EHBO naslagwerken

EHBO, thuis of in het veld
Plaats reactie
Klaas Jan
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 jan 2010, 23:23
Locatie: Omgeving Gouda

EHBO naslagwerken

Bericht door Klaas Jan »

Gezien er wel een aantal mensen hier aanwezig zijn die zich behoorlijk bezighouden met EHBO en verdere zorg, vroeg ik me af welke boekwerken jullie aanraden om kennis op te doen op dit gebied.

Voor mezelf heb ik nu het boek 'Wilderness first responder' van Buck Tilton besteld.

Welke boeken zijn nog meer aan te raden voor duidelijke/bruikbare informatie met betrekking tot hulpverlening bij ongelukken en ziekteverschijnselen?


{Integrity is being good, even if no one is watching.}

{The reward for conformity is that everyone likes you, except yourself}
Vrijbuitert

Re: EHBO naslagwerken

Bericht door Vrijbuitert »

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met het boek De kleine dokter van A. Vogel.  Alleen denk ik niet dat het boek aansluit bij de gangbare EHBO, bovendien gaat het met name over kruiden en de geneeskundige krachten ervan.


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: EHBO naslagwerken

Bericht door Rien »

ik denk dat je het beter is om een workshop/cursus EHBO te volgen als je begint.
ervaring is de beste leermeester  :D

grtz
rien


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Smallie
Berichten: 486
Lid geworden op: 25 jul 2011, 20:32
Locatie: Wieringerwerf

Re: EHBO naslagwerken

Bericht door Smallie »

Om even heel hip over te komen:

Ik heb een EHBO app :)


When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 329
Lid geworden op: 13 feb 2011, 17:07

Re: EHBO naslagwerken

Bericht door Skipper »

Ik heb een oranjekruisboekje.


Only when the last tree has died
and the last river been poisoned
and the last fish been caught
will we realise we cannot eat money

Cree Indian Proverb
Gebruikersavatar
Bushmen
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2011, 22:03

Re: EHBO naslagwerken

Bericht door Bushmen »

Heb van mijn cursus wilderness first aid het "handboek survival medicine" van Christo Motz overgehouden. Een ontzetten mooi, handig, duidelijk en Nederlandstalig boekje. Vrij uitgebreid en veel gericht op outdoor, maar zoals je al aangegeven als naslag. EHBO en verwanten kun je na mijn mening alleen goed beheersen door te doen en ondervinden.

Het boekje kijk ik nog regelmatig door. Ook leuk is dat hij een aantal flinke raakvlakken met survival heeft.


Groet,

Sander
Klaas Jan
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 jan 2010, 23:23
Locatie: Omgeving Gouda

Re: EHBO naslagwerken

Bericht door Klaas Jan »

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Wat betreft ervaring opdoen met EHBO ben ik het volledig met jullie eens. Daarin heb ik al de nodige lessen en training gehad in eerste hulp bij ongevallen zowel als het herkennen en behandelen van ziektebeelden. (medical first aid, STCW)
Omdat die stof behoorlijk breed is, is het uiteraard erg makkelijk om in elk geval een naslagwerk te hebben waar geregeld nog eens in teruggekeken kan worden om de kennis een beetje op te frissen.
Ik ben benieuwd welke  (engelstalige) boeken er door jullie gebruikt worden op het gebied van EHBO.

Vr. groet


{Integrity is being good, even if no one is watching.}

{The reward for conformity is that everyone likes you, except yourself}
EnKi
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 dec 2011, 09:26

Re: EHBO naslagwerken

Bericht door EnKi »

Er zijn een aantal *PDF's te vinden op internet met een iets andere invalshoek, met name de  'where there is no ...." series.

"Where there is no Dentist"
"Where there is no Doctor"
"Where woman have no Doctor"
"Where woman have no Midwife"

Ik weet niet of je ermee bekend bent...


Gebruikersavatar
Bagheera
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:24
Locatie: Bij Nijmegen

Re: EHBO naslagwerken

Bericht door Bagheera »

[quote="Klaas Jan"]
Bedankt voor de reacties tot dusver.
Wat betreft ervaring opdoen met EHBO ben ik het volledig met jullie eens. Daarin heb ik al de nodige lessen en training gehad in eerste hulp bij ongevallen zowel als het herkennen en behandelen van ziektebeelden. (medical first aid, STCW)
Omdat die stof behoorlijk breed is, is het uiteraard erg makkelijk om in elk geval een naslagwerk te hebben waar geregeld nog eens in teruggekeken kan worden om de kennis een beetje op te frissen.
Ik ben benieuwd welke  (engelstalige) boeken er door jullie gebruikt worden op het gebied van EHBO.

Vr. groet
[/quote]

Gewoon lid worden van een EHBO vereniging en de 8 of zo herhalingslessen per jaar volgen en het liefst book nog EHBO "diensten"  draaien bij evenementen.

Boeken zijn leuk maar in praktijk ervaring opdoen is veel beter.

De trend van die ik in de laatste 10 jaar heb geien is dat er steeds minder handelingen voor EHBO-ers zijn, vroeger leerden we nog drukpunten om ernstige bloedingen te stelpen, nu is dat er helemaal niet meer en sinds de laatste druk van zowel het Oranje Kruis als de Nationale Bond EHBO boekjes is er het Isrealische drukverband met dat kunstof beugeltje bij gekomen.

Wel goed is dat nu behalve reanimatie ook het gebruik van een defibrilator verplicht bij is gekomen.

De nieuwe (laatste EHBO) boekjes kun je voor 15-20 Euro kopen.

De jaar contributie bij onze EHBO vereniging kost 22 Euro  en daar krijg je 8 herhalings lessen voor  inclusief een consumptie.

Bagheera


Plaats reactie