Coldwatershock en verdrinking

EHBO, thuis of in het veld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Coldwatershock en verdrinking

Bericht door rescue »

Cold water shock is het mechanisme waar door de meeste mensen (zelfs zeer goede zwemmers) verdrinken in koud water (<10 graden).

Ik zal hier even achtergrond informatie plaatsen..

Dual Survival - Cold Water Immersion

Survive Man Overboard - Boat Safety in NZ Maritime New Zealand

Cold-water shock survival


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door rescue »

Nog twee filmpjes..

Voor de liefhebbers...

Bear Grylls Cold Water Survival


stelling 1 "Mind over Body" is een sprookje.. In onverwachte situaties gaan niet getrainde personen die onverwacht ondergedompeld worden in water onder 10 graden. Domweg dood. Zij kunnen namelijk de ademprikkel niet onderdrukken, en krijgen direct water binnen..
stelling 2 "Aan zeer koud water wennen is te trainen, echter vergt veel training om je lichaam blijvend te conditioneren..."
stelling 3. Kanoeen zonder rescuevest (liever een moderne foam kanovest, dan een opblaasvest..) in koude omstandigheden, is een enorm risico... zelfs voor ervaren kanooers..

Schiet maar er maar op..  Ik kom vanzelf met meer achtergrond info..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door jenniskens »

Mijn ervaring is dat ik tijdens het duiken in de winter met een water temperatuur van 2 a3 graden ik dit makkelijk een 45min tot een uur volhoud.
Let wel aan mijn gezicht.
Ik duik dan met een droog pak!
Ik duik het hele jaar door en wen langzaam aan het kouder worden van het water.
Zou ik dit niet doen en zomaar in de winter zou duiken en het niet opgebouwd heb dan hou ik het geen half uur vol.
Dat is mijn ervaring.
Wel kan je geestelijk voor bereiden maar lichaamelijk zul je jezelf moeten blijven trainen anders ben je het net als conditie weer kwijt.
Maar ik denk wel dat als je geestelijk goed in elkaar zit of voor bereid dat het veel zal schelen.
ik denk dat karakter veel uit maakt, vooral een factor als stress is cruciaal en afhankelijk daar van.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door born2roam »

Alhoewel ik mezelf inmiddels tot warm water mietje heb verklaard na meer dan 10 jaar duiken in Nederland, 'year a round'.. (ook zelfs wetsuit....)

met duiken 'bereidt'  je jezelf voor, je weet ongeveer wat je te wachten staat. Met een deco duik onder het ijs (lees verplicht 90-120 minuten) is het anders dan een koud water trainingsduik:... het makkelijkst.... ik liep het water in.... nam een of meerdere ademteugen, stak mijn kop in het water en mijn lichaam acclimatiseerde eerder (hoofdpijn voorkomen in mijn geval met oefeningen zonder masker) (ook tegen beslaan van je masker trouwens)

Als je omslaat met je kano ineens is het toch 'the gasping reflex'  die een extra cachet aan het geheel geeft. Voorbereiding is leuk maar sommige dingen komen met het superwoord "plotsklaps"....

Edward Gryllig kijk ik niet (sorry Peter)

Karakter/instelling is DE overlevingsfactor..... maar ik reageer later nog met kordater experiment (kom niet helemaal uit mijn woorden nu... tsja dat heb je zo op je oude dag...)

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Ron

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door Ron »

Ik heb zelf een aantal keer mogen ervaren hoe het is als je te water raakt in koud water (defensie).
Het absolute hoogte (lees diepte)punt, was een kanaal overzwemmen met een drijfpakket, ergens in west Brabant in januari. Halverwege lagen een aantal rubberboten met mensen in duikuitrusting. Van alle, getrainde en in goede fysieke toestand verkerende militaire was er geen een die de overkant haalde, omdat het lichaam na korte tijd dienst weigerde.
Die les is me heel goed bijgebleven en ik mijd open water, onder koude omstandigheden, waar ik kan. Moet ik er toch in of over, dan tref ik maatregelen! Varen zonder vest is zonder meer een no-go.


Lennart
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 aug 2010, 09:38
Locatie: Utrecht

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door Lennart »

Heel interessant. Normaliter zou ik zeggen dat ik iemand ben die goed tegen kou kan. Voor mij ook een ontnuchterende ervaring in Schotland met de (gecontroleerde) oversteek van een klein meertje met een geimproviseerde float van een vuilniszak en een luchtmatje. Halvewege leek het wel alsof ik door vla aan het zwemmen was. Tegen de tijd dat ik aan de overkant was, kon ik nauwelijks meer uit het water komen. Ik had het gevoel dat mijn voeten vast zaten bij de waterkant, maar het waren mijn benen die niet meer mee wilden werken. Bijzonder was dat ik het zelf niet extreem koud had, maar dit is waarschijnlijk juist het gevolg van het feit dat alle warmte naar mijn kern ging.

Het lijkt me dat lichaamsbouw ook een rol speelt bij het verloop van het verblijf in koud water. Ik ben slank met weinig vet. Is het aannemelijk dat iemand met meer 'body' en een hoger vetpercentage het langer vol houdt, of is de grotere massa en isolatie waarde ondergeschikt aan het feit dat de warmte sowieso naar de kern gaat en de ledematen het zullen laten afweten?


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door rescue »

Jennekins, Johan, Ron en lennart..

Jullie geven precies het voorbeeld, waarin je gecontrolleerd te water gaat.. en dat het dan al heel snel ophoudt..

Juist de eerste 60 seconden, zijn crusiaal in de overlevingskans bij onverwacht kopje onder te water gaan..  Je kan ongetraind nog geen 10 seconde je adem inhouden.. 
Overleef je de eerste 120 seconden, (vaak is dat alleen te wijten aan een reddingsvest.. en je denkt dat je kan zwemmen..  dan verlies je het al heel snel van de kou.. en dan zie je het mechanisme wat Ron en Lennart beschrijven..  Je onderkoelt door zwemmen namelijk heel snel..

Een hoger vetpercentage maakt je overlevingskans iets groter, als je uit het water bent..  In het water is dat alleen theoretisch zo.. 


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door rjvdsluis »

[quote="rescue"]
Jennekins, Johan, Ron en lennart..

Jullie geven precies het voorbeeld, waarin je gecontrolleerd te water gaat.. en dat het dan al heel snel ophoudt..


Een hoger vetpercentage maakt je overlevingskans iets groter, als je uit het water bent..  In het water is dat alleen theoretisch zo..
[/quote]

Hoi Rescue

Ik kan mij herinneren dat bij een programma van National Geografic de ramp van die veerboot bij Noorwegen? Juist ongetrainde dikke vette mensen in het water het langer volhielden dan de atletisch gebouwde. Ik denk dat dat niet geheel theoretisch is.

Ron sr


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door rescue »

tja, er zit zeker een kern van waarheid in..

Slanke sportieve met een goede conditie mensen komen minder vaak in de problemen of kunnen zich heel snel zelf redden..  Echter als ze lang in water liggen en ook voor redding afhankelijk van derden, dan houden ze het minder langer vol de mate van onderkoeling.

Mensen met een flinke vetlaag,  met een matige conditie, en hebben vaak ook een mindere motoriek, zijn meestal altijd afhankelijk van redding door derden, maar houden het "gemiddeld' langer in water vol, in het kader van onderkoeling, echter zullen sneller uitgeput raken.

De overlevingskans zonder redvest, als je afhankelijk bent van hulp van anderen, is dus bij beide gelijk.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
oud deelnemer 4

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door oud deelnemer 4 »

het is nie voor niks dat alle koudwaterdieren een dikke vetlaag hebben
dat is gewoon een vereiste
goede isolatie en brandstof om op tempratuur te blijven

bij mensen (ook een zoogdier) is dat nie anders


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Coldwatershock en verdrinking

Bericht door janvanloon »

ook een leuke reeks hierover:

SAN Cold Weather Break down Part 1

van de dave canterbury pathfinder school.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie