tekentang

EHBO, thuis of in het veld
oud deelnemer 4

Re: tekentang

Bericht door oud deelnemer 4 »

misschien ook wel een leuke site voor iedereen met een tekenfobie >:D

http://www.antiteekshop.nl/


Gebruikersavatar
Peter Groen
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door Peter Groen »

[quote="Ron"]
Op BCUSA waren er wel positieve geluiden te horen aangaande de tickkey.
Hoe heet die tekentrekker van jou, Peter?
[/quote]

Dit is ook een originele tickkey, maar ik kan er niets mee, een puntig pincet werkt beter.


Vriendelijke groet,

Gerben

Basiszaak | Outdoor & Survival
www.basiszaak.nl
Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 1537
Lid geworden op: 14 apr 2011, 22:02
Locatie: Gemert

Re: tekentang

Bericht door Thom »

Zijn er ook tekentangen met reclame opdruk? Ik zag er pas wel een van staatsbosbeheer. Mischien leuk om voor NBF te maken en daarna hier zo te verkopen dat er geen verlies word gemaakt.(en mischien op de kas op te spekken voor toekomistige activiteiten haha :P)

Gr Thom


Ron

Re: tekentang

Bericht door Ron »

Ik heb, n.a.v. Peter's post, ook de enetorpet gekochjt en vandaag voor het eerst "mogen" gebruiken.
Wederom was m'n jongste dochter de klos, al was het deze keer een minieme nymf...

Afbeelding

Yep, dat stipje is 'm en na een keer of 2,3 goed mikken kwam hij er zo uit. Zat weer achter haar oor en da's best een lastige plek!

Bedankt voor de tip, Peter!


oud deelnemer 4

Re: tekentang

Bericht door oud deelnemer 4 »

#032# your welcome
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 28 aug 2011, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Hedde
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2011, 22:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door Hedde »

Het 6 / 8 poten verhaal is bijzonder hulpzaam, grote dank daarvoor. Had ooit eens gehoord dat je bij de kleintjes nooit bang hoefde te zijn omdat deze vermoedelijk nog geen eerdere gastheer hadden 'genoten'. Maar aangezien een nimf nog steeds heel klein kan zijn, is dat toch geen wet van meden en perzen. Het potenverhaal snijdt veel meer hout.

Gebruik zelf sinds kort de tekenlepel (foto). Had er vorige week nog vier, waaronder 3 kleintjes. Lepel werkte perfect op de kleintjes. In de praktijk neem ik  twee soorten tang mee. Een dikke teek wil je toch liever draaien en dat lukt minder goed met een lepel. Dan is lasso perfect of eventueel een tang. De kleintjes laten snel los en dan werkt lepel goed (geen risico uitknijpen teek).

Afbeelding

Waar ik overigens al jaren over fantaseer: een tekendetector. Bij de uitgang van ieder bos, even doorlopen en bliep bliep, you've been infected of niet. Ik vermoed science fiction, maar techneuten/natuurkundigen in de zaal: denken jullie dat het in principe mogelijk is om lichaamseigenstoffen van teek te detecteren dmv straling?


"I'm stupid, but I know that I am stupid and that almost makes me smart."

mijn bosblog: www.maninbos.blog.com
mijn tekstbureautje: www.heddeopscherp.nl
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door Trailtraveller »

Met bushcraft wil je vaak juist los van de moderne electronische technologie. Niet dat het niet handig zou zijn....


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Hedde
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2011, 22:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door Hedde »

[quote="mrwizard"]
Met bushcraft wil je vaak juist los van de moderne electronische technologie. Niet dat het niet handig zou zijn....
[/quote]

ieder z'n voorkeuren. ik heb het niet zo op met die close-up inspecties van andermans bilpartijen  ;-)


"I'm stupid, but I know that I am stupid and that almost makes me smart."

mijn bosblog: www.maninbos.blog.com
mijn tekstbureautje: www.heddeopscherp.nl
Riroel
Berichten: 890
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:37
Locatie: Hardegarijp
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door Riroel »

In tegenstelling tot Marc, zijn wij als gezin vaak de klos. Regelmatig hebben we last van teken. De hond is altijd zwaar de klos en de afgelopen jaren is dat flink toegenomen.

Na het verwijderen (met een ouderwetse stalen tekenpincet, werkt het beste in mijn optiek) leggen we altijd vast de datum, locatie evt met een tekening en de grote van de teek (hoe vol). Vervolgens volgt er een dagelijkse check van het gebied.

TIP, soms is een kring of irritatie niet waarneembaar. Kijk direkt na het badderen of douchen als de huid nog dampt en de poriën open staan. Zo hebben wij nog wel eens een kring opgemerkt bij onze jongste, die er anders niet was. Tot nu toe hebben we een besmetting gehad bij mij en bij mijn jongste zoon. Na een kuurtje was er niets aan de hand!

en de hond..... die was, is en blijft even gek ;D
Laatst gewijzigd door Riroel op 05 sep 2011, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.


LEARNING THE ART OF DOING MORE WITH LESS Afbeelding
Ron

Re: tekentang

Bericht door Ron »

Goeie tip van dat noteren!

Gisteren was onze zoon weer de klos. Zo kwamen we er na het douchen achter dat er een nymf vast op z'n jongeheer. Was geen prettige plek om zo'n beestje te verwijderen...
Ook zijn de katten steevast de pineut, maar onze "tekentrekker" doet z'n werk.


oud deelnemer 4

Re: tekentang

Bericht door oud deelnemer 4 »

moet zeggen dat voormezelf de enetorpet ideaal is

maar voor dieren vindt ik de pen met een lusje ook fijn
gister liep me een egel voorbij, toen ik deze oppakte zaten er 8 dikke teken bij zijn kop

toen ik de eerste drie met de pen verwijdert had liet hij me ook toe de teken waar ik in eerste instantie nie bij kon omdat hij zich wou oprollen te verwijderen
het beestje had blijkbaar door dat hij geholpen werd en rolde zich nie langer op waardoor ik de laatste kon verwijderen

heb het beestje maar laten lopen ipv op de bbq te gooien >:D

de lus is goed te manoeuvreren tussen de stekels door en heeft een goed grip op de dikke teken
dus voor dieren werkt ie goed


AEn1gm4
Berichten: 835
Lid geworden op: 31 jul 2011, 17:02

Re: tekentang

Bericht door AEn1gm4 »

[quote="tilia"]
gister liep me een egel voorbij, toen ik deze oppakte zaten er 8 dikke teken bij zijn kop

toen ik de eerste drie met de pen verwijdert had liet hij me ook toe de teken waar ik in eerste instantie nie bij kon omdat hij zich wou oprollen te verwijderen
het beestje had blijkbaar door dat hij geholpen werd en rolde zich nie langer op waardoor ik de laatste kon verwijderen
[/quote]
Da's ook sterk Tilia, ik heb vorige week nagenoeg hetzelfde meegemaakt. Een egel met 3 teken naast zijn rechteroog, het arme beestje kon niets zien. Voorzichtig de teken verwijderd, in het begin stribbelde hij iets tegen, maar na een paar minuten lag hij al op zijn rug op schoot, pootjes in de lucht. Ik moest er erg om lachen ;-)


oud deelnemer 4

Re: tekentang

Bericht door oud deelnemer 4 »

denk toch dat ze het doorhebben dat we het beste met ze voor hebben
zie je ook bij vogels die na een olie ramp schoon gemaakt moeten worden
eerst vluchten en bijten, maar als ze merken dat ze nie opgegeten worden maar schoongemaakt worden ontspannen ze zich wel


Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 315
Lid geworden op: 11 dec 2011, 10:46
Locatie: Emmer-Compascuum

Re: tekentang

Bericht door Fred »

Ik gebruik zelf altijd een tekentang welke algemeen is bij het verwijderen van teken bij honden.

http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzorging_tondeuses/verdere_benodigdheden/28509

Dus bedoeld voor honden maar werkt bij mij dus ook. Nog nooit een kop blijven zitten.

Grt, Fred


In the event of a rescue: “If you are not part of the solution to the problem, do not make yourself part of the problem.”
Plaats reactie