EHBO als je alleen bent

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
bushie
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:31
Locatie: heumen
Contacteer:

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door bushie »

Goede en leuke tip!

Gr.john


Men kan de natuur niet bezitten maar wees bezit van de Natuur.

www.tornakbushcraft.nl
Gebruikersavatar
Gamble
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 mar 2013, 18:44

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Gamble »

Ik heb overal EHBO kistjed liggen. In de keuken, slaapkamer,auto, zolder en in mijn "bush" tas twee stuks.
Eentje daarvan ligt in een apart compartiment onderin en is vrij uitgebreid, de ander ligt bovenin is wat kleiner en bevat rekverband, pincet, syeriel doekje, tekenset en veel pleisters.
Omdat ik altijd wel veel in de weer ben met een mes, machette, bijl enz. vind ik het ook belangrijk om hier makkelijk bij te kunnen.
Echter, in geval van een grote snijwond en veel geklieder heb ik standaard een mooie grote zwarte zakdoek in een zijvak van mijn broek zitten.
Deze kan makkelijk gepakt worden en voorkomen dat alles onder het bloed komt ye zitten als ik bezig ben het EHBO kistje te pakken.

Een goede aanrader voor iedereen dus.....


Denken in oplossingen, niet in problemen....
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door J@siu »

Ahum ...
laatst op een weekendje had iemand ( ik hoef geen namen te noemen , diegene die het betreft weet het zelf wel)
zichzelf in zijn hand geslagen met een bijltje ...

als die ALLEEN  was geweest , had het wss. heel anders afgelopen ...
gelukkig waren er meerdere MedeBC'ers aanwezig die met milde snelheid naar een ziekenhuis in de buurt konden rijden ..
gevolg ... toch een paar hechtingen ;D

Ik vind dit een interessant topic hoe div. mensen tot een oplossing komen bij "verwondingen"  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
silverstar
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2012, 18:11

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door silverstar »

Nood breek wet, indien nodig wordt het kistje/zakje met geweld opengemaakt. Stuk elastisch band, of in mijn geval een jetpull infuusband kan bij een hevige bloeding als tourniquet dienen. Overige zaken denk ik mijzelf wel mee te redden, met een para-medische opleiding achter de rug.  ;-) De tip van een stuk doek waarbij de wond afgedrukt wordt is ook een prima eerste oplossing.


Gebruikersavatar
Gemswild
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2013, 16:39

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Gemswild »

Een Israelisch noodverband en een CAT battlefield touniquet zijn twee items die in noodsituaties erg goed van pas komen en enkelhandig te gebruiken zijn.
Doe er een goede EHBO tas bij die je enkelhandig kan openen dmv. een een grote ritssluiting. touwtjes aan de rits zorgen ervoor dat je eenvoudig bij je spullen kan onder stress. (aan het touwtje trekken voor een kleine opening, dan duim erin en open trekken.

Een dubbele set kan handig zijn want als je maatje gewond raakt kan je moeilijk zeggen dat je materiaal voor jezelf is. En met een zwaar gewonde slepen met veel bloedverlies kost een hoop energie 

In deze situaties geldt: Less is More. Dus multifunctioneel materiaal dat dmv grove motoriek nog goed te hanteren is. (Onder stress is je lichaam niet goed in staat fijnmotorische vaardigheden uit te voeren.)

Het is van belang er regelmatig mee te oefenen zodat je op het moment weet waar je zaken zijn en ze ook daadwerkelijk kan gebruiken. Zelf heb ik een setje in de auto die ik zo kan grijpen. Als je een kamp opzet zorg dan dat je de set op een vaste plaats hebt en niet eerst een rugzak ondersteboven moet houden.


Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Meatloaf »

dat noodverband is wel een goed ding als je jezelf diep snijd oid.

ik denk dat je een tourniquet pas moet gebruiken als je zeker weet dat je hier de nodige kennis voor hebt, volgens mij kan je hiermee ook juist schade doen?, indien je het niet goed doet?


Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 jan 2013, 15:58

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Ivo »

Ooit een tip gehad van een heli- verpleegkundige: een strip van een oude fietsband . Kost geen drol , en werkt net als een rubber tourniquet. Oprollen en in je broek of jaszak stoppen. Dit kan je je zelf omdoen, en klemt zich zelf af, en je kan het met één hand bij jezelf omdoen.
Heb dit altijd bij met het uitoefenen van mijn beroep( boomverzorger) Je zal nl. maar in een boom hangen op een meter of 20 , en in je hand zagen. Je bent het de eerste 25 min. totaal op jezelf aangewezen boven in de boom voordat iemand bij je is. Dan is het wel zo makkelijk dat je jezelf even kan redden ,toch?


Gebruikersavatar
Gemswild
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2013, 16:39

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Gemswild »

Idd, de kennis wanneer je een slagaderlijke bloeding hebt. En dat zie je snel genoeg.
Maar inderdaad is training zeker op zijn plaats als je van plan bent een tochtje te maken waarbij de ambu niet binnen de nederlandse tijdslimiet aanwezig kan zijn.

Het is overigens een misvatting dat je arm of been na een uurtje of twee in een touniquet niet meer te redden is. Wel is het zeker dat een tijdje met een onvolledig afgesloten slagaderlijke bloeding leidt tot schock en uiteindelijk de dood.

door deze misvatting zijn meer slachtoffers gevallen dan door het onjuist aanleggen van een tourniquet. (Eentje om je nek kan wel leiden tot flinke problemen ;D)

Wil je weten hoe een slagaderlijke bloeding eruit ziet dan kijk even op youtube. er staan een aantal leerzame fimpjes waar je wel een sterke maag voor moet hebben.


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door rescue »

[quote="Ivo"]
Ooit een tip gehad van een heli- verpleegkundige: een strip van een oude fietsband . Kost geen drol , en werkt net als een rubber tourniquet. Oprollen en in je broek of jaszak stoppen. Dit kan je je zelf omdoen, en klemt zich zelf af, en je kan het met één hand bij jezelf omdoen.
Heb dit altijd bij met het uitoefenen van mijn beroep( boomverzorger) Je zal nl. maar in een boom hangen op een meter of 20 , en in je hand zagen. Je bent het de eerste 25 min. totaal op jezelf aangewezen boven in de boom voordat iemand bij je is. Dan is het wel zo makkelijk dat je jezelf even kan redden ,toch?
[/quote]

Als je als boomverzorger, in de harnass hangt, en 25 minuten op hulp moet wachten,  werk je in ieder geval niet conform de arbo-wet voor werken op hoogte. 

De oude fietsband, of auto-binnenband zijn prima tips voor vele vormen van eerste hulp.  er zijn diverse technieken om deze te gebruiken..  dit combineren met een prop doek,  super oplossing.

De C.A.T.  en Israelisch noodverband  zijn populair,  echter ze zijn niet veelzijdig, en er zijn eigenlijk veel betere methoden om ook grote bloedingen te stoppen..  Een simpel prop, met iets als coflex, ducktape, stop je nagenoeg alle bloedingen.

Je kan je geld veel beter besteden dan in C.A.T. en isreallisch noodverband..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door janvanloon »

@rescue:
aangezien je er veel over weet de ideale man voor mijn off topic ( misschien ) vraag.
die quick cloth is dat eigenlijk iets waar men geld moet aan uitgeven?
want je redenatie van een prop en ducktape vind ik goed en is ook het idee waar ik me in vind  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 jan 2013, 15:58

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Ivo »

[quote="rescue"]
Als je als boomverzorger, in de harnass hangt, en 25 minuten op hulp moet wachten,  werk je in ieder geval niet conform de arbo-wet voor werken op hoogte. 

De oude fietsband, of auto-binnenband zijn prima tips voor vele vormen van eerste hulp.  er zijn diverse technieken om deze te gebruiken..  dit combineren met een prop doek,  super oplossing.

De C.A.T.  en Israelisch noodverband  zijn populair,  echter ze zijn niet veelzijdig, en er zijn eigenlijk veel betere methoden om ook grote bloedingen te stoppen..  Een simpel prop, met iets als coflex, ducktape, stop je nagenoeg alle bloedingen.

Je kan je geld veel beter besteden dan in C.A.T. en isreallisch noodverband..
[/quote]

Het is nou eenmaal helaas zo dat je in een boom langer hangt dan bij industrieel klimmen, en boven dien moet je uitgaan van 'worst case scenario' in dit soort gevallen. Ondanks we eens per jaar training krijgen in redden op hoogte, hangt het er erg vanaf waar je hangt in de boom. De redder ( die eerst op zijn eigen veiligheid moet letten) beschikt nou eenmaal niet over een ankerpunt met een CE keurmerk in de boom. Hij moet dus goed opletten hoe hij de gewonde klimmer benaderd.
Bij het klokken van de reddingen verschilden de tijden van 10 min. tot de gewonde klimmer beneden was tot wel 25 min.. Eea afhankelijk van het gewicht van de klimmer, aard van de verwonding en plaats in de boom. ( een klimmer met bv. rugletsel 'sjees' je niet even in 2 min. naar beneden, terwijl je dat met een slagaderlijke bloeding wel zou moeten doen.

En ik heb trouwens niet de illusie dat je met de bovengenoemde middelen een slagaderlijke bloeding geheel  kan stelpen. Al kan je maar van een  'spuitende wond' een sijpelende wond maken ,dan win je zeker al heel wat minuutjes.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Calhovin »

En aan het einde van de rit... moet je toch improviseren. Je status tussen de oren is ook belangrijk. Ik fiets al een paar dagen achter mijn dochtertje aan die aan het leren fietsen is. En... die klapt onderuit, precies met haar voorhoofd op wat puntig kiezeltje. Bloeden als een dolle uiteraard, en papa was uitgerust in flip-flops, oude spijkerbroek, t-shirt, sleutels en gsm. Als je telkens naar buiten getrokken wordt voor nog een rondje let je op gegeven moment niet meer echt op. Sta je dan, met al je bushcraft gear, ehbo kits en ga zo maar door. Allemaal niet hier :-)

Gelukkig werkt een tshirt en het besef dat stilkrijgen en weg van de, hoewel goedbedoelende edoch veel te panikerende toegesnelde moeders uit de speeltuin het beste was erg goed. ;-)

En wondlijm in het ziekenhuis. Dat werkte ook. Maar dat was pas een half uur later ;-)


Gebruikersavatar
Gemswild
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2013, 16:39

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Gemswild »

Mooi verhaal.  Dus je klimt met goedgekeurd materiaal en neemt een fietsband mee om je bloedingen af te binden.
Rescue, je kan met van alles improviseren maar niet met je first aid materiaal en zeker niet als het gaat om levensbedreigende bloedingen. Idd het kost je wel zeker 35 euro om een cat te kopen en nog eens 6,95 voor je israelisch wondverband. 

Als je dan toch wil "improviseren" doe het dan met andere zaken. Zorg dat je first aid spullen top zijn als je echt ver weg gaat. Er zijn altijd mensen die zeggen dat je in de wildernis met alles moet kunnen improviceren, daar sta ik ook achter. Heb je de keuze gehad en niet de juiste zaken meegenomen dan heb je fouten gemaakt in je voorbereiding.

Daar komt bij dat als je gaat werken met meerdere componenten je onder stress sneller in de problemen komt (grove motoriek vs fijne motoriek onder stress) dan met een middel dat in een keer en met een hand aangebracht kan worden.
Laatst gewijzigd door Gemswild op 19 aug 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Gemswild
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2013, 16:39

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Gemswild »

Mooi verhaal.  Dus je klimt met goedgekeurd materiaal en neemt een fietsband mee om je bloedingen af te binden.
Rescue, je kan met van alles improviseren maar niet met je first aid materiaal en zeker niet als het gaat om levensbedreigende bloedingen. Idd het kost je wel zeker 35 euro om een cat te kopen en nog eens 6,95 voor je israelisch wondverband. 

Als je dan toch wil "improviseren" doe je dat in mijn optiek met andere zaken. Zorg dat je first aid spullen top zijn als je echt ver weg gaat. Er zijn altijd mensen die zeggen dat je in de wildernis met alles moet kunnen improviceren, daar sta ik ook achter. Heb je de keuze gehad en niet de juiste zaken meegenomen dan heb je fouten gemaakt in je voorbereiding.

[quote="rescue"]
De oude fietsband, of auto-binnenband zijn prima tips voor vele vormen van eerste hulp.  er zijn diverse technieken om deze te gebruiken..  dit combineren met een prop doek,  super oplossing.
De C.A.T.  en Israelisch noodverband  zijn populair,  echter ze zijn niet veelzijdig, en er zijn eigenlijk veel betere methoden om ook grote bloedingen te stoppen..  Een simpel prop, met iets als coflex, ducktape, stop je nagenoeg alle bloedingen

[/quote]
Daar komt bij dat als je gaat werken met meerdere componenten je onder stress sneller in de problemen komt (grove motoriek vs fijne motoriek onder stress) dan met een middel dat in een keer en met een hand aangebracht kan worden. Idd rustig zittend denken we dat dit gaat lukken maar met de daadwerkelijke slagaderlijke bloeding al dan niet alleen wordt dit een ander verhaal.

De uitspraak dat je met coflex, ducktape en een prop betere resultaten krijgt vind ik dan ook een erg vreemd. Daar komt bij dat je met je israelisch wondverband toch erg veel verwondingen adequaat kan verbinden met een enkel middel.


Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 jan 2013, 15:58

Re: EHBO als je alleen bent

Bericht door Ivo »

[quote="Gemswild"]
Mooi verhaal.  Dus je klimt met goedgekeurd materiaal en neemt een fietsband mee om je bloedingen af te binden
[/quote]

Inderdaad, makkelijk te gebruiken, snel te gebruiken, stevig, en met één hand om te doen (je hoeft in iedergeval niet een steriel verband met je tanden oid uit de verpakking te pielen terwijl je ook nog 's in een ongemakkelijke situatie hangt) . Dan naar beneden waar de ambulance al misschien staat ,en en iedergeval onze uitgebreide first aid kit  klaar staat ;D


Plaats reactie