tekentang

EHBO, thuis of in het veld
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:tekentang

Bericht door rescue »

[quote="Teacher"]
Ben ik de enige die na dit te lezen zich toch eens volledig controleert en plots overal jeuk krijgt >:D
[/quote]

Ik denk dat je de enige bent..  >:D >:D >:D    ;D ;D ;D ;D


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re:tekentang

Bericht door Teacher »

ok, dat weet ik dan ook weer. :P


Afbeelding
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 329
Lid geworden op: 13 feb 2011, 17:07

Re:tekentang

Bericht door Skipper »

Zelf heb ik nog nooit een teek gehad, maar heb wel anderen met een tekentang te hulp moeten komen. Vroeger hadden wij een kat die wel eens een teek opliep. Die verdoofde ik dan met jenever, waarna die er zo uitgetrokken kon worden, maar tegenwoordig schijnt dat notdone te zijn. Ik vraag me af waarom?


Only when the last tree has died
and the last river been poisoned
and the last fish been caught
will we realise we cannot eat money

Cree Indian Proverb
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:tekentang

Bericht door Trailtraveller »

Omdat de kans bestaat dat de teek zijn maaginhoud loost in het bloed, wat de kans op besmetting heel sterk verhoogd. Het ronddraaien of verwijderen met een vlammetje gaat ook nog wel eens fout.
In mijn optiek is de tekentang, tekenlepel of -lasso de methode met grote voorkeur.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re:tekentang

Bericht door hvm »

Precies wat mrwizard zegt. Dus ook niet koelen, insmeren met wat dan ook, niet verhitten of aanzitten. Gewoon in één keer netjes verwijderen.


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door jaspertimm »

Met een lasse teken tang heb ik zeer makkelijk alle 15 teken verwijdert! Mijn buurvrouw kon zelfs met deze tang zeer makkelijk over weg! 2x had ze een teek even de eerste keer niet...

super handig ding dus!


Gebruikersavatar
Peter Groen
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door Peter Groen »

Iemand ervaring met deze Tick Key?

Afbeelding


Vriendelijke groet,

Gerben

Basiszaak | Outdoor & Survival
www.basiszaak.nl
Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 1537
Lid geworden op: 14 apr 2011, 22:02
Locatie: Gemert

Re: tekentang

Bericht door Thom »

[quote="Peter Groen"]
Iemand ervaring met deze Tick Key?

Afbeelding
[/quote]

Ik niet, maar ik heb het Iemand wel met succes zien doen op kamp vorige week. Het was een teken pas(zelfde idee)

Ging goed (2e keer) eerste keer drukte hij te hard en kwam er wat vel er tussen zitten, dus je moet niet te hard drukken.

Gr Thom


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door jaspertimm »

Afbeelding

Deze tang gebruik ik steeds. Nu zeker al Meer dan 40 teken verwijdert er mee. Top ding, zelfs de zeer zeer kleine nimfen krijg ik er altijd heel makkelijk mee af!

Deze bedoelde ik dan ook in het bovenstaande bericht wat ik poste.



De teken tang key.... Je kan de teek er niet echt mee beet pakken en rond draaien! Bij de kleine is dit niet echt nodig (nymfen). Maar bij een flinke teek die nog groter is dan O << Die O heb je toch echt een tang nodig die de teek beet kan pakken en waar mee je hem flink kan rond draaien! Ze grijpen zich echt flink vast in je huid!!!!


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door willem zuyderduyn »

@jaspertimm. Ik heb een gewoon tekentangetje met een plastic bek. Om een kleine teek (nimf) te pakken vind ik daarmee flink lastig, en ik ben altijd bang om hem iets te hoog te pakken en de teek dus leegpers in de wond. Is de lasso wat dit betreft beter of handiger?
Als ik naar de lassotang kijk, dan lijkt de lasso zo vreselijk groot vergeleken bij een "ingegraven", miniscuul kleine, nimf. Of valt dat wel mee?
Hoe werkt zo'n tang precies in de praktijk? Ik neem aan dat je de lasso vlak boven de huid om de teek heen doet en dan straktrekt door de knop aan de achterkant los te laten. Zit hij dan altijd strak genoeg? Moet je dan vervolgens de hele pen om de teek heen draaien of alleen de pen om zijn as ronddraaien. Of trek je met zo'n lasso de teek er gewoon uit?


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door jaspertimm »

[quote="willem zuyderduyn"]
@jaspertimm. Ik heb een gewoon tekentangetje met een plastic bek. Om een kleine teek (nimf) te pakken vind ik daarmee flink lastig, en ik ben altijd bang om hem iets te hoog te pakken en de teek dus leegpers in de wond. Is de lasso wat dit betreft beter of handiger?
Als ik naar de lassotang kijk, dan lijkt de lasso zo vreselijk groot vergeleken bij een "ingegraven", miniscuul kleine, nimf. Of valt dat wel mee?
Hoe werkt zo'n tang precies in de praktijk? Ik neem aan dat je de lasso vlak boven de huid om de teek heen doet en dan straktrekt door de knop aan de achterkant los te laten. Zit hij dan altijd strak genoeg? Moet je dan vervolgens de hele pen om de teek heen draaien of alleen de pen om zijn as ronddraaien. Of trek je met zo'n lasso de teek er gewoon uit?
[/quote]


Ik heb zo wie zo wel een EHBO setje mee op het bushcraftweekeind en daar zit die tekentang standaart in, dus als je hem eerst wil proberen of bekijken heb ik hem dan mee!

De hele kleine teken (volgens mij nimfe) Trek ik er altijd direct uit zonder te draaien. Wat ik dan doe is drukken op de bovenste groene stukje waardoor de lasso uit het voorste groene puntje komt. Dan zet ik het groene puntje waar de lasso uitkomt dicht bij de teek en laat de boven kant langzaam los. Zodat de lasse zich naar het puntje toe beweegt en dus ook naar de teek! Wel zorg ik dat ik de teek dan pak van af de achterkant (hierdoor pakt de lasso hem vaak in 1 keer). De kleine haal ik er dan meteen uit door zachtje te trekken, bij de grote teken draai ik wel eerst rond. Dan draai ik serieus de hele pen rond de teek en draait de teek ook gewoon mee. 3x rond draaien is dan voldoende. Hierdoor trekt de huid ook niet zo mee met de teek!


Zo doe ik het, voor mij werkt het top. Nog nooit gehad dat de kop in me huid blijft steken.


Gebruikersavatar
Peter Groen
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: tekentang

Bericht door Peter Groen »

[quote="Peter Groen"]
Iemand ervaring met deze Tick Key?

Afbeelding
[/quote]

Ik heb er nu ervaring mee: niet kopen, is bagger ding. Kleine teken (wat ze toch meestal zijn) kunnen er onmogelijk mee gepakt worden. Veel te lomp ding voor kleine teken.


Vriendelijke groet,

Gerben

Basiszaak | Outdoor & Survival
www.basiszaak.nl
oud deelnemer 4

Re: tekentang

Bericht door oud deelnemer 4 »

ken die groene nie, maar lijkt veel op dat wat ik nu een klein jaar gebruik...

Afbeelding

nu toch al snel een 60 tal nymphen en teken mee verwijderd en geen een is fout gegaan
ideaal ding, klein licht geen bewegende delen die kapot kunnen
top dingetje #032#


Ron

Re: tekentang

Bericht door Ron »

Op BCUSA waren er wel positieve geluiden te horen aangaande de tickkey.
Hoe heet die tekentrekker van jou, Peter?


oud deelnemer 4

Re: tekentang

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="Ron"]
Op BCUSA waren er wel positieve geluiden te horen aangaande de tickkey.
Hoe heet die tekentrekker van jou, Peter?
[/quote]

ik heb de enetorpet, sterker ik heb er twee
een in mijn fak en een aan mijn edc

http://www.enetorpet.nl/


Plaats reactie