tekentang

EHBO, thuis of in het veld
animalis

Re:tekentang

Bericht door animalis »

[quote="mrwizard"]
Ik heb er eentje met een lusje kost wel iets meer (gekocht bij de Etos) Lusje om de teek, aantrekken en draaiend trekken. Trix Tekentang lasso techniek.

Afbeelding

Een nieuwe methode om teken te verwijderen. Door de lassotechniek wordt de teek niet kapotgedrukt maar wordt de lus om de teek gelegd, een slag draaien en het verwijderen van de teek is op deze manier gemakkelijk en snel te doen. Deze tekentang werkt ook bij de kleinere teken of de teek die zich nog niet volgezogen heeft. In de verpakking zit een glazen buisje waar u de verwijderde teek in kunt en opsturen naar een laboratorium waar men onderzoekt of u gebeten was door een besmette teek.
[/quote]

Ik heb me wel laten vertellen dat wanneer de teken klein zijn dat ze wel moeilijk te verwijderen zijn. Is dat zo of valt dat allemaal wel mee?
Laatst gewijzigd door animalis op 12 aug 2010, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Jan

Re:tekentang

Bericht door Jan »

[quote="iedow"]
 #011#

Op de Veluwe, had ze een teek in dr been en op dr arm. Hadden veder geen tekentang bij, dus maar ff met een haarspeldje ;D
[/quote]


She Who Must Be Obeyed.....need I say more?  ;-)

groeten,

Jan


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:tekentang

Bericht door Viking »

Ze moest het gewoon ondergaan Jan ;-) :P


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:tekentang

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="twanv"]
Ik heb deze

http://www.bever.nl/beschermen-en-verzorgen/beschermen/5530.enetorpet-tick-2-tekenverwijderaar?s=tekentang

Werkt super, maar niet op een hond of kat


Groet Twan
[/quote]

Yep die heb ik ook. Die heb ik gekozen omdat er geen bewegende delen  (simpel is beter) aan zitten en het tegen "plat gedrukt worden in je bagage" kan.
Alleen heb ik heb nog nooit hoeven gebruiken.

Ik denk dat ik 1x een teek heb gehad (heel kleintje), maar die heb ik er per ongelijk af gekrabt. Wel even blijven opletten over er geen rode kringen ontstonden, maar na meer dan een week was alles nog ok.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re:tekentang

Bericht door born2roam »

stlen pincet of "wurg lasso" met flosdraad uit de ehbo set..

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
drpeppert
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 jul 2010, 11:58
Locatie: Opheusden

Re:tekentang

Bericht door drpeppert »

[quote="obiwanjacobi"]
Ik denk dat ik 1x een teek heb gehad (heel kleintje), maar die heb ik er per ongelijk af gekrabt. Wel even blijven opletten over er geen rode kringen ontstonden, maar na meer dan een week was alles nog ok.
[/quote]

Ook zonder rode vlekken kan er ook besmetting met de ziekte van Lyme ontstaan. Houd dus de datum van de beet in de gaten en krijg je gezondheidsklachten binnen een week of zes ga dan altijd naar de dokter.


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:tekentang

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="drpeppert"]
Ook zonder rode vlekken kan er ook besmetting met de ziekte van Lyme ontstaan. Houd dus de datum van de beet in de gaten en krijg je gezondheidsklachten binnen een week of zes ga dan altijd naar de dokter.
[/quote]

Uhh, dat was 2 jaar geleden  :o


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re:tekentang

Bericht door HJ »

[quote="obiwanjacobi"]
Uhh, dat was 2 jaar geleden  :o
[/quote]

Te laat, je bent niet meer te redden  >:D

Gr HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:tekentang

Bericht door rescue »

Wij gebruiken een metalen pincet met een gebogen bek, zonder veel mechanisme..  

Afbeelding

Simpel in gebruik,  De kracht en de druk is goed te doseren, (niet door een veermechanisme) daarna ook weer goed te desinfecteren..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
uglyrage
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 aug 2010, 16:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re:tekentang

Bericht door uglyrage »

Kwam laatst dit tegen: CARE PLUS TICKNER

Omschrijving:
De nieuwste en meest effectieve tekenverwijderaar! De Tickner is het enige produkt op de markt dat de teek doodt en verwijdert in 30 seconden.De Tickner is een apparaat dat werkt met cryotherapie ofwel koude-therapie. De teek wordt als het ware bevroren met een ijsspray en is daarna eenvoudig te verwijderen met de ingebouwde tekenverwijderaar. En dit alles in één apparaat en met twee drukken op de knop. U kunt de tickner ongeveer 50 keer gebruiken, naargelang de grote van de teken. De tickner is niet geschikt voor kinderen jonger dan 4 jaar.
Materiaal Kunststof
Gewicht 42 gram
Afmeting in cm 13,5( L )
Diameter in cm 3
Prijs € 19,95


Groetjes; Geer.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:tekentang

Bericht door Trailtraveller »

NA 50x kun je 'm weggooien? Of een navulling kopen ? Vast prima voor thuis maar ook voor onderweg?
Niet geschikt voor kinderen onder de 4 jaar. Hoelang blijft de vulling goed ( 6 maanden) ?

Ik vind het apparaat groot, hoe kleiner hoe beter, zeker in geval van een dik bepakte rugzak.
Hoe simpeler hoe beter.

Over de methode kan ik niet klagen, die is zeker betrouwbaar. Je bevriest de teek als het ware. Verwijderen gaat dan ook zonder problemen. Voor thuis c.q. gebruik in een ehbo-kit voor de auto zonder meer ideaal.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
uglyrage
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 aug 2010, 16:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re:tekentang

Bericht door uglyrage »

Ja dat weet ik ook niet, zag niks over navullingen iedergeval.
Voor mij hoeft het ook niet zo een ding, maar voor bij kinderen (vanaf 4 jaar) misschien wel safe.


Groetjes; Geer.
Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re:tekentang

Bericht door Snow »

Die plastic tangetjes vind ik maar ondingen je moet boven op een knopje drukken en dan moet je ook nog proberen om hem op de goede plaats te houden, zeker met honden is dat niet altijd even makkelijk. Die bewegen steeds.
Ik heb een tijdje terug eentje gekocht voor 60 cent bij action en ik moet zeggen dat die een stuk handiger vindt.
Hij lijkt een beetje op die hier onder.

Afbeelding


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:tekentang

Bericht door rescue »

Een simpele pincet met gebogen uiteinden werkt het beste...  Met betrekking tot CARE PLUS TICKNER en vergelijkmethoden lees onderstaande tekst even goed door...
Teken verwijderen
Een teek die al in de huid vastzit, moet zo snel mogelijk worden verwijderd, maar wel op een goede manier. De reden hiervoor is met name dat teken ziekteverwekkers bij zich kunnen dragen, waaronder de Borrelia-bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Er zijn echter veel misverstanden over de manier van verwijderen.

Misverstanden over het verwijderen van een teek
Er is veel onduidelijkheid en tegenstrijdigheid over het verwijderen van teken. Volgens sommige bronnen moet een teek absoluut niet worden gedraaid, terwijl andere bronnen juist melden dat de teek alleen moet worden gedraaid, en er niet aan moet worden getrokken.

Een misverstand is dat teken zich in de huid zouden schroeven, en in de tegenovergestelde richting kunnen worden uitgeschroefd. Teken schroeven zich niet in de huid, en kunnen dan ook niet worden uitgeschroefd. Echter, aangezien de hypostoom (steeksnuit) een soort weerhaakjes heeft, zou een licht draaiende beweging verwijdering mogelijk makkelijker kunnen maken. Draaien verhoogt waarschijnlijk wel de kans dat de hypostoom afbreekt. Over het wel of niet draaien van de teek, en met of zonder daarbij te trekken, bestaat onduidelijkheid.

Een ander misverstand is dat teken zouden loslaten als ze worden geïrriteerd met vuur, of door er in te prikken of te knijpen. Teken proberen te stikken door er iets overheen te smeren werkt ook niet. Alle methoden waarbij de teek wordt geïrriteerd, geven de kans dat de teek juist extra speeksel produceert of de maaginhoud opbraakt, waarin zich ziekteverwekkers zouden kunnen bevinden. Met de vingers een teek weghalen of met een gewone brede pincet geeft ook een kans dat er in de teek wordt geknepen, en wordt dan ook afgeraden.

Aanbevolen methode om teken te verwijderen
Een teek kan waarschijnlijk het beste worden verwijderd met een pincet met dunne uiteinden, of met een speciale tekenverwijderaar (bijv. tekentang/tekenpincet) van goede kwaliteit. Niet elke tekenverwijderaar werkt even goed, vooral kleine teken en volgezogen teken zijn vaak lastig te verwijderen. In alle gevallen moet de teek zo dicht mogelijk op de huid worden vastgepakt bij de kop van de teek, waarbij er niet in het achterlichaam van de teek mag worden geknepen. Er mag ook niet aan het achterlichaam worden getrokken, want dan kan de teek in tweeën scheuren

Met een pincet met dunne uiteinden pak je de teek vanaf de zijkant beet, zoals op de afbeeldingen is te zien. Trek de teek voorzichtig recht uit de huid, in de lengterichting van de hypostoom, met langzaam toenemende kracht. Teken steken vaak een beetje scheef in de huid, dus niet loodrecht op de huid. Desinfecteer het bijtwondje na verwijdering van de teek met alcohol 70% of met jodium, en was de handen goed, liefst met desinfecterende zeep. De pincet kan na gebruik in kokend water worden gedesinfecteerd of een tekenverwijderaar op een door de fabrikant aangegeven manier.

Hoe sneller verwijderd, hoe kleiner de kans op besmetting. In de eerste 24 uur is de kans op overdracht van ziekteverwekkers nog relatief klein, maar daarna neemt de kans snel toe. Niet alle teken zijn geïnfecteerd. In Nederland kwam uit het laatste tekenonderzoek dat gemiddeld 23,6% van de teken geïnfecteerd zijn met Borreliae, en teken kunnen ook drager zijn van andere ziekteverwekkers.

Als de teek niet goed verwijderd is
Als de teek niet goed verwijderd is, zodanig dat de teek gedeeltelijk verwijderd is, dan ligt het eraan hoe groot het deel is dat is blijven zitten. Als alleen de hypostoom (steeksnuit) of delen ervan achter blijft, dan zorgt dat waarschijnlijk niet of nauwelijks meer voor risico's op een infectie; wel kan het de huid irriteren. Verwijder dit zoals je een splinter zou verwijderen, bijv. met een gesteriliseerde pincet of naald. Door de beetplek nat te maken, kunnen de monddelen ook uit de huid komen.

Maar als de kop van de teek blijft zitten, dan kunnen zich daarin nog de speekselklieren bevinden, met mogelijk ziekteverwekkers. Er is dan dus nog steeds een potentieel risico op besmetting! Probeer het kopstuk daarom alsnog te verwijderen en als het niet lukt, raadpleeg dan een arts.

Wat te doen met verwijderde teken?
Ga de teek niet pletten, dit geeft het risico dat ziekteverwekkers uit de teek vrij komen. Spoel teken ook niet door de wc. Als je de teek wilt testen op de aanwezigheid van Borrelia of andere mogelijke ziekteverwekkers, bewaar de teek dan in een afsluitend doosje/kokertje o.i.d. Als je een teek weg wil gooien, gooi dan het (met plakband goed afgesloten) doosje/kokertje buitenshuis bij het vuilnis. Je kan de teek ook tussen dubbelgevouwen plakband doen en dit weggooien. Met plakband kan je ook teken verwijderen die op de huid of op kleding lopen, en het niet goed lukt om de teek met een vinger of een klein voorwerp weg te tikken.

Documenteer de tekenbeet
Noteer de naam van de persoon die is gebeten, de datum van verwijderen, de plaats op het lichaam, geschatte duur dat de teek in de huid zat, en hoe de teek was verwijderd. Houd de huid op de plaats van de tekenbeet in de gaten voor het verschijnen van een erythema migrans of andere huiduitslagen.

Het is niet gebruikelijk om preventief antibiotica te geven, maar er zijn wel artsen die dat doen. Het hangt ook af van factoren als de duur dat de teek vastzat, of deze goed verwijderd is, of er meerdere tekenbeten waren, en of de teek getest is en is aangetoond dat de teek geïnfecteerd is met Borrelia of andere ziekteverwekkers.
Bron : Lymenet.nl
Laatst gewijzigd door rescue op 06 sep 2010, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Vrijbuitert

Re:tekentang

Bericht door Vrijbuitert »

Zelf gelukkig nooit een teek gehad. De hond vaak zat. Heb voor de hond een soort van tekending gehaald waar animalis ook op de foto heeft staan. Bij de hond werkt die prima. Mocht ik zelf een keer een teek krijgen, gebruik ik die ook gewoon...


Plaats reactie