Inhoud van E.H.B.O-Trommel

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Rodolf
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 feb 2010, 14:11

Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Rodolf »

Voor mijn bushcraft gathering ben ik op zoek naar een een paar goede E.H.B.O-trommels. Wat me meteen opvalt is de, voor mij, volstrekte onlogika van de inhoud. Ik heb ooit een E.H.B.O diploma gehaalt dus ik ben niet een gehele noob.
Ik heb vandaag een trommel in mijn handen gehad en die bestond hoofdzakelijk uit een heleboel rollen verband, een hoop watten, twee doosjes gaasjes, spalk materiaal en enkele handschoentjes er zat ook wel een schaartje in, een klein flesje ontsmettingsmiddel en één reepje pleisters.
Ik ben van mening dat ik bij een eerste hulp behoefte niet met rolletjes verband ga klooien. Wat ik voornamelijk nodig heb, zijn pleisters, veel pleisters. Het gaat hier om een eerste hulp behoefte, niet om een schoonheidsprijs.

Ik zou dan ook graag een EHBO trommel zelf samenstellen voor de bushcraft activiteiten geschikt is.
Vul onderstaande lijst aub aan en vertel er ook bij waarom jij die toevoeging zou doen.

-Pleisters
-verschillende noodverbandjes (snelverband) .
-leukoplast,
-pincet en tekentang,
-ontsmettingsmiddel,
-een goede verbandschaar
-Coldpack
-pijnstillers
-driekante doek
-handschoentjes
-...


Alles minimaal 1 keer doen in je leven en sterven bewaren tot het laatste.
Bobvanvelzen

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Bobvanvelzen »

Bij defensie in ZHKH opgeleid, dus kennis zit wel goed.
meestal verbind ik niet meer dan een (diepe) snede, maar je weet maar nooit. je bloed zo leeg en vaak zit je niet op een plek waar een ambulance even heen rijdt.

een tip: meeste rugzakken hebben 2 strips voor versteviging, dit zijn prima spalken.

Reddings deken
2 snelverbandjes
1 snelverband brandwonden
2 gewone verbandjes
sterilon
gaasjes
pleisters
sporttape (vind ik beter dan leukoplast, maar ik klim ook dus das 2 in 1)
Pincet
klein schaartje
grote schaar
scalpel mesje middelgroot
hemostats? tangetje dat als je hem dichtknijpt, ook dicht blijft
klein nagelschaartje
vijl
spiegeltje (zelf hulp en signalering)
paar veiligheidsspelden
anti diaree pillen
hooikoorts pilletjes (helaas heb ik ze nodig)
waterzuiverings tabletjes 30st.
paracetamol

dat is het zo ongeveer!
Oh, een IK22, handleiding wat te doen bij ongevallen, airway, breathing, circulation enz.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Trailtraveller »

ik heb nog een wijziging en een toevoeging..

Ibuprofen ipv paracetamol, betere pijnbestrijders
tekentang, 2 bandages, sporttape, pincet, schaartje, 2 gaasjes, 1 ontsmettend gaasje met jodiumzalf.
Dan vooral pleisters, wattenstaafjes, alcohol pads. Norit.
Laatst gewijzigd door Trailtraveller op 14 apr 2010, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Rodolf
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 feb 2010, 14:11

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Rodolf »

Ik was vandaag bij de action voor wat trommeltjes. daar kwam ik ook nog lotion tegen om je handen te disinfecteren, zonder wassen, die zit er nu ook al in (ruikt ook nog lekker ;D)


Alles minimaal 1 keer doen in je leven en sterven bewaren tot het laatste.
Bobvanvelzen

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Bobvanvelzen »

In de lotions zit vaak veel alcohol. daar droogt je huid heel snel van uit. dus pas op. Brand ook vreselijk met wondjes/sneetjes, weet ik uit ervaring!


Porcupine
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 dec 2009, 11:58

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Porcupine »

je wilt ibuprofen EN paracetamol

paracetamol: werkt tegen zenuwpijnen (kiespijn etc) , is niet bloedverdunnend en is koortsverlagend.

ibuprofen: verminderd zwelling (nee het is geen ontstekingsremmer zoals sommige mensen denken) en dus bij veel spierklachten.


andere blije toevoegingen zijn een kleine loep (splinters) en zo'n piëzo dingetje om muggebeten te verdoven.


Gebruikersavatar
Rodolf
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 feb 2010, 14:11

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Rodolf »

Muggesteken vind ik niet nodig om te behandelen middels een EHBO trommel.
Gewoon de muggenbult negeren helpt bij mij trouwens prima.


Alles minimaal 1 keer doen in je leven en sterven bewaren tot het laatste.
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door obiwanjacobi »

Norit = koolstof = verbrand hout => kampvuur?

Ik heb geen first aid kit. Ik heb een last aid kit ;-) en dat begint bij een persoonlijk snel verband uit het leger in mijn zak als ik mijn mes mee heb. Verder wat plakspullen om wonden weer dicht te krijgen en ontsmetting. Tekentang heb ik wel oh en handschoentjes. Voor de rest niks. Als je er niet dood aan gaat hoef je er niks voor mee te nemen ;-)

Dus muggenbeten is een kwestie van verdragen...


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door born2roam »

Mark of was het nou Marc... eeh..

dat van die muggenbeten verdragen... in Zweden hebben ze van die vervelende "knuts" en 1 gozer had toch wel erge reactie op al die kolerelijers dat er antihistamine zalf uit de ehbo kast moest komen... dus verdragen gaat ook maar zover....

Tekentang heb ik niet... dental flos wel en dat vormt een prima tekentang....

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door obiwanjacobi »

Ik heb ze (knuts, midges) in schotland mogen voelen ;-)

Het is een kwestie van je huid bedekken. Ik heb ook een (fijnmazig) hoofdnetje, maar daar werd ik zelf niet blij van, daar valt niet in te werken.

en het is Marc ;-)


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
BARTJEN2
Berichten: 297
Lid geworden op: 17 dec 2009, 18:47
Locatie: geraardsbergen

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door BARTJEN2 »

Even toch een kleine bemerking IVM Ibuprofen
Deze medicatie behoord WEL degelijk tot de ontstekingsremmers zoals brufen. Deze worden in de medische wereld de NSAID'S genoemd( niet-steriodale anti-inflammatoire drugs) Deze zijn ZEER slecht voor de maag, je kan er bij regelmatig gebruik maagzweren, maagbloedingen, draaierigheid, hoofdpijn, leververgiftiging,... van krijgen
Voorzichtigheid is zeker geboden. Werk zelf op de dienst maag-darmziekten in een ziekenhuis. Onze dokters krijgen wekelijks met mensen te maken die door gebruik van deze middelen maagbloedingen, zweren ontwikkelen.
Paracetamol ( merknamen dafalgan, ...) zijn daarentegen veel minder schadelijk en zijn bij zeer grote dosissen pas levertoxisch.
Andere voorbeelden van nsaid's zijn voltaren, diclofenac,
grts bart
Laatst gewijzigd door BARTJEN2 op 26 apr 2010, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Ex Bushcraft NL
Berichten: 1878
Lid geworden op: 18 nov 2009, 17:31
Locatie: Zeist

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door Ex Bushcraft NL »

Handig zo'n medische man in het midden.
Zelf dacht ik altijd dat het juist andersom was.

Thnx

Lars


Nederlands Bushcraft Forum.
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door rescue »

Standaard EHBO setjes, die je koopt, in supermarkten, drogisteren, bever, slaan vaak nergens op..  Met een beetje denk werk stel je zelf een betere kit samen, en vaak goedkoper, of doe je voor het zelfde geld slimmere zaken in..

Een EHBO-Kit zonder een rol ducktape mee.. voor bushcraft achtige zaken, neem ik al niet serieus..

Wat je meeneemt, in een kit, is sterk afhankelijk van wat voor tocht je gaat doen.. of je alleen iets voor je zelf meeneemt, of ook voor medereis genoten..  Als je als "Dienstverlener", organisator of instructeur gaat, heb je nog wat extra nodig..

Soms biedt de natuur vele hulpmiddelen, echter soms is dat aansprakelijkheids technisch niet altijd even handig. Soms heb je geen keuze, en soms is het gewoon de slimste manier..

Misschien kunnen we wel iets organiseren in het najaar of van de winter, of wat handig is en niet handig is..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door b2b »

Inderdaad BartJen,

Vraag ook altijd even na bij een bloeding of iemand anti-stolling gebruikt of standaard aspirine/ascal etc. neemt ivm. evt. hart en vaatproblemen.
NSAID´s,  non steroïd´s etc.,  de vraag: met de Amerikaanse collega´s praten dezen altijd dat de laatste D, staat voor disease, voor de Europeanen als drug.

BartJen?
Your opinion please.

By the way, ik heb geen trommel maar een waterdicht zakje. Afhankelijk van hoeveel mensen er meegaan wordt de kit gevuld. Standaard zit er een ´kleine´ uitvoering in de dagrugzak.

Zelf ben ik ook nogal gecharmeerd van Ducktape( geplakt op oud plastic pasje), voor het bij elkaar houden van stokken voor spalken. En kan men ook b.v. enkel-intapen over een sokje ivm huidbeschadigingen.

Gr
Cees



[quote="BARTJEN2"]
Even toch een kleine bemerking IVM Ibuprofen
Deze medicatie behoord WEL degelijk tot de ontstekingsremmers zoals brufen. Deze worden in de medische wereld de NSAID'S genoemd( niet-steriodale anti-inflammatoire drugs) Deze zijn ZEER slecht voor de maag, je kan er bij regelmatig gebruik maagzweren, maagbloedingen, draaierigheid, hoofdpijn, leververgiftiging,... van krijgen
Voorzichtigheid is zeker geboden. Werk zelf op de dienst maag-darmziekten in een ziekenhuis. Onze dokters krijgen wekelijks met mensen te maken die door gebruik van deze middelen maagbloedingen, zweren ontwikkelen.
Paracetamol ( merknamen dafalgan, ...) zijn daarentegen veel minder schadelijk en zijn bij zeer grote dosissen pas levertoxisch.
Andere voorbeelden van nsaid's zijn voltaren, diclofenac,
grts bart
[/quote]


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Inhoud van E.H.B.O-Trommel

Bericht door rescue »

Meer info over NSAID ( Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs) op Wikipedia, met een redelijke uitleg..

De mensen met wie ik internationaal spreek, ook van over de grote plassen, hebben het allemaal over Drugs.. Een NSAID is een geneesmiddel(Drugs) en geen ziekte(dissease)..

over het algemeen gooien we handleidingen direct weg.. en dan zoeken we die pas op, als we er echt niet uitkomen..
Van medicatie is dat meestal niet zo handig...  De bijsluiter zit er echt niet voor niets bij...
(Arts en Apotheker, over maagklachten bij NSAID

Indien we praten over lekenhulpverlening, gebruiken we paracetamol, of ibuprofen
Op deze varianten zijn nog wel andere varianten bekend..

Let er op, dat je niet zomaar diverse medicatie mee naar buitenland mag nemen..  Binnen de europese unie, is het vaak geen probleem, echter daar buiten, moet je specifiek aangeven welke medicatie je meeneemt..

Een beetje misbruik  >:D van Ibuprofen, is dat je er spierpijn mee kan voorkomen als je s'ochtends opstaat, na een intensieve inspanning van de vorige dag...  >:D  Ideaal voor de 40plussers met iets gematigder conditie die je jongere generatie wil proberen bij te houden.. (sst niet verder vertellen..)
Laatst gewijzigd door rescue op 09 aug 2010, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Plaats reactie