EHBO als je alleen bent

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

EHBO als je alleen bent

Bericht door Meatloaf »

Ik zat zo eens te bedenken. vrijwel iedereen hier heeft een first aid kit op zak. (inhoud even erbuiten gelaten)

maar als je nu alleen ergens bent(of je maat erg ver weg),en je snijdt je bijvoorbeeld in je hand of arm, wat dan? krijg je jouw fak met 1 hand open, en kan je jezelf met 1 hand verbinden?(zeker als het je verkeerde hand is)? 

of is een FAK meer bedoeld om anderen te helpen als deze in nood zitten?(inclusief om jou te helpen met iemand anders in de buurt)


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door jenniskens »

Ik zeg DUCKTAPE!


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door jaspertimm »

In het aller ergste geval komt er bloed in en op je first aid kit. Naja, hij is er voor om je te helpen in wat bloederige situaties. Dus dan koop ik wel een nieuw hoesje voor hem!

Als het geen haast heeft dan kan ik mijn mond makkelijk gebruiken om hem te openen toch?

Kan jij hem met 1 hand openen?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door janvanloon »

t shirt, bandana... duck tape gaat te moeilijk open met 1 hand...
en idd... de ehbo set is wat moeilijk bij 1 hand... alles lekker waterdicht en steriel verpakt...
Soms is het moeilijk om met twee handen de boel open te krijgen...

leuk topic  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door TTS »

Ik bel een ambulance.


oud deelnemer 4

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door oud deelnemer 4 »

tja, een ambulance bellen is een luxe die je idd op de camping wel hebt, maar in de wildernis vaak nie

veel wonden kan je zelf verzorgen (of zou je moeten kennen)
er zijn altijd wonden die je nie zelf kan verzorgen en als je dan alleen bent heb je pech
daarom altijd beter met zijn tweeën, waar mogelijk

ook met je fak moet je gewoon oefenen vooral zelfhulp


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door HJ »

In principe moet je twee niveaus van EHBO-vaardigheid hebben:

1- In NL onder ideale omstandigheden.
Daar kun je overal alarm slaan met je GSM en is een ambulance of andere hulpverlening binnen een redelijke tijd ter plaatse (Al wordt dat wel minder vanwege alerlei bezuinigingen) Dan is EHBO kennis van op lkaag niveau voldoende omdat je de persoon "alleen maar" in leven hoeft te houden tot de pro's er zijn. De situatie stabiel houden is dan meestal al ruim voldoende.

2- Ergens anders waar hulp niet ter plaatste kan komen. Hier zijn zat voorbeelden van: Wandeling in een groot natuurgebied, bergwandelen etc. Dan zal hulp wel even op zich laten wachten, als je al in staat bent om met de GSM alarm te slaan. De levenreddende hulp die je dan moet kunnen geven zal veel verder gaan dan de hulp die je in NL biedt. Hier zal al vaker een begin met de herstel-hulp gemaakt moeten worden om uberhaupt de persoon te kunnen redden, de persoon gedurende langere tijd in leven houden in afwachting van hulp of om op een plaats te kunnen komen waar hulp wel kan verschijnen.

Ik ben van mening dat iedereen voldoende basiskennis zou moeten hebben, aangepast op de situatie waarin je jezelf begeeft. Zeker als je extremere dingen gaat doen. Kijk, de situatie tijdens een populaire "file-wandeling" op een toeristische route is anders dan wanneer je in je eentje ergens 100km van de bewoonde wereld bent.

Helaas nemen heel weinig mensen hun verantwoordelijkheid. Ik heb hier in NL te vaak situaties gezien waarbij een hoop volk staat te kijken van "oh wat erg" en in paniek rond kijken of zelfs  :'( foto's maken in plaats van iemand te helpen.

Gr HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door rescue »

Een simpele doek op de wond, hooghouden en druk op de wond, doet vaak al wonderen.. 
Dat is gewoon uit je jaszak of vest of broekzak pakken.. 

Daarna als er tijd is, gaat me FAK een keer open, om daarna de wond definitief te verzorgen.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Meatloaf »

[quote="rescue"]
Een simpele doek op de wond, hooghouden en druk op de wond, doet vaak al wonderen.. 
Dat is gewoon uit je jaszak of vest of broekzak pakken.. 

Daarna als er tijd is, gaat me FAK een keer open, om daarna de wond definitief te verzorgen.
[/quote]

dat is wel een goede. die kan je vaak wel met 1 hand bereiken.


Gebruikersavatar
bushie
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:31
Locatie: heumen
Contacteer:

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door bushie »

Ik ben met rescue eens druk op de wond en daarna verbinden.
Maar wat vind je van de uitdaging in omgang met mes of bijl,dat men eens een tijdje gaat lopen en activiteiten gaat doen terwijl een hand in de broekzak zit en blijft?

Gr.john.


Men kan de natuur niet bezitten maar wees bezit van de Natuur.

www.tornakbushcraft.nl
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door b2b »

Dat voorstel met één hand van John is een goede.

Ik ga dat eens proberen.
thanks

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
pascallegione
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:27

0000000000

Bericht door pascallegione »

0000000000
Laatst gewijzigd door pascallegione op 14 nov 2019, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door deurdranger »

dingen met 1 hand doen, leerden wij al op de basis school bij gym. Verder heb ik vaak wonden opgelopen toen ik alleen was. 2 keer moest het gehecht worden, was mijn eigen oordeel (en dit klopte ook) Hechten heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik heb diep respect voor mensen die dit bij zichzelf kunnen. Ik val denk ik flauw dan. En dan heb ik een groter probleem. Een doek er op drukken en de wond dichtknijpen bied iig een oplossing en je kan dan even de situatie overzien.


pascallegione
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:27

0000000000

Bericht door pascallegione »

0000000000
Laatst gewijzigd door pascallegione op 14 nov 2019, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
MikeBravo
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 sep 2011, 03:28

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door MikeBravo »

Mijn IFAK zit in een aloksak, soort ziploc-zakjes dus zonder probleem open te maken met 1 hand en/of je tanden, en zoals de naam al aangeeft is de inhoud voor mezelf.
Al zitten er wel wat handschoenen in voor het geval dat..

ook leuk om met 1 hand bij jezelf aan te brengen..
Afbeelding


"Mummy, when I grow up I want to be a bushcrafter."
"You can't do both son."
Plaats reactie