, waar ik dan op ga zitten. Ik zat er nu echt helemaal onder en krijg een allergische reactie van die beesten, blaasjes en ernstige jeuk. Als ik dan een doek/kleedje heb, zijn de teken dood voor ze bij mij zijn.


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door thijmen1 »

Rovince broeken !


Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door Bushcraftshop.nl »

@Remone: het zou kunnen dat je vooral gebeten wordt door de kleine teekjes (zie mijn stukje eerder in dit topic) die zie je pas echt als ze zich gaan volzuigen met bloed. Zo lijkt het misschien dat je tijdens het lopen niks hebt opgepikt, maar is dat toch echt zo. Teken lopen uiteraard, maar komen vooral op mensen terecht bij lopen door gras en lage bosjes.

Als je gaat impregneren heb je Permethrine nodig.... Geweldig spul tegen teken, ze vallen dood van je broek af. En ook tegen andere lastige insecten als muggen.
Één klein nadeel: het is in Nederland niet voor particulier gebruik toegestaan en staat voor bedrijven onder strenge regels.
Het is dus nergens te koop. Je zult moeten uitwijken naar België, Duitsland of Engeland, voor zover het daar nog te koop is.
Als je het vindt: LET OP! koop het middel wat bedoeld is voor kleding impregneren, de concentraties in andere toepassingen zijn anders en kunnen gevaarlijk zijn voor jezelf! Sawyer USA levert een kant en klaar middel voor kleding met Permethrine. Helaas dus niet meer toegestaan in de EU, maar de leverancier is daar hard mee bezig. Wie weet komt het weer terug, gezien de enorme toename aan teken, tekenbeten en Lyme.

Dit is een zeer zwaar vergif wat vooral schadelijk is voor insecten, maar ook dodelijk voor vissen als het in het oppervlaktewater terecht komt. Overigens kunnen katten er ook niet tegen. Daar werd nog wel eens een vergissing gemaakt door anti-vlooienmiddel voor Honden met Permethrine in de nek van de kat de smeren.


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door remone »

Thanks Moosetrail.
Naar dat middel ben ik nu idd aan het zoeken.
Jammer dat het, net als Deet, gewoon echt rommel is maar ja, de teken maken momenteel mijn hobby wel sterk onderhevig aan de vervelende week erna.
Heb vandaag een blaasje doirgeprikt met mn opinel :p was echt een bel vol pus die dagelijks groter werd. De jeuk was echt niet te harden.
Maar goed, eenmaal goed gewaarschuwd ga ik ook weer beter opletten meestal.


Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door Hooger »

Er is al veel gezegd in dit topic,maar een ding staat voor mij als een paal boven water Rovicne kleding werkt. In het verleden bij elke wandeling in het bos wel 1á 6 teken. Het afgelopen voojaar en begin zomer was echt erg 20 teken per keer was geen uitzondering. Op mijn eerste vakantie dag een complete set Rovince kleding (Sokken, Broek Overhemd en Fleece) gekocht om mijn vakantie te reden. Helemaal perfect ik heb mij verschillende dagen en nachten ondergedompeld in het bos en geen enkele teek meer gezien. Rovince for ever  #024#

Ik heb geen aandelen in de firma. Ik hoop alleen mijn punt hier te maken dat Lyme effectief voorkomen kan worden en heet russische roulette spelen dus kan stoppen.

Groet,
Hooger


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door Jandar »

Heren,

lees dit, het beste middel tegen teken en ander bijtende insecten.. Het wordt zelfs aangeraden door de amerikaanse marines...

http://survivaltek.com/?p=2887


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door Martin Outdoors »

1 woord..............geweldig !
Ik ga dit introduceren op mijn werk, de vrouw heeft nog wel van die dingen , zal wel wennen zijn een panty hehe.
Super tip.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door Alder »

Ben benieuwd of dit echt zo goed werk, de verhalen zijn in ieder geval positief. Mn vrouw vind teken echt heel erg, dus ik zal zeggen dat ze volgende week een panty aandoet op onze trip. Ik laat het resultaat horen.
Ikzelf heb gelukkig nooit zo veel last van teken en muggen, ik zal wel stinken ofzo:-)


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door Trailtraveller »

Hier nog een stukje over natuurlijke bestrijding van o.a. teken.

http://www.natuurbericht.nl/?id=13946&Eid=16606


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door basso »

Ik heb een zelfgemaakte 'greenland wax' variant, met o.a. een aardoliedestillaat en zwavel. Houden teken niet van. Nog nooit een teek gehad en mijn broeken zijn ook gelijk waterdicht. :)


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door J@siu »

@ Basso , wil je het recept mischien delen ??  :D


"Dont copy me, by yourself"
basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door basso »

Nou, ik speel nog met plannen om er eens een webshop omheen te bouwen. Als ik het recept dan nu hier neerzet, staat het spul morgen op bushcraftshop.nl naast de Action billies. ;) Maar mocht je in de buurt van Utrecht wonen dan kan je wel eens een stuk komen scoren.


Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Beste Basso,

Punt 1: we verkopen geen Action billy's :-)
Punt 2: we hebben al voldoende erg goede middelen tegen teken, muggen en midges, o.a. gebaseerd op wax en teer. :-)

Groetjes
Erik
Eigenaar
Bushcraftshop.nl


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door basso »

Hahaha, jij zit er ook bovenop. I stand corrected. Wat handig dat www.bushcraftshop.nl ook anti-teken middelen verkoopt, Erik.  ;D In bredere zin blijft mijn standpunt overigens hetzelfde: Ik hou oma's recept nog ff bij oma.


Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: preventiemiddel tegen teken???

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Ha Basso,

Toevallig volgde ik dit topic blijkbaar van vorig jaar :-) Dus kreeg bericht over een nieuwe reactie :-)
Maareh... je hebt gelijk! Ik zou het ook voor mezelf houden en eens goed uitzoeken of het allemaal volgens de moeilijke EU regels mag. Als je het wondermiddel hebt dat Permethrin kan vervangen (wat niet meer verkocht mag worden)... dan zit je op een goudmijn. Als je dan winkeliers zoekt voor de wederverkoop hoor ik het graag :-)


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Plaats reactie