Wassen van lijf en kleding

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Wassen van lijf en kleding

Bericht door Roel »

Een voorwaarde om een beetje comfortabel door het leven te gaan is wel je een beetje kunnen wassen en schone kleren.
Natuurlijk had ik goeie single malt ook nog kunnen noemen, maar we beperken ons hier nu even tot de schoomaakmogelijkheden.
Wanneer ik de natuur in trek en vuil wil verwijderen, gebruik ik paardekastanje (Aesculus hipocastanum/carnea) of liever nog, als ik het kan vinden, zeepkruid (Saponaria officinalis) om iets schoon te krijgen.
Het bevat saponinen en die hebben de hebbelijkheid om vuil los te weken.
Wie kent er nog andere middeltjes om ons en onze kleren een beetje proper te houden? En dan bedoel ik niet de middeltjes die je tegenwoordig bij Bas en Appie haalt... ;D


oud deelnemer 4

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door oud deelnemer 4 »

van klimop kan ook vrij simpel zeep van gemaakt worden
zelf nog niet gedaan btw


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door thijmen1 »

[quote="Roel"]
Een voorwaarde om een beetje comfortabel door het leven te gaan is wel je een beetje kunnen wassen en schone kleren.
Natuurlijk had ik goeie single malt ook nog kunnen noemen, maar we beperken ons hier nu even tot de schoomaakmogelijkheden.
Wanneer ik de natuur in trek en vuil wil verwijderen, gebruik ik paardekastanje (Aesculus hipocastanum/carnea) of liever nog, als ik het kan vinden, zeepkruid (Saponaria officinalis) om iets schoon te krijgen.
Het bevat saponinen en die hebben de hebbelijkheid om vuil los te weken.
Wie kent er nog andere middeltjes om ons en onze kleren een beetje proper te houden? En dan bedoel ik niet de middeltjes die je tegenwoordig bij Bas en Appie haalt... ;D
[/quote]

zeepboom (Quillaja saponaria)  zit het in de bast


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Roel »

Paardenkastanje    - De bladeren in heet water. Kneuzen en laten trekken.
Zeepkruid            - Vooral de wortelstok. Heet water gaat heel goed, maar kan zelfs met koud water nog redelijk werken.
Klimop                  - Bladeren koken, 15 minuten ong. Daarna fijnhakken en nogmaals opwarmen, goed roeren en door een zeef gooien. 
                              Goed voor kleding, maar oppassen voor mensen, soms treedt een allergische reactie op.
Luzerne                -Zie zeepkruid, ook de wortel.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Roel »

Zeepboom werkt zeker, maar ik kom niet zo vaak in zuid Amerika, dus beperk ik me tot de planten die ik hier kan vinden.. ;-)


Vrijbuitert

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Vrijbuitert »

Kleding koken, wordt het daar niet schoon van?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Roel »

Jazeker en in bijna alle gevallen past je broek/jas/hemd je daarna nog als gegoten..... >:D


Vrijbuitert

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Roel"]
Jazeker en in bijna alle gevallen past je broek/jas/hemd je daarna nog als gegoten..... >:D
[/quote]Geen flauw idee, maar als ik mijn schoonmoeder moet geloven deed men vroeger niet anders...


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Roel »

Dat zal best, maar met onze katoenen kleding van tegenwoordig.... en wol is ook al niet zo hiitebestendig in de was....

Kijk, als je kleren hebt die al behoorlijk gekrompen zijn zul je niet zo'n groot probleem hebben. Maar wie draagt er nu nog opzettelijk gekrompen kleren?
Ik niet, dus ik zal mijn kleren niet gaan koken...


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door bourgeois »

  Roel, zolang je die single malt maar niet gebruikt om je kleren te wassen................
  De kennis van natuurlijke zeepvervangers is belangrijk, maar naar mijn ervaring is het simpelweg uitspoelen, en wrijven, slaan, etc. van vuile kleren in (zo) schoon (mogelijk) water dikwijls voldoende om de draagtijd van kleding in het veld op te rekken tot je weer eens in de beschaving komt, en uitgebreid onderhoud kunt plegen. (M.a.w. ik zou er meer van moeten weten, maar ik kom er niet toe omdat ik niet echt de noodzaak ervaar tot nu toe.)
  Opzettelijk gekrompen kleren? Ja zeker! Als Helma weer eens wat historisch in elkaar zet wordt de stof van tevoren altijd dusdanig gewassen dat er al veel krimp uit is. En voor bepaalde middeleeuwse kleding, b.v de hose, wordt bewust te heet gewassen om de stof enigszins te vervilten en hem door krimpen enigszins elastisch te maken. Een vak apart, en heel dikwijls gaat het dan ook mis, helaas.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Roel »

Klopt helemaal, vroeger werd dat gedaan, maar het is niet aan te bevelen dat nu met je lekker zittende trui te doen, dat wordt ademnood.... ;D
Ik kan je wel vertellen dat wanneer je drie weekjes prehistorisch hebt gedaan, je blij bent dat je zo nu en dan je (buckskin) kleren hebt gewassen. Om van het thuisfront nog maar te zwijgen... >:D

Dat van die single malt....zover ben ik gelukkig nog nooit hoeven gaan, dat wassen niet genoeg meer is, maar er ontsmet moet worden..


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Terra »

Een goede methode om het lichaamsvuil los te weken na een tijd in de bush,
is het nemen van een zweethut of een goede smoke-sauna.
Eventueel gevolgd door een hot-tub.

Wassen met zeep vind ik in het wild niet zo fijn, zeker niet als je nog verder moet. De geurstoffen in detergenten trekken vaak muggen aan. Daarbij heeft zeep de eigenschap heeft om de beschermende vetlaag inclusief huidvriendelijke bacterieen te elimineren. Deze vetlaag en bacterieen beschermen je juist tegen pathogene (ziekmakende) bacterieen.
In een geciviliseerde omgeving werkt dit natuurlijk anders ;D 


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Roel »

Zal best Johan, maar ik ben bijna overtuigd van het gegeven dat je waarschijnlijk nog niet drie weken achtereen in de bush hebt gewoond onder prehistorische omstandigheden. Ik was in ieder geval erg blij dat we er een vrij strikte hygiëne op na hebben gehouden destijds. De geurstoffen waar je over spreekt komen in moderne zeep voor, maar in de oplossingen van natuurlijke ingrediënten heb ik nog nooit iets van insectenaantrekkingskracht ontdekt.
Wat de zweethut betreft heb je helemaal gelijk, we hadden dan ook eentje bijna elke dag in bedrijf...  :-)


Vrijbuitert

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door Vrijbuitert »

Kan je jezelf goed schoon houden door enkel en alleen jezelf te spoelen in het water van een beekje?


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Wassen van lijf en kleding

Bericht door jenniskens »

Ja gewoon elke dag het water in.
les stroud deed dit in zijn jaar in de wildernis.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Plaats reactie