Zeldzame planten in beeld

Het board met vragen over foto's, uitleg over fotografie en vele dingen meer. ( maar wel bushcraft gericht)
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door oud deelnemer 4 »

Aardbeiganzerik
Dit plantje staat op de rode lijst en is sterk afgenomen de laatste jaren
hij komt vornamelijk in Zuid-Limburg voor op vochtige kalkrijke  bodem in hellingbossen
Hij heeft grote gelijkenis met de Bosaardbei, verschil is dat de kroonblaadjes bij de aardbeiganzerik zich niet raken en dat de plant geen rode vruchten draagt.
Bijlagen
aardbeiganzerik.JPG
aardbeiganzerik.JPG (47.88 KiB) 2120 keer bekeken
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 15 apr 2013, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door herman744 »

In mijn tuin groeit al jaren de Overblijvende ossetong. Niet aangeplant.

Afbeelding
De Overblijvende ossentong (Pentaglottis sempervirens, synoniem: Anchusa sempervirens) is de enige soort uit het geslacht Pentaglottis in de ruwbladigenfamilie (Boraginaceae). Een vroegere naam is groene ossentong.
De plant komt oorspronkelijk uit Zuidwest-Europa en Klein-Azië en wordt in België en Nederland als sierplant in tuinen gekweekt van waaruit ze af en toe verwildert: in het wild is ze zeer zeldzaam. In Groot-Brittannië komt de plant alleen in het zuiden voor. De soort is ook in Noord-Amerika ingevoerd.
Het is een 30-100 cm hoge vaste stinsenplant. De bladeren zijn eirond tot eirond-lancetvormig, waarvan de bovenste zittend zijn en de onderste lang gesteeld. De bloeitijd loopt van april tot juli in Noordwest-Europa, maar in het Middellandse Zeegebied kan de plant tot september in bloei worden aangetroffen. De alleenstaande, blauwe, bijna stervormige, 0,8-1,5 cm grote bloemen hebben een witte keel. (Bron: Wiki)

en vlakbij de ossetong staat de Holwortel

Afbeelding

Deze winter kwam ik in een dennenbos de Rode bosbes ofwel Vossenbes tegen. Op een plekje van 3x8 meter dat dicht begroeid was met die bosbes. Enkele plantjes uitgegraven en in mijn tuin gezet en ze bloeien nog ook, hoewel ze zeer zure grond nodig hebben. Familie van de heideplant.

Afbeelding

Herman744


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Herman744
Je was me net voor met die Overblijvende Ossetong
Kwam hem een paar dagen geleden ook tegen, weet niet of die wild is of een verdwaalde plant uit gedumpt tuinafval.
Bijlagen
OV Ossetong (2).JPG
OV Ossetong (2).JPG (80.22 KiB) 2095 keer bekeken
OV Ossetong (1).JPG
OV Ossetong (1).JPG (48.89 KiB) 2096 keer bekeken


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door herman744 »

He OakleafNL,

Ben je de muurbloem al tegengekomen ? Zou in Maastricht en Eisden voorkomen. Stond vandaag een artikel over in de Gelderlander.
http://www.floravannederland.nl/planten/muurbloem/
Er zit een diaserie in de link. Misschien herken je de muren en gebouwen voor vindplaatsen.

Groet,
Herman744
I


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door oud deelnemer 4 »

@herman744
dat filmpje laat de Nieuwenhofstraat in Maastricht zien....
zelf heb ik de muurbloem gevonden in de Klein- en Lang-grachtje in Maastricht.

dank voor de link, leuk filmpje

Trouwens wel weer een reminder en een goede reden om nog eens naar Maastricht te gaan, ik wil nog gaan struinen op de hoge- en lage fronten  ;D
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 07 mei 2013, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door herman744 »

Hoi,

Muurleeuwenbek tussen de tegels op de stoep. Ooit wat zaadjes gepikt bij een oude muur. Nu elk jaar genieten van deze vrolijke klimmer en kruiper.
Bloeit en groeit van mei t/m september. Zaden worden verspreid door mieren.
Herman744
Afbeelding


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door oud deelnemer 4 »

@herman744
Dat plantje ook gevonden in Maastricht op in mijn vorige post genoemde plaatsen  ;-)


oud deelnemer 3

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door oud deelnemer 3 »

[quote="herman744"]
He OakleafNL,

Ben je de muurbloem al tegengekomen ? Zou in Maastricht en Eisden voorkomen. Stond vandaag een artikel over in de Gelderlander.
http://www.floravannederland.nl/planten/muurbloem/
Er zit een diaserie in de link. Misschien herken je de muren en gebouwen voor vindplaatsen.

Groet,
Herman744
I
[/quote]

Staat hier in casa apeldoorn dik in een bak en de stenen er omheen ;D.. heeft wel een klap gehad deze winter. Ik heb een zwak voor dat plantje want ik heb hem gekregen van een overleden tante en hij lijkt het redelijk te doen op een noordzijde.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door herman744 »

hsmeetsm

Altijd mooi als je een plant kunt laten groeien op een plek waar die normaal niet voor zou komen. Ik heb ook van alles geimporteerd.

groet,
Herman744


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door galemys »

Zoals beloofd Duitse gentiaan & kranssalie, beide van dezelfde locatie in Zuid-Limburg, een zuidelijk gelegen kalkgrasland:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door oud deelnemer 4 »

@galemys
Ja het is en blijft mooi op de Kunderberg  ;D


hjmmmmmm.... twijfel twijfel ...bij nader inzien denk ik nu eerder aan de Piepert bij Eys
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 10 mei 2013, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door galemys »

Wel dicht in de buurt, maar volgens mij heet het stukje waar ik was anders...ik kwam er bij het verlaten van de helling pas achter dat het verboden gebied was :P

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door oud deelnemer 4 »

@galemys
Aangezien je schrijft dat beide planten op hetzelfde terrein gezien zijn hou ik het puur daarom toch op de Kunderberg
Bij Eys komt de Kranssalie zover mij bekend is niet voor, de Duitse gentiaan wel.

Het gebied bij Eys is eigenlijk behalve het voetpad dat aan de noord grens loopt en het nooord -zuid voetpad helemaal verboden terrein.

Bij de Kunderberg heb je een gebied dat is opengesteld, en aan de andere kant van de veldweg (veel mergel en bergop / of af natuurlijk) dat is afgesloten voor publiek
Meer richting Kunrade is een gebied aansluitend op de Kunderberg dat prive eigendom is van mensen uit de nuurt. Overigens moet ik zeggen was eigendom van ... nu is het bij de Kunderberg getrokken evenals een flinke rand aan de bovenzijde van de helling.

Het hele gebied daar heet Kunderberg.

ik woon er maar een paar km'tjes vandaan


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door galemys »

Ha OakleafNL,

de foto's zijn gemaakt op de Vrakelberg, tussen Etenaken & Colmont, geen idee of dat nog onder Kunderberg valt (als ik het opzoek in Google maps ligt de Kunderberg zo'n 3 km naar het Noordoosten).
Edit:, hier dus:
http://waarneming.nl/gebied/info/17656

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn determinaties gewoon niet kloppen ;)

Het is een erg mooi stuk hellinggrasland met ook nog 3 typen uitgebloeide orchideeën (half augustus, dus ik kon er geen naam aan plakken) maar dus niet vrij toegankelijk.

Grt,

Tom
Laatst gewijzigd door galemys op 10 mei 2013, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.


I always carry my tinder in my bellybutton...
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zeldzame planten in beeld

Bericht door oud deelnemer 4 »

Nee de Vrakelberg hoort niet meer tot de Kunderberg -- zeker niet

het ligt aan de ander kant van het Eyserbos.... aan de ene kant ligt de Piepert en aan de andere de Vrakelberg.
zoals je zegt geen toegang...
in het huisje dat ook op je (link) kaartje zichtbaar is wonen mensen die eigenijk toezicht houden dat zich daar niemand ophoud die er niets te zoeken heeft.

Er is nog zo'n mooi klein kwetsbaar gebied nabij Wijlre, dat gebied is zelfs hoog omheind, maar er moeten daar ook hele mooie en zeldzame plantjes groeien.
Overigens ook met een bewaker die er naast woont.


Plaats reactie