geen idee.....knikkers aan een beuk

Het board met vragen over foto's, uitleg over fotografie en vele dingen meer. ( maar wel bushcraft gericht)
Plaats reactie
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

geen idee.....knikkers aan een beuk

Bericht door oud deelnemer 4 »

Zo nu en dan zie je op beuken knobbeltjes en bolletjes zitten. soms eentje soms heel veel.
ik heb geen idee wat het zijn kan en kan er ook niets over vinden in de boeken die ik heb.
als je geen goede term hebt voor dit fenomeen weet je dus ook niet op het WWW welke zoektermen een resultaat gaan geven.
kortom ik heb geen idee.... weet weet het wel of heeft een WWW link naar informatie over die bolletjes aan de beuken.
Afbeelding


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: geen idee.....knikkers aan een beuk

Bericht door Dabberty »



Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: geen idee.....knikkers aan een beuk

Bericht door Tim »

Oak,

Volgens mij zijn het warrelknoesten, maserkroppen of maserknollen. Ik ken de bobbels wel, google leverde het antwoord, ik wist de naam ook niet.

Ik weet nog wel dat we ze vroeger van de bast trapten.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: geen idee.....knikkers aan een beuk

Bericht door oud deelnemer 4 »

Het zijn in ieder geval geen gallen zoals die van de link van @Dabberty.
En is ook geen boomkanker.
Deze bolletjes zitten soms heel los aan de boomstam en zijn met de hand dan gewoon los te trekken. De boom wordt daardoor helemaal niet beschadigd.
Het lijkt erop dat @Carpy meer in de richting komt van wat het zijn kan, warrelknoesten... of toch niet ?
Warrelknoesten bij de bushcrfaters beter bekend als burls zijn het gevolg van een bacterie of schimmel infectie en zit door de hele stam op die plek heen. Het laat niet zomaar los. Dat doen deze bolletjes op den duur dus wel. Je kunt namelijk deze bolletjes zonder enig gereedschap loshalen. Dat bolletje heeft dan noch een dunne bast die je gewoon af kunt pellen en dan blijft een knikker rond houten balletje over.

Wellicht dus een warrelknoest of toch weer wat anders, ik heb in ieder geval weer een paar trefwoorden om het web mee te bestoken.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: geen idee.....knikkers aan een beuk

Bericht door MichelVH »

oakleafNL schreef:Dat bolletje heeft dan noch een dunne bast die je gewoon af kunt pellen en dan blijft een knikker rond houten balletje over.

Wellicht dus een warrelknoest of toch weer wat anders, ik heb in ieder geval weer een paar trefwoorden om het web mee te bestoken.
Mini kuksa? ;D ;D ;D

Maar serieus, als je de bast eraf pelt, schuurt en olied heb je wel iets grappigs waar je wel iets leuks mee kunt, als je de burl ziet tenminste :D


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: geen idee.....knikkers aan een beuk

Bericht door oud deelnemer 4 »

@scono
heh ja een kralenketting maken of zo
ranger beads voor je stappenteller !


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: geen idee.....knikkers aan een beuk

Bericht door MichelVH »

oakleafNL schreef:@scono
heh ja een kralenketting maken of zo
ranger beads voor je stappenteller !
Ja idd! Een krapenketting is dan niet zo stoer, maar het is wel een chique cordlock/aantrekknoopje voor een katoenen stuffsack oid.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: geen idee.....knikkers aan een beuk

Bericht door Waidmann »

Ik ben ook eens gaan zoeken, om mijn kansen wat groter te maken heb ik dat in het Engels gedaan met de term 'beech nodules'. Via die term kwam ik op een wikipedia discussie pagina terecht, jammer genoeg in het Frans.

Met mijn beste Frans kon ik er uit opmaken dat ze daar 'sphéroblaste' werden genoemd. Kennelijk wordt in dit onderzoek https://tel.archives-ouvertes.fr/pastel ... eksverslag (J. Morriset, 2012) verklaard hoe deze ontstaan. Ik kan er alleen niks van maken, dus kan geen antwoord geven hoe ze precies ontstaan, maar het antwoord moet er in terug te vinden zijn :)

De afbeeldingen geven al wel een idee, ook te vinden op Google afbeeldingen onder 'spherobalsté'
Afbeelding


Plaats reactie