Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Het board met vragen over foto's, uitleg over fotografie en vele dingen meer. ( maar wel bushcraft gericht)
oud deelnemer 2

Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door oud deelnemer 2 »

Tja ik heb een foto gemaakt die ik persoonlijk erg mooi is alleen kan ik niet verklaren waarom hij zo mooi is.
Misschien toch een te grote amateur in fotografie maar de foto spreekt voor mij.

Afbeelding


Kan iemand misschien zeggen of dit een geslaagde foto is of dat er iets anders moet om hem beter te krijgen?


oud deelnemer 4

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door oud deelnemer 4 »

is toch ook een leuk stukje natuur, spreekt de mens in het algemeen wel aan denk ik
Kan iemand misschien zeggen of dit een geslaagde foto is of dat er iets anders moet om hem beter te krijgen
een leuke noorse zangeres er in zetten doet al heel veel ;D


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door HJ »

[quote="Grizzly"]
Tja ik heb een foto gemaakt die ik persoonlijk erg mooi is alleen kan ik niet verklaren waarom hij zo mooi is.
Misschien toch een te grote amateur in fotografie maar de foto spreekt voor mij.
[/quote]

Ik vind hem geweldig.

Ik ben zelf ook fervent amateur fotograaf en ook ik kan niet aangeven waarom ik hem zo mooi vind.
Er zitten wel een paar technische aspecten aan die het misschien verklaren: De 3-regel is goed uitgevallen.
Daardoor is de compositie mooi en de sfeer is ook erg goed getroffen.


HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
oud deelnemer 2

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door oud deelnemer 2 »

De 3-regel? Leg uit aub.


Gebruikersavatar
rob
Berichten: 537
Lid geworden op: 06 okt 2010, 23:20
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door rob »

Kleuren zijn fraai, goed scherp en het is een spannend plaatje. Je bent niet direct uitgekeken. Mooie voorgrond, het watertje en de schuine bomen. Ik zou hem nog wel wat bijsnijden. Aan de rechterkant zijn wat zaken die afleiden, de boom bovenin en het "felle" blaadje. Als dat gedaan is zeg ik, groen kadertje erom, afdrukken op canvas en boven de bank hangen!


Afbeelding
Laatst gewijzigd door rob op 11 dec 2010, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Ron

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door Ron »

Ik vind 'm schitterend!
Er is veel te zien, veel mooie details, als geheel klopt de foto ook.
Hij heeft sfeer, kleur en structuur en de compositie is ook in balans.

Als de foto al beter had gekund, dan wellicht met een streepje zonlicht erbij, maar voor de rest....
Groot op canvas afdrukken, aan de muur hangen en er steeds weer van genieten!


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door HJ »

De regel van derden is een compositieregel in de fotografie die kan bijdragen aan een interessantere foto. Fotografen wenden dergelijke regels aan als vuistregel.

De regel van derden deelt een afbeelding in negen gelijke vlakken door twee horizontale lijnen te trekken die de foto in drie gelijke stukken delen, evenals twee verticale lijnen. Een foto waarin een aandachtspunt, zoals het onderwerp van de foto, in het midden wordt geplaatst, is meestal niet erg spannend. Wanneer deze op of rond een van de vier kruispunten van deze lijnen valt, ook wel een sterke plaats genoemd, wordt een foto vaak sterker en dynamischer.

In de foto wordt de regel van derden geïllustreerd. De horizon is geplaatst op een derde van onder. Hierdoor gaat meer aandacht uit naar de lucht en wordt de zonsondergang benadrukt. Wanneer de fotograaf de aandacht wil richten op de zee en het eiland zou de horizon op een derde van boven geplaatst kunnen worden. Twee lijnen kruisen elkaar ter hoogte van de boom. Een ander kruispunt bevindt zich nabij de lichtste plek op de foto, waar de zon zojuist is ondergegaan. Deze vuistregel vereist dus niet dat de aandachtspunten exact samenvallen met de sterke plaatsen.

Vaak beschouwt men een foto waarop de regel van derden is toegepast, als esthetisch meer aangenaam en ogenschijnlijk professioneler. De vuistregel wordt onder meer gebruikt voor de plaatsing van aandachtspunten en van de horizon, het maken van een goede vlakverdeling en het ordenen van lijnen in de compositie.

HJ






Afbeelding


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
oud deelnemer 2

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door oud deelnemer 2 »

heldere uitleg gaan we eens uitproberen ben benieuwd.


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door Stijn Smits »

Mijn mening als fotograaf,

Scherpte oke
Kleuren/ belichting oke

Compositie daar wringt me wat maar heeft in dit geval niks met de "regel an derden te maken" maar ik mis eigenlijk een beetje een echt onderwerp in deze foto waardoor mijn ogen constant door het beeld blijven zwerven en geen rust kunnen vinden.
Ik vind het meestal erg prettig om een rustpunt in een foto te zien meestal is dat het onderwerp maar dat hoeft natuurlijk niet altijd.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Groet Stijn


Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door Snow »

Persoonlijk had ik het mooier gevonden als hij clair-obscur was gemaakt. #025#


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door stekker »

[quote="Monica"]
Persoonlijk had ik het mooier gevonden als hij clair-obscur was gemaakt. #025#

[/quote] #028# #028#
Dat zei m'n maat ook in de schaftkeet! ;-)

gr. theo


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Riroel
Berichten: 890
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:37
Locatie: Hardegarijp
Contacteer:

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door Riroel »

Ik had laatst net zo'n soort plaatje. Ik vond het een prachtig beeld maar als foto weet ik het niet. Vind hem wel mooi!
Afbeelding

Richard


LEARNING THE ART OF DOING MORE WITH LESS Afbeelding
Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door Snow »

[quote="stekker"]
#028# #028#
Dat zei m'n maat ook in de schaftkeet! ;-)

gr. theo
[/quote]

Precies. Hahaha.... ;D


oud deelnemer 2

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door oud deelnemer 2 »

Tja hoe langer ik hem bekijk en de reacties lees hoe mooier ik hem vind.
De foto is in de duinen genomen en het 'stroompje' is eigenlijk een wildspoor (reeën).
het water wat je ziet is smeltwater wat zich via hetwildspoor een weg naar beneden zoekt.
Wat de foto spannend voor mij maakt is dat je het spoor nog vrij lang kunt volgen maar geen idee hebt waar deze uitkomt.


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:Gewoon een mooie foto (mijn mening)

Bericht door Viking »

Leuk topic, zeker nu er mensen opzitten die fotograaf zijn of als hobby

Ik ben afgelopen zomer op vakantie geweest in Toscane, en daar heb ik ook wel een paar mooie plaatjes gemaakt'

Wil deze even delen met jullie: Geschoten met de Fujifilm HS10, BRON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Viking op 17 dec 2010, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie