Inhoud van E.H.B.O-Trommel

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Trailtraveller »

Over mengen met vaseline ? Je kunt vaseline warm maken (au bain marie) en met kruidenafteksel c.q. sap mengen, hierna laten afkoelen (maken van kruidenzalf). Je geeft dan de werkzame kruiden/stoffen de gelegenheid om beter en langer in de huid te trekken. De werkzame dosis is ietsje minder door de vermenging, maar het dringt dieper in de huid door dan het alleen op de huid te smeren. Dat heeft soms voordelen.
Laatst gewijzigd door Trailtraveller op 11 nov 2010, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Jan

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Jan »

Maar waarom wordt het beter opgenomen dan alleen het sap van bijv zuring?

groeten,

Jan


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Trailtraveller »

Het sap droogt/verdampt simpelweg op, voordat het goed in de huid dringt. Zalf wordt opgenomen door de huid en de werkzame bestanddelen blijven in de zalf zitten, verdampt dus niet zoals het sap. Voor blaren etc van brandnetels maakt het niet zoveel uit. Deze zijn aan de oppervlakte van de huid.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Beekman
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 aug 2010, 19:13
Locatie: Lienden - Gelderland

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Jeroen Beekman »

[quote="BARTJEN2"]
Even toch een kleine bemerking IVM Ibuprofen
Deze medicatie behoord WEL degelijk tot de ontstekingsremmers zoals brufen. Deze worden in de medische wereld de NSAID'S genoemd( niet-steriodale anti-inflammatoire drugs) Deze zijn ZEER slecht voor de maag, je kan er bij regelmatig gebruik maagzweren, maagbloedingen, draaierigheid, hoofdpijn, leververgiftiging,... van krijgen
Voorzichtigheid is zeker geboden. Werk zelf op de dienst maag-darmziekten in een ziekenhuis. Onze dokters krijgen wekelijks met mensen te maken die door gebruik van deze middelen maagbloedingen, zweren ontwikkelen.
Paracetamol ( merknamen dafalgan, ...) zijn daarentegen veel minder schadelijk en zijn bij zeer grote dosissen pas levertoxisch.
Andere voorbeelden van nsaid's zijn voltaren, diclofenac,
grts bart
[/quote]

Wel vreemd dat ik brufen 600 mg zo kon bijhalen bij de apotheker i.v.m verwijderde verstandskies.
Ik heb in een periode van anderhalve week zeker 15 zakjes op maar verder geen last van bijwerkingen gehad ofzo.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door b2b »

Wel vreemd dat ik brufen 600 mg zo kon bijhalen bij de apotheker i.v.m verwijderde verstandskies.
Ik heb in een periode van anderhalve week zeker 15 zakjes op maar verder geen last van bijwerkingen gehad ofzo.


Voordat we verder off-topic gaan, het ging immers over de EHBO inhoud.
Je hebt een recept afgegeven voor de eerste zakjes Ibuprofen waarschijnlijk, en dan is het een herhalingsrecept voor de tweede serie, voorgeschreven door tandarts of kaakchirurg.
Overigens staat er wel bij dat je het in moet nemen met wat voedsel om maag/darmklachten te voorkomen/verminderen.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Pieter1954
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 nov 2010, 09:48
Locatie: Enkhuizen

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Pieter1954 »

Ik kom zelf nogal 'ns in bergachtig gebied, waar een breuk altijd op de loer ligt. Daarvoor heb ik ALTIJD een SAM-splint bij me en Tramadol als uiterst krachtige pijnstiller (zelfs een breuk voel je niet meer). Ik heb mijn dochter hiermee goed kunnen helpen op 4000 m hoogte in een rots- en ijswand in afwachting van een rescue-helicopter. Ze was gevallen, aan het touw uitgependeld en met een stijgijzer achter een rotspuntje blijven hangen. Gevolg een onderbeenfractuur.
Zowel Sam-splint en Tramadol echt voor iedereen aan te bevelen.
Als je je huisarts uitlegt waarvoor je Tramadol nodig hebt, zal deze dat zondermeer voor je voorschrijven.
Groet,
Pieter


oud deelnemer 4

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door oud deelnemer 4 »

mooie tip tramadol
vooral in een afgelegen gebied lijkt het me wel zo prettig als je na een ongeluk pijnvrij op redding kan wachten :-\


Gebruikersavatar
JIM
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2010, 19:25
Locatie: Noord-Brabant

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door JIM »

Tramadol werkt het beste in combinatie met paracetamol. Deze hebben een versterkende werking met elkaar.


When in danger or in doubt, run in circles scream and shout!
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door rescue »

Gniffel,  ken je ook de bijwerkingen van tramadol..  >:D...

Niet alleen pijnstilling, maar ook heeft ook een aantal ongewenste psychische effecten....  Het komt zelfs voor dat je intepretatie van je waarnemingen echt bijzondere effecten hebben...


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Jan

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Jan »

he Resque, lang niet gehoord.

Goed je hier weer te lezen.

Groeten,

Jan


oud deelnemer 4

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door oud deelnemer 4 »

Niet alleen pijnstilling, maar ook heeft ook een aantal ongewenste psychische effecten....   Het komt zelfs voor dat je intepretatie van je waarnemingen echt bijzondere effecten hebben...
dus nie iets wat je wil gebruiken icm bv touwwerk of snij werk of zware machines?


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door rescue »

thnx Jan,

@Tilia,  ook niet auto rijden, en ff langs een richeltje kruipen, waar je een 5 meter naar beneden valt..
Er zijn mensen die denken dat ze kunnen vliegen of in eens zwaar depressief en lusteloos worden..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
oud deelnemer 4

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door oud deelnemer 4 »

wel goed om ff in achterhoofd te houden thx voor de info Peter


Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 329
Lid geworden op: 13 feb 2011, 17:07

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Skipper »

Iedereen is blijkbaar zeer enthousiast over ibuprofen, zelfs 40 plussers voelen zich weer een jonge god, maar 1 op de 10.000 mensen is er allergisch voor. In de gebruiksaanwijzing staat dat je het dan niet moet gebruiken, maar je komt er pas achter als het te laat is! Ik ken iemand wiens nieren er door uitgevallen waren! Dat is gelukkig weer goed gekomen, maar hij is er lang door uit de roulatie geweest!


Only when the last tree has died
and the last river been poisoned
and the last fish been caught
will we realise we cannot eat money

Cree Indian Proverb
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Anneke »

[quote="Skipper"]
Iedereen is blijkbaar zeer enthousiast over ibuprofen, zelfs 40 plussers voelen zich weer een jonge god, maar 1 op de 10.000 mensen is er allergisch voor. In de gebruiksaanwijzing staat dat je het dan niet moet gebruiken, maar je komt er pas achter als het te laat is! Ik ken iemand wiens nieren er door uitgevallen waren! Dat is gelukkig weer goed gekomen, maar hij is er lang door uit de roulatie geweest!
[/quote]

Dat klinkt niet best nee. Hoe snel merkte diegene dat hij allergisch was en wat voor symptomen traden daarbij op?


Plaats reactie