Inhoud van E.H.B.O-Trommel

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
JIM
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2010, 19:25
Locatie: Noord-Brabant

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door JIM »

[quote="rescue"]
thnx Jan,

@Tilia,  ook niet auto rijden, en ff langs een richeltje kruipen, waar je een 5 meter naar beneden valt..
Er zijn mensen die denken dat ze kunnen vliegen of in eens zwaar depressief en lusteloos worden..
[/quote]

Het kan, maar komt in de praktijk weining voor en dan vooral bij mensen die antidepressiva gebruiken.

Wel zijn misselijkheid en duizeligheid veel voorkomende bijwerkingen.


When in danger or in doubt, run in circles scream and shout!
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door rescue »

[quote="JIM"]
Het kan, maar komt in de praktijk weining voor en dan vooral bij mensen die antidepressiva gebruiken.

Wel zijn misselijkheid en duizeligheid veel voorkomende bijwerkingen.
[/quote]

Ik ken helaas meerdere voorbeelden, van de bijwerkingen van tramadol, en juist bij mensen die vooraf psychologisch stabiel te noemen zijn..
Daarom zal elke huisarts die dit middel voorschrijft, dan de eerste 14 dagen, mensen niet aan het werk kunnen en niet kunnen auto rijden..

Dus zeker geen tovermiddel, maar soms wel een middel die ook toepasbaar is voor pijnstilling in het veld.. echter wees bewust elk middel wat je meeneemt het veld in.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 329
Lid geworden op: 13 feb 2011, 17:07

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Skipper »

Dat klinkt niet best nee. Hoe snel merkte diegene dat hij allergisch was en wat voor symptomen traden daarbij op?

@anneke: Hij kreeg eerst vage klachten, weinig energie, kon nauwelijks meer lopen, en begon toen bloed te plassen. Nieruitval doet geen pijn. Hij had maar 3 pillen in verschillende maanden geslikt. Gevaarlijk spul dus, maar als je het al een tijd gebruikt en je hebt geen last, dan ben je blikbaar niet allergisch :-)

Skipper


Only when the last tree has died
and the last river been poisoned
and the last fish been caught
will we realise we cannot eat money

Cree Indian Proverb
Gebruikersavatar
JIM
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 dec 2010, 19:25
Locatie: Noord-Brabant

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door JIM »

[quote="rescue"]
Ik ken helaas meerdere voorbeelden, van de bijwerkingen van tramadol, en juist bij mensen die vooraf psychologisch stabiel te noemen zijn..
Daarom zal elke huisarts die dit middel voorschrijft, dan de eerste 14 dagen, mensen niet aan het werk kunnen en niet kunnen auto rijden..

Dus zeker geen tovermiddel, maar soms wel een middel die ook toepasbaar is voor pijnstilling in het veld.. echter wees bewust elk middel wat je meeneemt het veld in.
[/quote]

Zijn jouw voorbeelden gebaseerd op slachtoffers 'in het veld' of in het alledaagse leven? Kan me namelijk voorstellen dat bij een minder goede vocht- en voedseltoestand en veel vermoeidheid bijwerkingen vaker optreden.


When in danger or in doubt, run in circles scream and shout!
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door rescue »

[quote="JIM"]
Zijn jouw voorbeelden gebaseerd op slachtoffers 'in het veld' of in het alledaagse leven? Kan me namelijk voorstellen dat bij een minder goede vocht- en voedseltoestand en veel vermoeidheid bijwerkingen vaker optreden.
[/quote]

Nee, dit zijn verder normale gezonde mensen, alleen met ernstige rugklachten.. verder gezond, geen onderliggende psychologische klachten, zelfs niet een beetje.. niet verder oververmoeid....
Normaal zeer stabiele persoonlijkheden, kunnen in 60% tot 70% van de gevallen, in eens in verschillende mate erg anders reageren, en andere wanen hebben....  Meestal zijn mensen na 14 dagen aan de medicatie gewend, en zijn deze bij verschijnselen vaak weer weg...

Echter juist de eerste dagen kan dit optreden..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Trailtraveller »

[quote="rescue"]
Ik ken helaas meerdere voorbeelden, van de bijwerkingen van tramadol, en juist bij mensen die vooraf psychologisch stabiel te noemen zijn..
Daarom zal elke huisarts die dit middel voorschrijft, dan de eerste 14 dagen, mensen niet aan het werk kunnen en niet kunnen auto rijden..

Dus zeker geen tovermiddel, maar soms wel een middel die ook toepasbaar is voor pijnstilling in het veld.. echter wees bewust elk middel wat je meeneemt het veld in.
[/quote]

Hier even een praktijkvoorbeeld, ik heb last gehad van een zware hernia waarbij ik dus 3,5 maanden aan de tramadol zat, anders kon ik niet eens mobiel zijn. Ongeveer 2x per dag last van duizelingen en na 2,5 maanden behoorlijke stemmingwisselingen ( iedere half uur kon het anders zijn), vooral negatieve gedachten. Normaal ben ik altijd goed geluimd en ben altijd zeer positief te noemen. Ook na de 2 weken was het niet aan te raden om auto te rijden, bij  mij althans, zelfs fietsen mocht niet. Lopen het lieftst onder begeleiding. Dus ik kan de beweringen van Rescue zeker onderschrijven.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
oud deelnemer 2

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door oud deelnemer 2 »

Ik ben bezig om mijn First Aid Kit samen te stellen en heb reeds het volgende bij elkaar graag commentaar (waar ik iets mee kan ;D ) aanvullingen, weglaten ect.
Deze is voor in de Rugzak.

Afbeelding

First Aid Kit Rugzak
- 2x Snelverband
- 1x Koude compres
- 1x Tekentang
- 1x Verbandschaar
- 1x   Pincet
- 2x veiligheidsspeld
- 1x sporttape
- 6x wattenstaaf
- 1x Sterilon
- 2x Elastisch verband (2 maten)
- 4x Smecta (anti diarree)
- 1x pleisterset
- 1x blarenpleisters
- 1x Somex desinfecterende handgel
- 1x Reddingsdeken
- 2x compress
- 1x Mitella/ 3-kante doek
- 1x handschoenen
- 2x niet geweven tissue (1% cetrimide)
- 10x 600mg ibuprofen
- 10x Maalox maagtabletten

Hier zit het in:

Afbeelding
Afbeelding

Een paar vragen nog die schoonmaakdoekjes en Sterilon dubbelop???
En voor de misselijkheid wat kan ik het beste nemen?
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 2 op 26 feb 2011, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Pepperana
Berichten: 1560
Lid geworden op: 25 dec 2009, 14:05
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Pepperana »

Ik heb zelf ook nog ORS er in zitten.


The truth is stranger than fiction!
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Viking »

Mooi tasje, ik kwam er gister achter dat mijn tasje gescheurd is, (is niet erg) ben opzoek naar een andere.

Heb gister mijn schaar eruit gegooid, ook zo een grote. Denk dat met een kleintje ook wel lukt of een mesje.


oud deelnemer 2

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door oud deelnemer 2 »

Jammer had graag meer commentaar gehad.

@Pepperana ik heb ipv ORs Smecta een zeer goed middel alleen niet zo bekend.


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door rescue »

[quote="Grizzly"]
Jammer had graag meer commentaar gehad.

@Pepperana ik heb ipv ORs Smecta een zeer goed middel alleen niet zo bekend.
[/quote]

Grijns, dat kan... wel een beetje geduld he.. lol..

Paar kleine verbeter puntjes..

Driekanten doek,. niet een disposable, tenminste als ik de verpakking herken is het een disposable.
Sterilon vervangen door Hibicet flacons. (kan zowel in de wond, als er naast..) Sterilon is alleen bedoeld om de wond...
Verschillende maten zwachtels, kan je ook vervangen door Co-Flex. Minder ruimte voor meer toepassingen.. Water bestendig..

ORS er in..

Tekentang van metaal, kan dan voor meerder toepassingen gebruikt worden..

Pleisters weg, Snog er in..

je kan nog denken aan vettige gazen..

en Watergel compress  (Behandeling brandwonden, Scheelt heel veel water om te koelen, zeker als water schaars is...)

Verder Ducktape op oude creditcard gewikkeld.  vele toepassingen, waaronder blaren behandeling.

Compressen 2x Snelverband nr. 1 meer dan voldoende..
Niet steriele gazen voor het betere poetswerk, en voor proppen om plaatselijke druk te leveren.

Ik heb een deel van het PSK en FAK gecombineerd in 1 tasje daarom zou ik dit zeker nog toevoegen.
Extra reddingsdeken en een transparantzeiltje (Onderkoeling =>  Super Shelter)


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
oud deelnemer 2

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door oud deelnemer 2 »

Ik heb gegoogled maar een paar vragen of linkjes

- SNOG????
- driekante doek is een disposable omdat ik even niks anders had maar zit te denken om de shemagh er voor in de plaats in de rugzak te stoppen?
- waarom ORS en geen Smecta werking is hetzelfde voor mensen die dreigen uit te drogen door diarree en niks binnen kunnen houden.
- Watergel kompres ik heb een koudecompres gewikkeld in een driekante doek of shemagh werkt toch ook ? deze koudecompres werkt pas als ik hem  kneed.

De rest duidelijk daar kan ik wat mee.


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door rescue »

[quote="Grizzly"]
Ik heb gegoogled maar een paar vragen of linkjes

- SNOG????
- driekante doek is een disposable omdat ik even niks anders had maar zit te denken om de shemagh er voor in de plaats in de rugzak te stoppen?
- waarom ORS en geen Smecta werking is hetzelfde voor mensen die dreigen uit te drogen door diarree en niks binnen kunnen houden.
- Watergel kompres ik heb een koudecompres gewikkeld in een driekante doek of shemagh werkt toch ook ? deze koudecompres werkt pas als ik hem  kneed.

De rest duidelijk daar kan ik wat mee.
[/quote]

linkje naar SNOGG

Een Shemag kan, echter een Shemag misbruiken voor vele andere toepassingen van een driekanten doek vind ik zonde..  Katoen Driekanten Doek kost nog geen 60 cent, ex. BTW..

Een Koude compres. is voor ice, koeling,  dat wil je juist niet bij brandwonden, je sluit de bestaande warmte op, door dat door IJS koude, de huid op de brandwond krimpt, en de warmte dus niet wordt afgevoerd, maar opsluit..

Een brandwond hoeft gekoeld te worden tot 37 graden, en niet naar 20 graden.. en Waterjel heeft dan het voordeel, dat het vuile wond desinfecteerd, koelt de wond, en niet meer. Wil je een wond genoeg koelen, heb je of vele liters stromend water nodig..  Watergel compres leg je op de wond, en kan je rustig een dag laten zitten, en de wond is gekoeld, grotendeels van de pijn gestilt, en de wond desinfecteerd, en de wond blijft later goed te beoordelen door een arts, en het compress kleeft absoluut niet aan de wond.. Een doek kleeft direct aan de brandwond, dat word dus een heerlijke pijnlijke ervaring...

Ik moet even dieper in de samenstelling van Smecta duiken om precies het verschil te vinden..  Als ik Smecta zo lees, mis ik wat zouten, en energie gevers..
Even verder denken, zou ik er ook een chachet Glucosegel van Hypiofit bij in doen..  Een zeer snelle energie gever..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
oud deelnemer 2

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door oud deelnemer 2 »

thnx voor de link ziet er goed uit net als de CO-flex wist niet dat het zo heette maar mijn hond heeft het ook l eens gehad na een op veelzijdig dus en daar hou ik van


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Jandar »

hoi,

uit alles wat ik hier gelezen heb zit ik eraan te denken om deze kit aan te schaffen.

Is deze pure overkill, of is dit een goede kit?

Care Plus® First Aid Kit Professional 

Een door tropen- en expeditieartsen samengestelde set met verbandmaterialen, steriele medische hulpmaterialen en een uitgebreide set EHBO-materialen. Met een handig uitneembaar tasje voor bijvoorbeel dagtochten. Deze combinatieset is bedoeld voor reizigers naar gebieden waar de medische zorg matig of slecht is.

Inhoud:
1 Hydrofiel windsel 400x6 cm
4 Steriel kompres 5x5 cm
2 Steriel kompres 10x10 cm
10 Alocholdoekjes
1 Hechtpleister, non woven
2 Wondsnelverband
3 Wondpleisters 6x10 cm
5 Wondpleisters PE 9x38 cm
5 Wondpleisters PE 19x72 cm
1 Emergency schaar
1 Onbreekbare thermometer
5 Veiligheidsspelden
1 Pincet
1 Reddingsdeken
1 Mond op mond kapje
1 Wegwerpspuit 2 ml
3 Wegwerpspuit 5 ml
2 Wegwerpnaald 0,4x20
6 Wegwerpnaald 0,8x40
1 Hechtdraad/naald 75 cm
1 Infuusnaald
1 Scalpel
5 Bloedlancet
4 Hechtstrips
2 Steriele Handschoenen
4 Vingercondooms
1 Artsenverklaring
Waterdicht Nee
Gewicht 562 gram
Afmeting in cm 22 x x 14,5 x x 8,5( L x B x H )


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
Plaats reactie